Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przetarg na elektrobusy dla Włocławka: Będzie ofertowy klasyk? Analiza SWZ

infobus
16.04.2025 08:02
0 Komentarzy

Gmina Miasto Włocławek szuka dostawcy kolejnych autobusów elektrycznych. Będą to pojazdy klasy I kategorii MAXI i MEGA.

Nowe nabytki będą dofinansowane w ramach programu: Zielony Transport Publiczny. O ogłoszeniu przetargu na elektrobusy pisaliśmy wcześniej w InfoBusie. MPK Włocławek eksploatuje już autobusy elektryczne marek MAN i Solaris. Kto będzie następnym dostawcą? Sprawdzamy SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Czy zastosowane kryteria pozacenowe – takie jak gwarancja na magazyny energii czy typ zawieszenia – wpłyną na ograniczenie liczby potencjalnych oferentów?
  2. Czy przewaga punktowa za rozwiązania charakterystyczne dla Solarisa zniechęci innych producentów do złożenia oferty?
  3. Czy otwarcie ofert 28 kwietnia potwierdzi dominację Solarisa we Włocławku, czy też zaskoczy nas obecność innych graczy jak MAN lub Busnex?
Przetarg na elektrobusy dla Włocławka: Będzie ofertowy klasyk? Analiza SWZ
Przetarg na elektrobusy dla Włocławka: Będzie ofertowy klasyk? Analiza SWZ / fot. Krzysztof Kukucki

Kryteria oceny ofert

Miasto będzie punktować wykonawców w następujących kryteriach:

  • najniższej ceny – 60 pkt,
  • gwarancji zasięgu pojazdu w każdych warunkach pogodowych i drogowych na poziomie równym lub większym niż 350 km – 5 pkt,
  • poszycia bocznego wykonanego w sposób umożliwiający wymianę jego poszczególnych elementów poprzez odkręcenie i wymianę – 2 pkt,
  • 3-częściowej szyby czołowej, składającej się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej, podzielonych w osi pojazdu lub szyby panoramicznej o zwiększonej odporności na uszkodzenia mechaniczne – 1 pkt,
  • silnika centralnego asynchronicznego umieszczonego wzdłuż osi pojazdu – 2 pkt,
  • najniższego zużycia energii elektrycznej – 4 pkt,
  • zawieszenia zależnego ze stabilizatorem – 2 pkt,
  • klimatyzacji działającej jako pompa ciepła – 2 pkt,
  • gwarancji na całość autobusu na okres 96 miesięcy – 9 pkt,
  • gwarancji na układ napędowy autobusu na okres 120 miesięcy – 4 pkt,
  • gwarancji na magazyny energii elektrycznej autobusu wraz z infrastrukturą sterującą (elektronika) na okres 156 miesięcy – 9 pkt.
Przetarg na elektrobusy dla Włocławka: Będzie ofertowy klasyk? Analiza SWZ
Przetarg na elektrobusy dla Włocławka: Będzie ofertowy klasyk? Analiza SWZ / fot. Krzysztof Kukucki

Specyfikacja techniczna

Nowe autobusy elektryczne dla Włocławka powinny mieć długość od 11,5 do 12,5 m (MAXI) i 17,5 do 18,75 m (MEGA), a ich wysokość nie może być większa niż 3,65 m. Wymiana pasażerów ma odbywać się przez drzwi w układzie 2-2-2 (MAXI) i 2-2-2-2 (MEGA), otwierane do wewnątrz. Jednostką napędową elektryków będzie silnik umieszczony w osi napędowej lub centralny o mocy minimum 160 kW (MAXI) i 220 kW (MEGA). Zamawiający wymaga, aby zdolność magazynowania energii w pojeździe umożliwiała przejechanie autobusu przy zasilaniu elektrycznym co najmniej 350 km bez doładowywania baterii. Nominalna pojemność baterii nie może być mniejsza niż 440 kWh (MAXI) i 620 kWh (MEGA). Gniazdo ładowania autobusów ma znajdować się w prawym boku nad przednim kołem. Baterie mają być ładowane przez system plug-in.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach wyklejonych wykładziną tapicerowaną. Stanowisko pracy kierowcy stanowić ma kabina typu zamkniętego z radiem i podwójną ładowarką USB. Przednie skrzydło I drzwi ma być oddzielone od przestrzeni pasażerskie i stanowić będzie wejście do kabiny kierowcy. Ładowarki USB znajdą się również w przedziale pasażerskim.

Z kolei system informacji pasażerskiej to tablice kierunkowe wykonane w technologii LED (w równoważnej technologii opartej na źródle światła pochodzącego z diod elektroluminescencyjnych). Ich uzupełnieniem będzie tablica wewnętrzna LCD, o przekątnej 22 cale. Jej zadaniem ma być wyświetlanie treści reklamowo-informacyjnych. Do tego, przewidziana jest także tablica boczna, o przekątnej 37 cali.

Dodatkowo, zamawiający wymaga, aby wykonawca wyposażył autobusy w system zliczania potoków pasażerskich. Bramki muszą działać w oparciu technologii sensorów podczerwieni. Sensory zainstalowane nad wszystkimi drzwiami pasażerskimi pojazdu z funkcją umożliwiającą rozróżnienie pasażerów wchodzących i wychodzących.

Przetarg na elektrobusy dla Włocławka: Będzie ofertowy klasyk? Analiza SWZ
Przetarg na elektrobusy dla Włocławka: Będzie ofertowy klasyk? Analiza SWZ / fot. Krzysztof Kukucki

Włocławski klasyk?

MPK Włocławek stawia na sprawdzone rozwiązania. Co prawda, w specyfikacji technicznej jest niewielka premia dla Solarisa – za zawieszenie przednie zależne, lecz nie przekreśla to szans konkurencji – w postaci MAN-a.

W tej sytuacji możemy spodziewać się klasyka – czyli dwóch ofert producentów dobrze znanych we Włocławku, mimo że ostatnio zainteresowany przetargiem był tylko pierwszy z wymienionych. Otwarcie ofert zaplanowano na dzień 28 kwietnia.

Więcej przetargowych informacji znajduje się na stronie: https://umwloclawek.logintrade.net/zapytania_email,194034,827798abb16c433d9723858a56d76783.html

Przetarg na elektrobusy dla Włocławka: Będzie ofertowy klasyk? Analiza SWZ
Przetarg na elektrobusy dla Włocławka: Będzie ofertowy klasyk? Analiza SWZ / fot. Krzysztof Kukucki

Komentarze