Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MPK Częstochowa wybrała dostawcę CNG do autobusów gazowych. Na 24 miesiące

infobus
11.12.2025 07:05
0 Komentarzy

27 października 2025 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Częstochowie wybrało najkorzystniejszą ofertę na dostawę paliwa metanowego CNG.

Umowę podpisano 18 listopada 2025 r. Według aktualnych danych operacyjnych przewoźnik posiada na stanie grupę 47 pojazdów CNG, w tym 39 wyjątkowych w sali kraju hybryd marki Solbus. I właśnie głównie pod ich kątem właśnie zawarł umowę na dostawy sprężonego gazu ziemnego.

Rozkład jazdy

  1. Na jaki okres MPK Częstochowa zakontraktowało dostawy CNG?
  2. Jakie było szacunkowe zapotrzebowanie MPK na paliwo CNG?
  3. Z jakiego trybu udzielono zamówienia?
MPK Częstochowa wybrała dostawcę CNG do autobusów gazowych. Na 24 miesiące
MPK Częstochowa wybrała dostawcę CNG do autobusów gazowych. Na 24 miesiące / fot. MPK Częstochowa

Kontrakt i jego zakres

Zamówienie dotyczyło miasta Częstochowa i obejmowało zakup oraz dostawę paliwa metanowego CNG do napędu autobusów hybrydowych zasilanych gazem ziemnym oraz innych pojazdów obsługujących komunikację miejską. MPK Częstochowa ustaliło zapotrzebowanie na poziomie 1.100.000 m³ CNG na okres 24 miesięcy, począwszy od 1 grudnia 2025 r.

Zamawiający wymagał dostaw paliwa metanowego typu CNG zgodnego z normami jakościowymi przewidzianymi dla napędu miejskich autobusów hybrydowych z silnikami przystosowanymi do spalania gazu ziemnego.

Równolegle MPK wskazało, że ze względów technicznych, organizacyjnych i ekonomicznych jedynym podmiotem mogącym zrealizować dostawy w sposób ciągły i bezpieczny jest dotychczasowy dostawca. Dlatego postępowanie zastosowano w trybie zamówienia z wolnej ręki.

MPK Częstochowa wybrała dostawcę CNG do autobusów gazowych. Na 24 miesiące / fot. MPK Częstochowa
MPK Częstochowa wybrała dostawcę CNG do autobusów gazowych. Na 24 miesiące / fot. MPK Częstochowa

Jedna oferta

Do postępowania wpłynęła tylko jedna oferta – GZOG Energy Sp. z o.o. – o wartości 6.193.000 PLN brutto. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła wartość zapewniającą możliwość zawarcia umowy w trybie wolnej ręki, przy czym MPK wskazywało, że utrzymanie współpracy z obecnym operatorem stacji CNG zapewniało istotne korzyści ekonomiczne.

Przy wartości umowy 6.193.000 PLN brutto i przy zapotrzebowaniu 1.100.000 m³, orientacyjny koszt jednostkowy CNG wynosi około 5,63 PLN brutto za 1 m³ CNG.

W ramach analizy ofert zamawiający badał przede wszystkim możliwość technicznego wykonania usługi, ciągłość dostaw oraz kompatybilność infrastruktury CNG. Oferta GZOG Energy miała mocną stronę w postaci posiadania infrastruktury stacji CNG na terenie MPK, co realnie eliminowało ryzyko logistyczne i koszty dodatkowe. Słabszym punktem pozostawał brak konkurencyjnej oferty.

Dostawy mają być realizowane w sposób ciągły i automatycznie zasilają istniejącą stację sprężania CNG, obsługującą tabor MPK Częstochowa. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://ted.europa.eu/TED/notice/udl?uri=TED:NOTICE:804728-2025:TEXT:PL:HTML

MPK Częstochowa wybrała dostawcę CNG do autobusów gazowych. Na 24 miesiące
MPK Częstochowa wybrała dostawcę CNG do autobusów gazowych. Na 24 miesiące / fot. Enika

Zakupowe tło

Tabor MPK Częstochowa od lat opiera część swojej działalności przewozowej na autobusach zasilanych sprężonym gazem ziemnym, co stanowi istotny element miejskiej strategii w zakresie transportu niskoemisyjnego. Według aktualnych danych operacyjnych przewoźnik eksploatuje dziś grupę 47 pojazdów CNG, na którą składają się:

  • 15 autobusów przegubowych Solbus SM18 Hybrid CNG,
  • 24 autobusy standardowe Solbus SM12 Hybrid CNG,
  • 4 autobusy MAN NL243 Lion’s City CNG
  • 4 autobusy Mercedes-Benz O530 CNG.

To czyni Częstochowę jednym z największych użytkowników taboru CNG w Polsce. Utrzymanie tak licznej floty pojazdów zasilanych metanem jest możliwe dzięki stacji tankowania zlokalizowanej bezpośrednio na terenie zajezdni, której naziemna część pozostaje własnością GZOG Energy. To właśnie ta specyficzna infrastruktura – w pełni zintegrowana z funkcjonowaniem komunikacji miejskiej – sprawia, że dostawy paliwa mogą być realizowane wyłącznie przez operatora stacji, co uzasadnia zastosowanie trybu zamówienia z wolnej ręki. Gazowe autobusy pozostają ważnym segmentem taboru MPK i uzupełniają flotę pojazdów hybrydowych oraz elektrycznych, stanowiąc jeden z filarów transformacji energetycznej w częstochowskiej komunikacji miejskiej.

Komentarze