Powiat Miński unieważnia zakup 10 autobusów elektrycznych. Dlaczego?
3 lipca 2025 r. Powiatowo-Gminny Związek Transportu Publicznego Powiatu Mińskiego oficjalnie unieważnił postępowanie przetargowe na dostawę elektrobusów i infrastruktury ładowania.
Projekt obejmował zakup 10 autobusów elektrycznych klasy MAXI wraz z systemem ładowania w ramach projektu „Utworzenie Zintegrowanego Systemu Komunikacji Autobusowej na terenie Powiatu Mińskiego”, współfinansowanego ze środków KPO. Nowy tabor miał być fundamentem rozwoju lokalnej komunikacji publicznej i podstawą do elektryfikacji połączeń międzymiastowych i aglomeracyjnych w regionie. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
- Ile elektrobusów planowano zakupić w ramach przetargu unieważnionego 3 lipca 2025 r. przez Związek Transportu Publicznego Powiatu Mińskiego?
- Jaki był główny powód unieważnienia postępowania przetargowego na elektrobusy?
- Jakie cechy techniczne preferowane przez zamawiającego mogły wskazywać na model Solaris Urbino 12 electric jako faworyta?
Elektryczna dziesiątka
Zamówienie zakładało zakup autobusów typu low-entry lub całkowicie niskopodłogowych o długości 11,8–12,2 metra z bateriami o pojemności użytkowej minimum 200 kWh, zapewniających co najmniej 170 km zasięgu w cyklu SORT-2. Autobusy miały być wyposażone w zaawansowane systemy informacji pasażerskiej, monitoring, system zliczania pasażerów i ergonomiczne fotele. Pojazdy miały trafić do nowo tworzonej siatki połączeń od 2026 roku.
Plan zakładał wybór wykonawcy na podstawie dwóch kryteriów:
✅ cena – 60%
✅ warunki techniczno-eksploatacyjne – 40%
W „technice” punkty przyznawano m.in. za niskie zużycie energii, konstrukcję nadwozia ze stali nierdzewnej, zastosowanie silnika centralnego czy 8-letnią gwarancję na baterie.
Unieważnienie: co poszło nie tak?
Zgodnie z zawiadomieniem z 3 lipca 2025 r., zamawiający – Powiatowo-Gminny Związek Transportu Publicznego – skorzystał z możliwości przewidzianej w art. 256 ustawy Pzp. Postępowanie zostało unieważnione jeszcze przed terminem składania ofert, z uwagi na „wystąpienie okoliczności powodujących, że dalsze prowadzenie postępowania jest nieuzasadnione”.
Kluczowym powodem była decyzja Gminy Mrozy o wystąpieniu ze Związku. To z kolei doprowadziło do zachwiania finansowania projektu, ponieważ gmina miała partycypować w kosztach zamówienia oraz operacyjnego funkcjonowania sieci. Tym samym związek nie mógł zagwarantować stabilności budżetowej koniecznej do podpisania wielomilionowej umowy.
W świetle obowiązującego prawa, art. 256 Pzp umożliwia unieważnienie przetargu w sytuacjach niemożliwych do przewidzenia na wcześniejszym etapie – właśnie takich jak zmiana struktury organizacyjnej lub wycofanie partnerów finansujących.
Kto miał największe szanse?
Analiza zapisów przetargowych wskazywała, że preferencje techniczne zamawiającego wyraźnie faworyzowały konstrukcję zgodną z profilem Solaris Urbino 12 electric – centralny silnik, nadwozie ze stali nierdzewnej, wymienne panele boczne, wysoka pojemność baterii i potwierdzona zgodność z Regulaminem nr 29 EKG ONZ. Dla tej konfiguracji przewidziano praktycznie komplet punktów w kryterium „warunki techniczno-eksploatacyjne”.
Choć nie poznaliśmy oficjalnie listy oferentów, wyraźnym faworytem wydawała się firma Solaris Bus & Coach, która już wcześniej dostarczyła do Mińska Mazowieckiego pierwsze elektryczne autobusy – MAN Lion’s City 12E – w ramach najmu operacyjnego.
Na razie nie wiadomo, czy i kiedy przetarg zostanie ponowiony. Związek nie opublikował harmonogramu naprawczego ani nowego modelu finansowania. Decyzje te będą uzależnione od ustaleń międzygminnych i ewentualnego przystąpienia nowych członków do projektu. Szczegółowe informacje o unieważnionym postępowaniu dostępne są pod adresem:
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-f563aa42-6aee-40eb-b537-0705185a754c
Komentarze