Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przetarg na elektrobusy w GZM: Trzech producentów spełnia wymogi. Analiza SWZ

infobus
27.01.2025 16:02
0 Komentarzy

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia na początku stycznia ogłosiła przetarg na dostawę 32 sztuk fabrycznie nowych autobusów klasy I z napędem elektrycznym.

W tym 15 autobusów kategorii MAXI i 16 autobusów kategorii MEGA. Co ciekawe, przetarg nie został podzielony na części. Zakupy mają dofinansowanie z programu: „Zielony Transport GZM”. O ogłoszeniu tego przetargu pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Przechodzimy do analizy SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie są kluczowe kryteria oceny ofert w przetargu na 32 elektrobusy dla GZM, a które z nich mają największy wpływ na wynik?
  2. Którzy producenci spełniają wymogi specyfikacji technicznej i dlaczego?
  3. Kiedy odbędzie się otwarcie ofert i co może zadecydować o wyborze zwycięzcy?
Przetarg na elektrobusy w GZM: Trzech producentów spełnia wymogi. Analiza SWZ
Przetarg na elektrobusy w GZM: Trzech producentów spełnia wymogi. Analiza SWZ / fot. GZM

Kryteria oceny ofert

Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), okresu gwarancji (25%), oceny techniczno-eksploatacyjnej (15%).

Wśród tych kryteriów, które możemy zaliczyć jako techniczne, GZM wyodrębnił następujące rozwiązania, za które przyzna najwięcej punktów:

  • najniższe zużycie energii elektrycznej – 3 pkt,
  • całkowita liczba miejsc powyżej 85 (MAXI) i powyżej 135 (MEGA) – 1,5 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 0,5 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 0,5 pkt,
  • spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 0,25 pkt,
  • zastosowanie w układzie klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy gazu R134a – 0,25 pkt,
  • zastosowanie silnika elektrycznego (dwóch silników w autobusach MEGA) układu napędowego zabudowanego w autobusie wzdłużnie przed lub za osią napędową wzdłużnie w podwoziu i współpracującego za pośrednictwem wału napędowego z mostem napędowym – 2 pkt,
  • zaoferowanie w autobusie przedniej osi zależnej (zawieszenie przednie zależne) – 1 pkt,
  • pojemność magazynu energii – energii nominalnej oraz energii dostępnej – wynosi odpowiednio minimum 600 kWh i co najmniej 480 kWh – MAXI oraz co najmniej 750 kWh i 610 kWh – MEGA – 2 pkt,
  • dwa gniazda zasilania magazynu energii – pierwsze na przedniej ścianie autobusu, drugie na bocznej ścianie pojazdu za pierwszymi drzwiami – 1,5 pkt,
  • zaoferowanie autobusu, w którym zastosowano szybę przednią czołową dzieloną na 3 części – szyba przednia dzielona: w poziomie wzdłuż dolnej krawędzi tablicy kierunkowej (lub pod tą krawędzią) i w pionie od podziału poziomego do dolnej krawędzi szyby dzieląc szybę na dwie szyby lewą i prawą) – 0,75 pkt,
  • zaoferowanie autobusu, w którym zastosowano poszycie zewnętrzne ścian bocznych autobusu podzielone pionowo na łatwo wymienne części (panele) w całym pasie podokiennym – 0,25 pkt,
  • wyposażenie autobusów w moduły zdalnej diagnozy dającej możliwość w czasie rzeczywistym, on-line na podgląd na platformie webowej, parametrów pracy autobusów jak i diagnozę wszystkich układów, systemów zamontowanych w autobusie – 1 pkt,
  • zaoferowanie autobusu, w którym zastosowano podział poszycia zewnętrznego ściany przedniej i tylnej autobusu dostosowany do szybkich napraw powypadkowych – 0,5 pkt.
Przetarg na elektrobusy w GZM: Trzech producentów spełnia wymogi. Analiza SWZ
Przetarg na elektrobusy w GZM: Trzech producentów spełnia wymogi. Analiza SWZ / fot. Transport GZM

Specyfikacja techniczna

Autobusy elektryczne klasy MAXI mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m, a klasy MEGA od 17,5 do 18,75 m. Ich wysokość nie może być większa niż 3300 mm. Elektrobusy będą mogły przewieźć minimum 70 pasażerów (klasa MAXI) oraz co najmniej 120 pasażerów (klasa MEGA). Napęd elektryczny stanowić mają silnik lub silniki o mocy zapewniającej prędkości i przyspieszenia charakterystyczne dla tras publicznego transportu zbiorowego. Silnik ma posiadać funkcję odzysku energii elektrycznej podczas hamowania autobusu dla potrzeb ładowania magazynu energii. Magazyn energii elektrycznej, elektrycznego układu napędowego może być wyposażony w  akumulatory wykonane w dowolnej technologii. Ładowanie magazynu energii musi być realizowane dwojako: zewnętrzną ładowarką Plug-in oraz systemem pantografowym za pomocą tzw. odwróconego pantografu.

W przestrzeni pasażerskiej znajdą się gniazda USB. Dopływ świeżego powietrza zapewnią przesuwne okna boczne, zaś ochłodę zapewni wydajny system klimatyzacji. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni w oparciu i siedzisku. Stanowisko pracy kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami (których konstrukcja i mocowanie wyklucza możliwość samoistnego otwarcia tych drzwi oraz zapewnia stabilność i pewne funkcjonowanie), wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów. Drzwi kabiny kierowcy mają być wyposażone w zamek patentowy (zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy).

Z kolei tablice kierunkowe zewnętrzne mają być zbudowane w oparciu o diody LED koloru białego. Wewnątrz autobusów znajdzie się tablica wykonana w postaci ekranu LCD o przekątnej minimum 21,5 cali. Będzie ona przeznaczona do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez zamawiającego. Oprócz tego, przewidziano również tablice LCD reklamowe, również o przekątnej min. 21,5 cali.

Przetarg na elektrobusy w GZM: Trzech producentów spełnia wymogi. Analiza SWZ
Przetarg na elektrobusy w GZM: Trzech producentów spełnia wymogi. Analiza SWZ / fot. Transport GZM

Ofertowe trio?

W obecnych realiach rynkowych tylko trzech producentów spełnia wymogi SWZ, z uwagi na maksymalną wysokość autobusów (do 3,30 m i wymóg ładowania baterii przez wtyczkę plug-in plus odwrócony pantograf). Są to: Solaris, Irizar i Karsan.

Z tej trójki, na najwięcej punktów w kryteriach technicznych może liczyć Solaris. Jednak stanowią one tylko 15% wagi, a różnice w punktowe w poszczególnych rozwiązaniach technicznych są niewielkie. To znaczy, że konkurencja musiałaby nieznacznie obniżyć cenę, aby zagrozić Solarisowi. Zatem – wszystko jest możliwe.

Na otwarcie ofert musimy poczekać do 4 lutego.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://gzm.ezamawiajacy.pl/pn/GZM/demand/notice/public/153100/details

Komentarze