Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Radomsko ponawia próbę znalezienia dostawcy elektrobusów i ładowarek

infobus
06.08.2025 11:01
0 Komentarzy

6 sierpnia 2025 roku Miasto Radomsko ogłosiło ponowny przetarg na dostawę czterech autobusów elektrycznych i infrastruktury ładowania. Nowe pojazdy mają zasilić tabor Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK) w Radomsku i przyspieszyć transformację ku zeroemisyjnemu transportowi publicznemu. Zamówienie ma wsparcie finansowe z programu „Zielony Transport Publiczny”.

Przypomnijmy, że pierwszy przetarg zakończył się unieważnieniem, z uwagi na brak ofert. Stąd mamy obecnie powtórkę postępowania.

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego Radomsko ogłosiło ponowny przetarg na elektrobusy i infrastrukturę ładowania?
  2. Jakie są wymagania przetargowe i co dokładnie obejmuje zamówienie?
  3. Jak wygląda dotychczasowa modernizacja taboru MPK Radomsko i jakie są plany na przyszłość?

Elektryczna czwórka

Zamówienie ogłoszone 6 sierpnia obejmuje:

  • dostawę czterech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI, o długości od 11,5 do 13,5 m, z napędem wyłącznie bateryjnym,
  • dostawę i instalację dwóch mobilnych ładowarek Plug-in o mocy 80 kW, pozwalających ładować jednocześnie dwa pojazdy po 40 kW każda,
  • dostawę niezbędnych narzędzi (w tym urządzenia diagnostycznego) z niezbędnymi interfejsami i oprogramowaniem wraz z licencjami w ilości i zakresie pozwalającym na swobodne korzystanie z wszystkich funkcjonalności autobusów,
  • szkolenia pracowników Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego,
  • udzielenie wewnętrznej autoryzacji serwisowania i obsługi autobusów operatorowi, tj. MPK,
  • dostawę niezbędnego oprogramowania i systemów, o których mowa w opisie przedmiotu zamówienia wraz z dokumentacją i licencjami,

Przetarg finansowany jest ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny – Faza I”. Wartość zamówienia oszacowano na 10.580.865,12 PLN, co daje 13.014.464,10 PLN brutto przy stawce VAT 23%.

Autobusowe wymagania

Wykonawcy muszą wykazać się doświadczeniem obejmującym co najmniej dwie dostawy nowych autobusów elektrycznych klasy miejskiej o długości min. 11 metrów, zrealizowanych w ciągu ostatnich trzech lat w krajach UE lub państwach objętych umowami z Unią o wzajemnym dostępie do rynku zamówień publicznych.

Na oferty zamawiający czeka do 8 września 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

  • ✅ Cena brutto za całość dostaw – 60%,
  • ✅ Parametry techniczno-eksploatacyjne – 30%,
  • ✅ Zadeklarowane okresy gwarancji – 10%.

Postępowanie prowadzone jest w trybie otwartym i podlega dyrektywie 2014/24/UE. Link do postępowania: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-b169a23b-4cf4-4c37-bd70-b335d0e6dc5b

Zakupowe tło

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Radomsku w ostatnich latach aktywnie modernizuje swój tabor autobusowy, inwestując zarówno w nowe, jak i używane pojazdy:

  • 2019: MPK pozyskało 4 nowe autobusy Solaris Urbino 12 oraz 4 hybrydowe Solarisy Urbino 12 Hybrid, współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
  • 2020: Zakupiono dwa używane autobusy Ikarus E91 z Norwegii, które zastąpiły wysłużone Autosany H7.
  • 2021: Flota została wzbogacona o trzy 12-metrowe autobusy Scania CK230UB, spełniające normę emisji spalin EURO V.
  • 2022: MPK zakupiło dwa przegubowe autobusy Mercedes-Benz Conecto LF G, które zostały wprowadzone do eksploatacji w styczniu 2023 roku.
  • 2023: Do taboru dołączył 12-metrowy autobus Mercedes-Benz Conecto LF, a także pięć używanych Solarisów Urbino 12 z MZA Warszawa, zastępując trzy wycofane Solbusy B9,5.

MPK Radomsko testowało autobusy elektryczne, takie jak Solaris Urbino 12 electric, King Long PEV9 oraz Mercedes-Benz eCitaro, w ramach przygotowań do potencjalnych przyszłych zakupów pojazdów zeroemisyjnych. W 2024 roku MPK planowało budowę instalacji fotowoltaicznej o mocy 80 kWp wraz z infrastrukturą ładowania autobusów elektrycznych, co świadczy o dążeniu do zwiększenia udziału pojazdów zeroemisyjnych w taborze.

Na dzień dzisiejszy MPK Radomsko dysponuje 27 autobusami, z których 24 są dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Flota obejmuje różnorodne modele, w tym Solarisy, Mercedesy, Scanie oraz MAN-y.

Komentarze