Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Przetarg na 6 autobusów hybrydowych dla PKS Racibórz bez rozstrzygnięcia

infobus
29.05.2025 09:01
0 Komentarzy

27 maja 2025 roku Powiat Raciborski oficjalnie poinformował o unieważnieniu postępowania przetargowego dotyczącego zakupu sześciu niskoemisyjnych autobusów dla lokalnego operatora PKS Racibórz.

Postępowanie prowadzone było w trybie przetargu nieograniczonego, a decyzję o unieważnieniu podjęto z powodu przekroczenia budżetu przez jedyną złożoną ofertę. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że równolegle trwa przetarg Powiaty Wodzisławskiego – także na hybrydy dla PKS Racibórz. Można się zgubić

Rozkład jazdy:

  1. Dlaczego Powiat Raciborski unieważnił przetarg na zakup sześciu autobusów dla PKS Racibórz?
  2. Jakie były kluczowe wymagania techniczne wobec oferowanych autobusów w przetargu?
  3. Jakie kryteria zastosowano do oceny ofert w unieważnionym postępowaniu i jaką wagę procentową miały?
Przetarg na 6 autobusów hybrydowych dla PKS Racibórz bez rozstrzygnięcia
Przetarg na 6 autobusów hybrydowych dla PKS Racibórz bez rozstrzygnięcia

Co planował zamawiający?

Powiat Raciborski zamierzał zakupić sześć niskoemisyjnych autobusów klasy MIDI lub MAXI, które miały obsługiwać regionalne trasy w ramach transportu publicznego realizowanego przez PKS Racibórz. Przedmiotem zamówienia były pojazdy hybrydowe, zasilane paliwem HVO100, spełniające normę Euro 6e, wyposażone w silnik diesla o mocy min. 250 kW oraz silnik elektryczny o mocy min. 25 kW.

Autobusy miały mieć długość od 10,5 do 12,2 metra, przewozić co najmniej 50 pasażerów (w tym 36 siedzących), oferować miejsce dla wózka dziecięcego lub osoby niepełnosprawnej, a także komfortowe wnętrze z fotelami z pasami, USB, systemem informacji LED i półzamkniętą kabiną kierowcy.

Do dnia otwarcia ofert – 14 maja 2025 r. – wpłynęła tylko jedna propozycja. Złożyła ją firma ABP BUS & COACH Sp. z o.o. ze Słupska, oferując autobusy hybrydowe Iveco Crossway 12 Hybrid za łączną kwotę 11.282.175 PLN brutto, co odpowiada 9.170.900 PLN netto, a jednostkowa cena netto za jeden autobus wynosiła 1.528.483 PLN netto.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 8.999.038 PLN brutto, czyli 7.316.296 PLN netto, co oznacza, że oferta przekraczała budżet o ponad 1.280.000 PLN brutto. Z tego względu, mimo że oferta spełniała wszystkie kryteria techniczne i formalne, zamawiający nie mógł jej przyjąć bez zwiększenia środków.

Przetarg na 6 autobusów hybrydowych dla PKS Racibórz bez rozstrzygnięcia
Przetarg na 6 autobusów hybrydowych dla PKS Racibórz bez rozstrzygnięcia

Autobusy zgodne z wymaganiami – ale za drogie

Złożona oferta w pełni spełniała wymagania techniczne określone w SIWZ, w tym:

✅ szkielet i poszycie antykorozyjne wykonane z materiałów zabezpieczonych kąpielą katoferyczną
✅ ujednolicenie producenta nadwozia i silnika
✅ miejsce na koło zapasowe
✅ napęd przystosowany do paliwa HVO100
✅ silnik spalinowy o mocy od 265 kW
✅ silnik elektryczny o mocy od 30 kW

Zamawiający zamierzał oceniać oferty na podstawie:

✅ ceny – 60%
✅ parametrów technicznych – 40%

Jednak wobec faktu, że cena przewyższała możliwości budżetowe, postępowanie zostało unieważnione.

Na ten moment Powiat Raciborski nie zapowiedział powtórzenia przetargu ani zwiększenia środków. Decyzja o dalszych krokach w kierunku zakupu nowego taboru dla PKS Racibórz pozostaje otwarta. Link do przetargu:
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-1e6ddff7-1d3a-4249-a0bd-f89831121e93

Komentarze