Radom ma już 35 elektryków. Pięć kolejnych autobusów od MAN wzmacnia flotę MPK
4 grudnia 2025 roku Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu poinformował o wejściu do ruchu kolejnej partii elektrycznych autobusów MAN Lion’s City 12 E.
To pięć nowych pojazdów z drugiej dostawy realizowanej w ramach projektu „Rozwój ekologicznego transportu publicznego w Radomiu poprzez zakup 20 autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą”. „MPK ma już w sumie 35 autobusów z napędem elektrycznym. A będzie ich jeszcze więcej” – podkreślił MZDiK w oficjalnym komunikacie. O początku dostaw elektrycznych lwów do Radomia pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
- Ile autobusów elektrycznych obejmuje kontrakt realizowany obecnie w Radomiu?
- Jakie parametry techniczne mają nowe elektryki MAN Lion’s City 12 E?
- Na których liniach MZDiK pojawiły się nowe pojazdy?
Autobusy elektryczne w Radomiu
Kolejna piątka elektrobusów MAN Lion’s City 12 E to druga z czterech dostaw przewidzianych w trwającym kontrakcie na zakup 20 pojazdów o napędzie elektrycznym dla radomskiej komunikacji miejskiej. Dofinansowanie z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przekracza 47 mln PLN, co znacząco obniżyło koszt inwestycji po stronie miasta i operatora. Pierwsza partia pięciu elektryków – o numerach taborowych od 2019 do 2023 – rozpoczęła regularne kursy 29 sierpnia 2025 roku. Druga, obejmująca pojazdy oznaczone numerami 2024–2028, wyjechała na trasy 25 listopada. Kolejne dostawy przewidziano na luty i maj 2026 roku.
Nowe autobusy mogą przewozić 75 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących, a w centralnej części przewidziano miejsce na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Radomskie egzemplarze wyposażono w klimatyzację, system informacji pasażerskiej z wyświetlaczami LED i LCD, monitoring, nagłośnienie oraz trzy podwójne porty USB dla pasażerów. Na pokładzie znajdują się też kasowniki z ekranami dotykowymi, w tym jeden z funkcją terminala płatniczego. MZDiK podaje, że baterie zastosowane w elektobusach pozwalają na przejazd co najmniej 300 km w realnych warunkach Radomia. Pojazdy nie korzystają z pantografów – ładowane są wyłącznie w zajezdni operatora.
W dniu wyjazdu na linie nowe elektryki skierowano na obsługę tras 10, 12, 14, 15 i 16. W praktyce już w pierwszych dwóch dniach pojawiały się także na linii 21, co – jak podkreśla MZDiK – pozwoliło pasażerom różnych rejonów miasta skorzystać z podniesionego standardu przewozów.
Co dalej?
Władze miasta i operator zapowiadają dalszą modernizację floty:
- Do końca 2026 roku MPK ma pozyskać 20 nowych autobusów CNG, na które przyznano 27 mln PLN z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027.
- Dodatkowo, na przełomie 2026 i 2027 roku do Radomia trafi kolejne 12 autobusów elektrycznych, zamówionych niedawno u Solaris Bus & Coach za sumę ok. 44.000.000 PLN w tym dotacja z Funduszy Europejskich dla Polski Wschodniej. Kontrakt ten zawarto 12 listopada br. w obecności prezydenta Radomia Radosława Witkowskiego, jego zastępczyni Katarzyny Kalinowskiej, zastępcy dyrektora MZDiK Roberta Faryny oraz dyrektora sprzedaży Solarisa Krzysztofa Musiała. I
Zamówione autobusy Solaris Urbino 12 electric zostaną dostarczone w dwóch częściach. Pierwsze pięć pojazdów wraz z ładowarkami trafi do Radomia w ciągu 18 miesięcy od podpisania umowy, czyli najpóźniej do maja 2027 roku, a kolejnych siedem – miesiąc później. Każdy autobus pomieści minimum 75 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących, a zasięg między ładowaniami ma wynosić co najmniej 300 km. Pojazdy otrzymają system zapowiedzi głosowych i wizualnych, zewnętrzne głośniki oraz nowość w radomskiej komunikacji miejskiej – piloty zdalnego sterowania dla osób z dysfunkcją wzroku. Solaris dostarczy 400 pilotów, które będą aktywować komunikaty głosowe tablic SDIP na przystankach oraz zapowiedzi przyjazdu konkretnej linii z zewnętrznego głośnika autobusu. Nowością będą również dodatkowe piktogramy na przednim wyświetlaczu – np. symbol samolotu dla kursów w kierunku lotniska czy znicza dla połączeń pod cmentarz. Jak informuje MZDiK, „tego rodzaju oznaczenia od niedawna testujemy w wybranych radomskich autobusach”. Producent zapewni szkolenia dla kierowców i serwisu, pięcioletnią gwarancję na autobusy oraz 15-letnią gwarancję na baterie.
Po pełnej realizacji obu projektów MPK będzie dysponować flotą 57 elektrobusów i 45 autobusów gazowych, co – jak podkreśla MZDiK – oznacza, że blisko 90 procent taboru obsługującego linie organizowane przez miasto będzie zero- lub niskoemisyjne.
Naszym zdaniem
Radom jest jednym z miast, które w ostatnich latach najbardziej przyspieszyły modernizację floty komunikacji miejskiej. Po wcześniejszych zakupach elektryków Solarisa i pierwszych dostawach pojazdów MAN Lion’s City 12 E, najnowsze wdrożenia potwierdzają skuteczność strategii rozłożonej na kilka etapów. Regularne wprowadzanie nowych partii elektrobusów pozwala MPK płynnie wycofywać najbardziej wyeksploatowane pojazdy dieslowskie, a jednocześnie przygotowywać infrastrukturę zaplecza do obsługi większej liczby pojazdów bezemisyjnych. Zapowiedziane dostawy CNG oraz kolejnych elektryków Solarisa wskazują, że Radom konsekwentnie buduje jedną z najbardziej zrównoważonych flot w swoim segmencie. Jeśli tempo zostanie utrzymane, miasto stanie się jednym z liderów transformacji taborowej w centralnej Polsce.




Komentarze