Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Powiat Miński unieważnia zakup 10 autobusów elektrycznych. Dlaczego?

infobus
10.07.2025 06:02
0 Komentarzy

3 lipca 2025 r. Powiatowo-Gminny Związek Transportu Publicznego Powiatu Mińskiego oficjalnie unieważnił postępowanie przetargowe na dostawę elektrobusów i infrastruktury ładowania.

Projekt obejmował zakup 10 autobusów elektrycznych klasy MAXI wraz z systemem ładowania w ramach projektu „Utworzenie Zintegrowanego Systemu Komunikacji Autobusowej na terenie Powiatu Mińskiego”, współfinansowanego ze środków KPO. Nowy tabor miał być fundamentem rozwoju lokalnej komunikacji publicznej i podstawą do elektryfikacji połączeń międzymiastowych i aglomeracyjnych w regionie. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy

  1. Ile elektrobusów planowano zakupić w ramach przetargu unieważnionego 3 lipca 2025 r. przez Związek Transportu Publicznego Powiatu Mińskiego?
  2. Jaki był główny powód unieważnienia postępowania przetargowego na elektrobusy?
  3. Jakie cechy techniczne preferowane przez zamawiającego mogły wskazywać na model Solaris Urbino 12 electric jako faworyta?
Od 1. stycznia 2024 mińską komunikacją obsługą zajmuje się Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Mińsku Mazowieckim. Na ulice wyjechały też pierwsze autobusy elektryczne - marki MAN.
Od 1. stycznia 2024 mińską komunikacją obsługą zajmuje się Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Mińsku Mazowieckim. Na ulice wyjechały też pierwsze autobusy elektryczne – marki MAN.

Elektryczna dziesiątka

Zamówienie zakładało zakup autobusów typu low-entry lub całkowicie niskopodłogowych o długości 11,8–12,2 metra z bateriami o pojemności użytkowej minimum 200 kWh, zapewniających co najmniej 170 km zasięgu w cyklu SORT-2. Autobusy miały być wyposażone w zaawansowane systemy informacji pasażerskiej, monitoring, system zliczania pasażerów i ergonomiczne fotele. Pojazdy miały trafić do nowo tworzonej siatki połączeń od 2026 roku.

Plan zakładał wybór wykonawcy na podstawie dwóch kryteriów:

✅ cena – 60%
✅ warunki techniczno-eksploatacyjne – 40%

W „technice” punkty przyznawano m.in. za niskie zużycie energii, konstrukcję nadwozia ze stali nierdzewnej, zastosowanie silnika centralnego czy 8-letnią gwarancję na baterie.

Gmina Mrozy wypada z porozumienia – Mińsk Mazowiecki kasuje zamówienie
Gmina Mrozy wypada z porozumienia – Mińsk Mazowiecki kasuje zamówienie

Unieważnienie: co poszło nie tak?

Zgodnie z zawiadomieniem z 3 lipca 2025 r., zamawiający – Powiatowo-Gminny Związek Transportu Publicznego – skorzystał z możliwości przewidzianej w art. 256 ustawy Pzp. Postępowanie zostało unieważnione jeszcze przed terminem składania ofert, z uwagi na „wystąpienie okoliczności powodujących, że dalsze prowadzenie postępowania jest nieuzasadnione”.

Kluczowym powodem była decyzja Gminy Mrozy o wystąpieniu ze Związku. To z kolei doprowadziło do zachwiania finansowania projektu, ponieważ gmina miała partycypować w kosztach zamówienia oraz operacyjnego funkcjonowania sieci. Tym samym związek nie mógł zagwarantować stabilności budżetowej koniecznej do podpisania wielomilionowej umowy.

W świetle obowiązującego prawa, art. 256 Pzp umożliwia unieważnienie przetargu w sytuacjach niemożliwych do przewidzenia na wcześniejszym etapie – właśnie takich jak zmiana struktury organizacyjnej lub wycofanie partnerów finansujących.

Od 1. stycznia 2024 mińską komunikacją obsługą zajmuje się Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Mińsku Mazowieckim.
Od 1. stycznia 2024 mińską komunikacją obsługą zajmuje się Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego w Mińsku Mazowieckim.

Kto miał największe szanse?

Analiza zapisów przetargowych wskazywała, że preferencje techniczne zamawiającego wyraźnie faworyzowały konstrukcję zgodną z profilem Solaris Urbino 12 electric – centralny silnik, nadwozie ze stali nierdzewnej, wymienne panele boczne, wysoka pojemność baterii i potwierdzona zgodność z Regulaminem nr 29 EKG ONZ. Dla tej konfiguracji przewidziano praktycznie komplet punktów w kryterium „warunki techniczno-eksploatacyjne”.

Choć nie poznaliśmy oficjalnie listy oferentów, wyraźnym faworytem wydawała się firma Solaris Bus & Coach, która już wcześniej dostarczyła do Mińska Mazowieckiego pierwsze elektryczne autobusy – MAN Lion’s City 12E – w ramach najmu operacyjnego.

Na razie nie wiadomo, czy i kiedy przetarg zostanie ponowiony. Związek nie opublikował harmonogramu naprawczego ani nowego modelu finansowania. Decyzje te będą uzależnione od ustaleń międzygminnych i ewentualnego przystąpienia nowych członków do projektu. Szczegółowe informacje o unieważnionym postępowaniu dostępne są pod adresem:
https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-f563aa42-6aee-40eb-b537-0705185a754c

Komentarze