Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Premiera UNVI na Busworld 2025. Autobus C26 jako nowa wizja transportu miejskiego

infobus
07.10.2025 15:02
0 Komentarzy

Hiszpański producent nadwozi autobusowych UNVI świętuje 30-lecie działalności, prezentując na targach Busworld Europe 2025 w Brukseli swój nowy, strategiczny projekt – model C26.

To zupełnie nowa generacja nadwozia miejskiego i podmiejskiego, opracowana z myślą o przyszłości zeroemisyjnego transportu publicznego. O tym jubileuszu i nowym modelu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jak nazywa się nowy model nadwozia zaprezentowany przez UNVI na targach Busworld Europe 2025?
  2. Jakie rodzaje napędów i konfiguracje podłogi przewidziano dla modelu C26?
  3. Kto odpowiada za projekt wizualny nowego nadwozia UNVI C26?

Z Hiszpani do Belgi

UNVI, producent z siedzibą w Galicji (Hiszpania), to jeden z najbardziej rozpoznawalnych europejskich wytwórców nadwozi autobusowych, działający od 1995 roku. Firma posiada trzy zakłady produkcyjne i obsługuje ponad 40 rynków eksportowych. W ciągu ostatnich pięciu lat jej przychody wzrosły z 18 do 42 mln euro w 2025 roku, a na rok 2026 planowany jest kolejny wzrost – do 57 mln euro.

Nowy model C26, zapowiedziany oficjalnie na Busworld Europe 2025, ma symbolizować nowy etap rozwoju UNVI. To nadwozie miejskie / podmiejskie (segment C) zaprojektowane w ścisłej współpracy z renomowanym studiem Héctor Serrano Design Studio, które odpowiada za nowoczesną, rozpoznawalną formę wizualną. UNVI określa C26 jako „ikonę nowoczesnego designu miejskiego transportu”, łączącą funkcjonalność, ergonomię i estetykę z trwałością i niską emisją.

C26 ma konstrukcję modularną, dzięki czemu można go dostosować do różnych konfiguracji podwozia i napędu – diesla, gazu, elektrycznego i wodorowego. Model jest kompatybilny zarówno z podłogą niską (LF), jak i niskowym wejściem (LE), co pozwala operatorom dopasować pojazd do charakteru eksploatacji miejskiej lub podmiejskiej. Wnętrze zaprojektowano z myślą o komforcie kierowcy – z lepszą widocznością i nowym układem ergonomicznych paneli – oraz o pasażerach, z miękkimi teksturami, ciepłymi tonami oświetlenia i większą przestrzenią użytkową.

Projekt zakłada również szerokie wykorzystanie materiałów z recyklingu i komponentów przyjaznych środowisku, co wpisuje się w strategię UNVI zrównoważonego rozwoju i ograniczania śladu węglowego.

Gama UNVI

UNVI podkreśla, że C26 jest jednym z 24 produktów zakwalifikowanych do programu Busworld Europe 2025 Innovations, wyróżniającego najbardziej innowacyjne rozwiązania roku. Model ma szansę zdobyć tytuł jednego z najważniejszych europejskich debiutów w segmencie nadwozi miejskich.

W ofercie UNVI rodzina „C” obejmuje pełną gamę nadwozi miejskich i międzymiastowych (Class I i II), dostosowanych do wymagań przetargów w krajach UE. Obecnie producent wytwarza także inne rodziny pojazdów:
S i M – minibusy i mikrobusy na bazie furgonów i lekkich podwozi,
L – midibusy o długości do 10 m,
SIL – dwupokładowe nadwozia międzymiastowe, znane m.in. z Francji, Szwecji i Korei Południowej,
i23 – turystyczne autobusy piętrowe, flagowy produkt firmy obecny w największych miastach Europy,
– oraz XL i XXL, czyli nowa generacja autokarów, których premierę zaplanowano na 2026 rok.

Naszym zdaniem: Premiera UNVI C26 na Busworld 2025 to nie tylko prezentacja nowego modelu, ale także symbol siły europejskiego przemysłu autobusowego. Po 30 latach działalności producent podkreśla, że jego misją pozostaje „dodawanie wartości operatorom i markom podwozi poprzez niezawodne, innowacyjne i zrównoważone nadwozia produkcji europejskiej”. Firma kontynuuje inwestycje w cyfryzację i rozwój technologii lekkich struktur, deklarując utrzymanie wzrostu przy jednoczesnym zachowaniu stabilności finansowej i praktycznie zerowego zadłużenia długoterminowego. Jak mówi zarząd UNVI, przyszłość marki to połączenie doświadczenia i innowacji – a model C26 stanowi pierwszy krok w kierunku nowej generacji europejskich autobusów miejskich.

Komentarze