Radomsko ponawia próbę znalezienia dostawcy elektrobusów i ładowarek
6 sierpnia 2025 roku Miasto Radomsko ogłosiło ponowny przetarg na dostawę czterech autobusów elektrycznych i infrastruktury ładowania. Nowe pojazdy mają zasilić tabor Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego (MPK) w Radomsku i przyspieszyć transformację ku zeroemisyjnemu transportowi publicznemu. Zamówienie ma wsparcie finansowe z programu „Zielony Transport Publiczny”.
Przypomnijmy, że pierwszy przetarg zakończył się unieważnieniem, z uwagi na brak ofert. Stąd mamy obecnie powtórkę postępowania.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego Radomsko ogłosiło ponowny przetarg na elektrobusy i infrastrukturę ładowania?
- Jakie są wymagania przetargowe i co dokładnie obejmuje zamówienie?
- Jak wygląda dotychczasowa modernizacja taboru MPK Radomsko i jakie są plany na przyszłość?
Elektryczna czwórka
Zamówienie ogłoszone 6 sierpnia obejmuje:
- dostawę czterech fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI, o długości od 11,5 do 13,5 m, z napędem wyłącznie bateryjnym,
- dostawę i instalację dwóch mobilnych ładowarek Plug-in o mocy 80 kW, pozwalających ładować jednocześnie dwa pojazdy po 40 kW każda,
- dostawę niezbędnych narzędzi (w tym urządzenia diagnostycznego) z niezbędnymi interfejsami i oprogramowaniem wraz z licencjami w ilości i zakresie pozwalającym na swobodne korzystanie z wszystkich funkcjonalności autobusów,
- szkolenia pracowników Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego,
- udzielenie wewnętrznej autoryzacji serwisowania i obsługi autobusów operatorowi, tj. MPK,
- dostawę niezbędnego oprogramowania i systemów, o których mowa w opisie przedmiotu zamówienia wraz z dokumentacją i licencjami,
Przetarg finansowany jest ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach programu „Zielony Transport Publiczny – Faza I”. Wartość zamówienia oszacowano na 10.580.865,12 PLN, co daje 13.014.464,10 PLN brutto przy stawce VAT 23%.
Autobusowe wymagania
Wykonawcy muszą wykazać się doświadczeniem obejmującym co najmniej dwie dostawy nowych autobusów elektrycznych klasy miejskiej o długości min. 11 metrów, zrealizowanych w ciągu ostatnich trzech lat w krajach UE lub państwach objętych umowami z Unią o wzajemnym dostępie do rynku zamówień publicznych.
Na oferty zamawiający czeka do 8 września 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
- ✅ Cena brutto za całość dostaw – 60%,
- ✅ Parametry techniczno-eksploatacyjne – 30%,
- ✅ Zadeklarowane okresy gwarancji – 10%.
Postępowanie prowadzone jest w trybie otwartym i podlega dyrektywie 2014/24/UE. Link do postępowania: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-b169a23b-4cf4-4c37-bd70-b335d0e6dc5b
Zakupowe tło
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Radomsku w ostatnich latach aktywnie modernizuje swój tabor autobusowy, inwestując zarówno w nowe, jak i używane pojazdy:
- 2019: MPK pozyskało 4 nowe autobusy Solaris Urbino 12 oraz 4 hybrydowe Solarisy Urbino 12 Hybrid, współfinansowane ze środków Unii Europejskiej.
- 2020: Zakupiono dwa używane autobusy Ikarus E91 z Norwegii, które zastąpiły wysłużone Autosany H7.
- 2021: Flota została wzbogacona o trzy 12-metrowe autobusy Scania CK230UB, spełniające normę emisji spalin EURO V.
- 2022: MPK zakupiło dwa przegubowe autobusy Mercedes-Benz Conecto LF G, które zostały wprowadzone do eksploatacji w styczniu 2023 roku.
- 2023: Do taboru dołączył 12-metrowy autobus Mercedes-Benz Conecto LF, a także pięć używanych Solarisów Urbino 12 z MZA Warszawa, zastępując trzy wycofane Solbusy B9,5.
MPK Radomsko testowało autobusy elektryczne, takie jak Solaris Urbino 12 electric, King Long PEV9 oraz Mercedes-Benz eCitaro, w ramach przygotowań do potencjalnych przyszłych zakupów pojazdów zeroemisyjnych. W 2024 roku MPK planowało budowę instalacji fotowoltaicznej o mocy 80 kWp wraz z infrastrukturą ładowania autobusów elektrycznych, co świadczy o dążeniu do zwiększenia udziału pojazdów zeroemisyjnych w taborze.
Na dzień dzisiejszy MPK Radomsko dysponuje 27 autobusami, z których 24 są dostosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami. Flota obejmuje różnorodne modele, w tym Solarisy, Mercedesy, Scanie oraz MAN-y.
Komentarze