MPK Częstochowa wybrała dostawcę CNG do autobusów gazowych. Na 24 miesiące
27 października 2025 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie wybrało najkorzystniejszą ofertę na dostawę paliwa metanowego CNG.
Umowę podpisano 18 listopada 2025 r. Według aktualnych danych operacyjnych przewoźnik posiada na stanie grupę 47 pojazdów CNG, w tym 39 wyjątkowych w sali kraju hybryd marki Solbus. I właśnie głównie pod ich kątem właśnie zawarł umowę na dostawy sprężonego gazu ziemnego.
Rozkład jazdy
- Na jaki okres MPK Częstochowa zakontraktowało dostawy CNG?
- Jakie było szacunkowe zapotrzebowanie MPK na paliwo CNG?
- Z jakiego trybu udzielono zamówienia?
Kontrakt i jego zakres
Zamówienie dotyczyło miasta Częstochowa i obejmowało zakup oraz dostawę paliwa metanowego CNG do napędu autobusów hybrydowych zasilanych gazem ziemnym oraz innych pojazdów obsługujących komunikację miejską. MPK Częstochowa ustaliło zapotrzebowanie na poziomie 1.100.000 m³ CNG na okres 24 miesięcy, począwszy od 1 grudnia 2025 r.
Zamawiający wymagał dostaw paliwa metanowego typu CNG zgodnego z normami jakościowymi przewidzianymi dla napędu miejskich autobusów hybrydowych z silnikami przystosowanymi do spalania gazu ziemnego.
Równolegle MPK wskazało, że ze względów technicznych, organizacyjnych i ekonomicznych jedynym podmiotem mogącym zrealizować dostawy w sposób ciągły i bezpieczny jest dotychczasowy dostawca. Dlatego postępowanie zastosowano w trybie zamówienia z wolnej ręki.
Jedna oferta
Do postępowania wpłynęła tylko jedna oferta – GZOG Energy Sp. z o.o. – o wartości 6.193.000 PLN brutto. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła wartość zapewniającą możliwość zawarcia umowy w trybie wolnej ręki, przy czym MPK wskazywało, że utrzymanie współpracy z obecnym operatorem stacji CNG zapewniało istotne korzyści ekonomiczne.
Przy wartości umowy 6.193.000 PLN brutto i przy zapotrzebowaniu 1.100.000 m³, orientacyjny koszt jednostkowy CNG wynosi około 5,63 PLN brutto za 1 m³ CNG.
W ramach analizy ofert zamawiający badał przede wszystkim możliwość technicznego wykonania usługi, ciągłość dostaw oraz kompatybilność infrastruktury CNG. Oferta GZOG Energy miała mocną stronę w postaci posiadania infrastruktury stacji CNG na terenie MPK, co realnie eliminowało ryzyko logistyczne i koszty dodatkowe. Słabszym punktem pozostawał brak konkurencyjnej oferty.
Dostawy mają być realizowane w sposób ciągły i automatycznie zasilają istniejącą stację sprężania CNG, obsługującą tabor MPK Częstochowa. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://ted.europa.eu/TED/notice/udl?uri=TED:NOTICE:804728-2025:TEXT:PL:HTML
Zakupowe tło
Tabor MPK Częstochowa od lat opiera część swojej działalności przewozowej na autobusach zasilanych sprężonym gazem ziemnym, co stanowi istotny element miejskiej strategii w zakresie transportu niskoemisyjnego. Według aktualnych danych operacyjnych przewoźnik eksploatuje dziś grupę 47 pojazdów CNG, na którą składają się:
- 15 autobusów przegubowych Solbus SM18 Hybrid CNG,
- 24 autobusy standardowe Solbus SM12 Hybrid CNG,
- 4 autobusy MAN NL243 Lion’s City CNG
- 4 autobusy Mercedes-Benz O530 CNG.
To czyni Częstochowę jednym z największych użytkowników taboru CNG w Polsce. Utrzymanie tak licznej floty pojazdów zasilanych metanem jest możliwe dzięki stacji tankowania zlokalizowanej bezpośrednio na terenie zajezdni, której naziemna część pozostaje własnością GZOG Energy. To właśnie ta specyficzna infrastruktura – w pełni zintegrowana z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej – sprawia, że dostawy paliwa mogą być realizowane wyłącznie przez operatora stacji, co uzasadnia zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki. Gazowe autobusy pozostają ważnym segmentem taboru MPK i uzupełniają flotę pojazdów hybrydowych oraz elektrycznych, stanowiąc jeden z filarów transformacji energetycznej w częstochowskiej komunikacji miejskiej.




Komentarze