Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Praga: Pierwszy Iveco Urbanway 18M Hybrid z asystentem skrętu ADAS trafił do DPP

infobus
14.09.2025 09:09
0 Komentarzy

7 września 2025 roku do zajezdni w Hostivaři dostarczono pierwszy Iveco Urbanway 18M Hybrid wyposażony w system ADAS (Advanced Driver Assistance Systems).

To element większego zamówienia ramowego na nawet 140 pojazdów, które mają wspierać strategię neutralności klimatycznej Dopravního podniku hlavního města Prahy (DPP) do 2030 roku. O tym projekcie pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Jaki model autobusu hybrydowego trafił właśnie do Pragi i w jakie systemy bezpieczeństwa został wyposażony?
  2. Ile pojazdów obejmuje umowa ramowa między DPP a Iveco i w jakich latach realizowane są dostawy?
  3. Dlaczego wprowadzenie Iveco Urbanway 18M Hybrid z ADAS wpisuje się w strategię DPP dotyczącą neutralności klimatycznej?
ADAS w autobusach miejskich. DPP odebrało pierwszy Iveco Urbanway Hybrid dla stolicy Czech / FOTO: DPP – Zdeněk Bek
ADAS w autobusach miejskich. DPP odebrało pierwszy Iveco Urbanway Hybrid dla stolicy Czech / FOTO: DPP – Zdeněk Bek

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Autobus przyjechał do Pragi na tzw. wstępną kontrolę przed oficjalnym odbiorem technicznym. Jeśli testy przebiegną pomyślnie, DPP rozpocznie procedurę akceptacyjną i uruchomi kolejne dostawy. Nowe pojazdy zastąpią starsze diesle, a docelowo mają uzupełniać flotę o elektrobusy i mild-hybrydy.

System ADAS, obowiązkowy od ubiegłego roku dla nowych autobusów w UE, ma ostrzegać kierowców m.in. przed kolizją z pieszymi, detekcją obiektów w martwym polu, oznakami senności kierowcy czy przeszkodami na drodze. W skład wyposażenia wchodzą także asystent prędkości, system ostrzegania przy opuszczeniu pasa ruchu i automatyczne hamowanie awaryjne.

Przypomnimy – DPP podpisało w kwietniu 2023 roku umowę ramową z Iveco na dostawę do 140 przegubowych autobusów Urbanway 18M Hybrid.

  • W 2024 roku przekazano już 20 pojazdów,
  • w 2025 roku zamówiono kolejne 50 sztuk,
  • kolejne partie będą realizowane w następnych latach.

Według szacunków rynkowych cena jednostkowa Iveco Urbanway 18M Hybrid wynosi około 2.200.000 PLN netto (2.706.000 PLN brutto). Daje to wartość kontraktu dla 50 pojazdów na poziomie ok. 110.000.000 PLN netto (135.300.000 PLN brutto).

ADAS w autobusach miejskich. DPP odebrało pierwszy Iveco Urbanway Hybrid dla stolicy Czech / FOTO: DPP – Zdeněk Bek
ADAS w autobusach miejskich. DPP odebrało pierwszy Iveco Urbanway Hybrid dla stolicy Czech / FOTO: DPP – Zdeněk Bek

Co dalej?

Praga konsekwentnie odchodzi od zakupu nowych autobusów dieslowskich. Jak podał serwis Zdopravy.cz, jeszcze w sierpniu do DPP trafił pierwszy Iveco Streetway 12m diesel z ADAS, ale przewoźnik podkreśla, że w kolejnych latach nie przewiduje już zakupów pojazdów spalinowych. Skupi się na hybrydach Urbanway 18M i elektrobusach SOR NS12 Electric, również wyposażonych w ADAS.

Iveco Urbanway 18M Hybrid to przegubowy autobus miejski klasy I kategorii MAXI o długości 18 metrów. Napędzany jest silnikiem Cursor 9 z przekładnią Voith Diwa NXT i modułem elektrycznym odzyskującym energię z hamowania. Posiada baterię, którą można ładować poprzez złącze CCS-2.

W praktyce jest to pojazd określany jako mild hybrid – silnik elektryczny wspiera rozruch, odzyskuje energię z hamowania i zasila pokładowe systemy. W przeciwieństwie do pełnych hybryd nie może jednak samodzielnie napędzać pojazdu.

Komentarze