Polski rynek pojazdów użytkowych za kwiecień 2024. Autobusy w górę
To już ósmy miesiąc z rzędu, kiedy polski rynek pojazdów użytkowych idzie w dół. Biorąc pod uwagę tylko kwiecień 2024, rynek ten spadł o 3,9%, zaś narastająco od stycznia do kwietnia o 10,9%.
W kwietniu 2024r. zarejestrowano 2 630 nowych pojazdów użytkowych pow. 3,5t, tj. mniej niż przed rokiem (-3,4%) i o 11% mniej niż w marcu br. Realny spadek w porównaniu z kwietniem 2023r jest dużo głębszy bowiem w roku bieżącym było dwa dni robocze więcej niż rok temu (21 dni zamiast 19), dlatego też realnie rynek spadł o 12,6%. Nowych samochodów ciężarowych przybyło 2 418 szt. tj. mniej (-6,5%) niż rok wcześniej. Rynek autobusów wzrósł o 55,9% do poziomu 212 szt. Od początku 2024 roku przybyło 10 354 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek (-10,9%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 9 644 czyli 13,8% mniej niż w 2023r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 64,7% do 710 szt.
Nowe autobusy
Rynek nowych autobusów wzrósł o 55,9% r/r i osiągnął rezultat 212 szt. Wzrost nieco wyhamował gdyż od marca ub.r. rynek autobusów zaczął osiągać trzycyfrowe rezultaty. Rynek rośnie nieprzerwanie od lutego 2023 roku. W porównaniu z marcem br. rynek wzrósł o 31 szt. (+17,1%).
Od początku 2024 roku przybyło 710 autobusów o dmc pow. 3,5t, więcej o 64,7% niż w analogicznym czasie w 2023r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma MERCEDES-BENZ, który wydał 304 autobusów (+43%). Druga jest marka FORD po wydaniu 73 szt. (w ubiegłym roku nie rejestrował autobusów). Trzeci SOLARIS z rejestracją 70 szt. Dalej MAN 69 szt. i IVECO, które po wydaniu 64 szt. zajmuje piątą pozycję.
W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w okresie styczeń-kwiecień 2024r. przybyło 290 autobusów, podczas gdy rok wcześniej było ich 243. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane marki: SOLARIS (70 szt.), MAN (48 szt.) i MERCEDES-BENZ (37 szt.).
Samochody ciężarowe pow. 3,5 t
O początku 2024 r. zarejestrowano 9 644 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Rynek zmniejszył się o 13,8%.
W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2024r. najwięcej pojazdów wydała SCANIA (2 247; +30%). Drugi był MERCEDES-BENZ (1 628; -27%), który wyprzedza markę VOLVO (1 591; -28%). MAN jest czwarty (1 465 szt. +44%), a piąty DAF (-44%) po wydaniu 1 094 szt.
Lider SCANIA w okresie styczeń-kwiecień 2024 r. miał 23% udziału w rynku zyskując o 7,9 pkt proc. wobec ubiegłego roku. MERCEDES-BENZ z 17% udziałem stracił 3,1 pkt proc. VOLVO miało prawie 17%, tracąc 3,2 pkt. proc MAN przekroczył 15% udział w rynku i zyskał 6,1 pkt. proc. DAF stracił 6,2 pkt. proc. w tym czasie. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w 2024r ponad 83% rynku podczas gdy rok temu miała 82%.
W całej grupie znalazło się 7 026 ciągników samochodowych. Ich liczebność zmniejszyła się porównaniu z poziomem w 2023r. o 1 291 szt. (-15,5%). Wśród nich na czele jest SCANIA z liczbą 1 911 rejestracji (+33%). Zwiększyła udział w rynku (+9,9 pkt. Proc.) do 27%. Za nią VOLVO (1 288 szt. -28%) zmniejszyło udział o 3,2 pkt. proc do 18% rynku. Za nim na trzecim miejscu jest MAN (1 149 szt.; +79%; 16% udz.), który zyskał 8,6 pkt. proc udziału. Na czwartym MERCEDES-BENZ z udziałem 16% (1 134; -34%) i następny DAF z 14% udziałem (930; -47%). Za nim Renault (4% udz.), Iveco (3% udz.) i Ford Trucks (1%).
W tym samym czasie wydano 2 618 kompletnych lub skompletowanych podwozi (-8,7%; -250 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (731 szt. 28% udz.) a vice liderem MERCEDES-BENZ (494 szt.; 19% udz.). Na trzeciej pozycji SCANIA (336 szt. i 13% udz.). Dwie kolejne marki to MAN (315) i VOLVO (303).
Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t, które stanowią ponad 90% rynku samochodów ciężarowych od początku 2024 w ogólnym rankingu pierwsza jest SCANIA (2 247 szt.; 26% udz.) po wzroście o 30%. Na drugim miejscu VOLVO (1 582 szt.; 18% udz.), spadek o 28% a trzeci MERCEDESBENZ (1 487 szt.; -29% i 17% udz.). Tuż za podium MAN (1 412 szt.; +55%; 17% udz.). Pierwszą piątkę zamknął DAF (1 065 szt.; -44% i 12% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (392), IVECO (278), a dalej FORD TRUCKS (93).
Pojazdy dostawcze
Od początku 2024 r. przybyło 21 375 nowo zarejestrowanych pojazdów dostawczych, ze wzrostem o 7% (+1 406 szt.) r/r.
W tym czasie w rankingu samochodów dostawczych liderem była marka Renault, która zarejestrowała 4 089 szt. (-10,7% r/r). Pierwsza marka w rankingu zajęła 19,1% rynku. Drugi był Fiat z wynikiem 2 959 szt. (+20,9% r/r). Znajdujący się na ostatnim miejscu podium Ford zarejestrował 2 861 szt. (-0,8%), wyprzedził marki Toyota (2 585 szt. +36%) oraz Mercedes-Benz (1 995 szt.; +11,5%).
W ogólnym rankingu modeli, w 2024r. miejsce lidera przypadło Renault Master – 2 828 szt; drugi był Fiat Ducato (2 076 szt.); trzecie Iveco Daily (1 694 szt.), czwarty Mercedes-Benz Sprinter (1 650 szt.), a za nim Toyota Proace City (1 288 szt.).
Pojazdy użytkowe używane
Rynek użytkowych używanych sprowadzonych z zagranicy był czwarty raz z rzędu wyższy niż rynek nowych pojazdów (+18%; +484 szt.).
W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy w kwietniu 2024 r. zarejestrowano 3 114 szt. po 29,5% wzroście.
Od początku 2024r. sprowadzono 12 298 szt. używanych pojazdów użytkowych (+21,2%; +2 147 szt.), w tej liczbie znalazło się 10 762 samochodów ciężarowych (+21,8%; +1 919 szt.) i 1 566 autobusów (+17%; +228 szt.).
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze