Produkcja autobusów w Polsce w I kwartale 2022 r.

Najnowsze statystyki produkcji autobusów powyżej 8 ton DMC w naszym kraju pokazują, że najgorszy, pandemiczny kryzys mamy już za sobą.
W ciągu trzech pierwszych miesięcy 2022 r. w naszym kraju powstało 1116 kompletnych autobusów. To o 284 pojazdy więcej niż przed rokiem, czyli mamy odbicie i to na poziomie prawie 20%. Na takie właśnie dobre wiadomości czekaliśmy!
Trudny czas
W Polsce mamy aktualnie pięć zakładów, które produkują kompletne autobusy. To: Autosan w Sanoku, MAN w Starachowicach, Scania w Słupsku, Solaris w Bolechowie i Volvo we Wrocławiu. Łącznie w 2021 roku zakłady te wyprodukowały 4484 szt. autobusów o DMC powyżej 8 t , czyli aż o 748 szt. mniej niż rok wcześniej (-14,3% r/r/) i o 1186 szt. mniej niż w 2019 roku (-20,,9% r/r). Dlatego tegoroczne odbicie bardzo nas cieszy, o to oznacza koniec bardzo trudnych dwóch lat dla autobusowych fabryk. Dla porównania wyniki produkcyjne w poprzednich latach wyglądały następująco: 2021 r. – 4484 szt.; w 2020 r. – 5232 szt.; w 2019 r. – 5670 szt.; 2018 r. – 4553 szt.; 2017 r. – 4460 szt.; 2016 r. – 4694 szt.; 2015 r. – 4389 szt. i w 2014 r. – 4117 szt.
Kryzys wywołany pandemią najmniej dotknął autobusy miejskie, natomiast najbardziej – międzymiastowe i turystyczne. Analogiczna sytuacja miała miejsce na rynku nowych autobusów w Polsce. Dlatego największy spadek zamówień dotknął zakład Volvo, specjalizujący się zarówno w pojazdach miejskich, jak i autokarach, a najmniej – MAN-a i Solarisa, które wytwarzają głównie autobusy dla komunikacji miejskiej.
Aktualnie sytuacja w podziale na poszczególne kategorie wygląda zdecydowanie lepiej – widać powolny powrót kontraktów na autokary kosztem autobusów miejskich. Generalnie jednak do poziomu z roku 2019 jeszcze nam daleko. Po I kwartale 2022 roku:
- autobusy miejskie zmniejszyły swój wolumen do 582 sztuk (-259 szt. / -30,8% r/r);
- autobusy międzymiastowe zwiększyły obroty do poziomu 111 szt. z 79 szt. w I kwartale 2021 r. (+32 szt. / +40,5% r/r);
- autobusy turystyczne, które najbardziej ucierpiały przez wirusowy kryzys zwiększyły pułap aż do 53 szt. z 13 szt. w I kwartale 2021 r. (+40 szt. / +307% r/r).
Dla porównania – w całym 2021 roku produkcja autobusów miejskich spadła do 4039 szt. (-211 szt. / -5,0% r/r/); autobusów międzymiastowych do 414 szt. (-299 szt. / -41,9% r/r); a autobusów turystycznych aż do 31 szt. (-238 szt. / -88,5% r/r).
GŁÓWNI ODBIORCY
Po I kwartale 2022 r. najwięcej autobusów wyprodukowanych w polskich fabrykach trafiło do:
- Szwecji – 257 szt. / 23% udziału – awans z 4. pozycji w 2021 r.
- Niemiec – 178 szt. / 15,9% udziału – spadek z 1 pozycji w 2021 r.
- Hiszpanii – 135 szt. / 12,1% udziału – awans z 6. pozycji z 2021 r.
- Polski – 127 szt. / 11,4% udziału – spadek z 3 pozycji w 2021 r.
lista rankingowa
Liderem autobusowej produkcji w Polsce po I kwartale 2022 r. jest po raz pierwszy w historii Solaris, który minimalnie, ale jednak wyprzedził dotychczasowego lidera – markę MAN – z wynikiem 381 autobusów miejskich. A pamiętajmy, że zakład w Bolechowie na początku roku dotknął strajk, także osiągnięty wynik zasługuje na szczególne uznanie. Dodatkowo bramy fabryki opuściło jeszcze 10 trolejbusów, które produkowane są falami w zależności od wielkości kontraktów (261 szt. w 2021 r.; 136 szt. w 2019 r. i 82 szt. w 2019 r.)
Wicelider MAN w ciągu trzech pierwszych miesięcy br. wyprodukował w Starachowicach 370 szt. kompletnych autobusów miejskich. Po raz pierwszy tylko z nowej generacji Lion`s City. Do tego firma wytworzyła kilkadziesiąt podwozi i to zarówno miejskich, jak i turystycznych, które są one wysyłane z Polski praktycznie na cały świat.
Tradycyjnie trzecie miejsce ma Volvo z wynikiem 235 szt., co oznacza znaczny wzrost w porównaniu z sytuacją sprzed roku. Zakład we Wrocławiu to jedyna fabryka w Polsce produkująca zarówno autobusy miejskie, jak i międzymiastowe oraz turystyczne. Ta dwie ostatnie kategorie została szczególnie mocno dotknięte przez covidowy kryzys i stąd zeszłoroczne słabsze obroty szwedzkiego koncernu. Teraz mamy obicie i mocne miejsce na podium.
Czwarte miejsce w rankingu zajmuje Scania z rezultatem 130 szt. Podobnie jak w Starachowicach, także w w Słupsku przeprowadzono udaną wymianę generacyjną. Dotyczyła ona miejskich pojazdów Citywide oraz międzymiastowej serii Interlink LD, co wiązało się z przebudową całego systemu produkcyjnego. Te zmiany już widać w statystykach. Dodatkowo podczas tegorocznej przerwy wakacyjnej firma przejmie całą produkcje podwozi autobusowych z Szwecji.
POLSKA NA TLE EUROPY
Przypomnijmy, że w 2021 r. w Unii Europejskiej wyprodukowano ok. 12,1 miliona pojazdów silnikowych, co stanowi wzrost o 1,0% w porównaniu z 2020 r. Wśród nich mieliśmy: 9.946.696 pojazdów osobowych 1.669.141 pojazdów dostawczych 470.388 pojazdów ciężarowych 29.085 pojazdów autobusów Biorąc pod uwagę tylko autobusy, to nasz kraj zajął I miejsce w produkcyjnym rankingu wyprzedzając Szwecję (6081) – co jest o tyle dzienne, że te kraje mają swoje główne fabryki w Polsce – oraz Czechy (4954).
Podane przez ACEA liczba 6354 autobusów wyprodukowanych w naszym kraju obejmuje wszystkie tego typu pojazdy. Odejmując nasze 4484 szt. powyżej 8 ton CMC, otrzymujemy różnicę 1870 szt. konstrukcji między 3,5 t a 8 t DMC, czyli są to głównie minibusy, które w naszym kraju produkcja takie firmy jak: Mercus, Auto-Cuby, Bus-Center, Warmiaki, CMS Auto, BusFactory, Polster, MMI, Carpol i Eurobus, Bus Perfect, PC Invest, Automet, SprintCar czy Acbus i in.
Statystyczna oferta
Przedstawiona analiza to tylko fragment autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje u nas 150 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line. To nie wszystko.
Na rok 2022 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:
- comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
- kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
- analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
- analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;
- analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.
Wykonujemy również transportowe opracowania pod konkretne potrzeby. Ceny standardowych analiz zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na a.kierecki@jmk.org.pl lub zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę swojego projektu. Do usłyszenia!
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze