Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek autobusów używanych – 05.2024. Cały czas lekkie ochłodzenie

infobus
20.06.2024 11:08
0 Komentarzy

W maju sprowadzono do Polski 279 używanych autobusów, czyli jest to poziom zdecydowanie niższy niż w ubiegłym roku (-6 szt. / -2,1% r/r).

Maj słabiej wypada też w porównaniu z tegorocznymi danymi: z kwietnia br., kiedy import sięgnął poziomie 352 szt. (-73 szt. / -20,7% m/m) i z marca, kiedy zanotowaliśmy aż 383 egzemplarzy (-104 szt. / -27,2% m/m). Natomiast tego trendu spadkowego kompletnie nie widać w skumulowanym wyniku za okres styczeń-maj, kiedy zarejestrowano 1845 autobusów używanych, czyli o 224 szt. więcej niż rok wcześniej (+13,8% r/r.).

Spis treści:

  1. Ile używanych autobusów sprowadzono do Polski w maju i jak to się ma do analogicznego okresu ubiegłego roku?
  2. Która kategoria autobusów używanych zanotowała największy wzrost importu od początku roku i jaki był najczęściej importowany model w tej kategorii?
  3. Jakie normy emisji dominowały wśród sprowadzonych autobusów używanych w Polsce na początku 2024 roku?

Autobusowy maj            

Najnowsze dane pokazują, że segment pojazdów używanych w Polsce jest mocno nasycony po jesienno-zimowym boomie (kiedy głównie importowano autobusy międzymiastowe pod kontrakty FRPA) i wchłonął w ostatnim czasie nieznacznie mniej pojazdów. Natomiast nie przyniosło to widocznej korekty w skumulowanych danych. Ten stabilny wzrost i brak większych wahnięć potwierdza obiegową opinię, że autobusowy rynek wtóry jest bardziej stabilny niż pierwotny. I teraz mamy tego potwierdzenie.

Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii funkcjonalnych, sytuacja wyglądała następująco:

  • autobusy MINI zanotowały w maju poziom 56 szt. i wzrost o 9 szt. (+19,1 % r/r). Z kolei skumulowany wynik od początku roku to 444 szt. (+125 szt. / +39,2% r/r), czyli widać MINI przyspieszenie. Tytuł najczęściej importowanego minibusu na wtórnym rynku za okres styczeń-maj br. otrzymał model Mercedes-Benz Sprinter (180).
  • autobusy miejskie za maj to 22 sztuk (-10 szt. / -31,3%), a skumulowany rezultat wynosi 160 szt.
    (+18 szt. / +12,7%). Najbardziej popularny model w tej kategorii to Solaris Urbino 12 (18).
  • autobusy międzymiastowe osiągnęły w piątym miesiącu roku poziom 97 szt., co oznacza kolejny po odnotowanym w kwietniu spadek: (-30 szt. / -23,6% r/r). Jak już wspomnieliśmy to tylko korekta, która nie ma większego wpływu na potężny wynik za cały br., aczkolwiek powoli zeszłoroczny wynik tutaj dogania tegoroczny. To 653 szt. (-2 szt. / -0,3% r/r). Ta imponująca suma wskazuje, że jest to najważniejszy segment wtórnego rynku. Najczęściej importowany model autobusu intercity to Iveco Crossway 12 (188).  
  • autobusy turystyczne w maju to rejestracje na poziomie 90 szt. (+19 szt. / +26,8% r/r). Widać tutaj uspokojenie importu w tym segmencie – czyli podobnie jak ma to miejsce wśród pojazdów międzymiastowych – bez sezonowego boomu, który z kolei widać w segmencie fabrycznie nowych autokarów. Od początku roku do Polski sprowadzono 518 szt. (+70 szt. / +15,6% r/r). Numerem jeden na turystycznym rynku wtórnym jest autokar Mercedes-Benz Tourismo (71).
  • autobusy szkolne czyli „zero” zarówno za maj, jak i za cały okres od początku br. Jak wdać, typu pojazdy to żaden biznes dla firm sprowadzających pojazdy do naszego kraju. Podobnie wygląda to na rynku autobusów fabrycznie nowych.
Polski rynek autobusów używanych - 05.2024
Polski rynek autobusów używanych – 05.2024

Nowe kontra używane

Porównując wyniki za pięć pierwszych miesięcy 2024 roku dla autobusów nowych (874) i używanych (1845) widać wyraźnie, że „górą” jest ta druga grupa. Różnica wynosi aktualnie 971 szt. / +111,1%. Dla porównania po kwietniu br. było to 856 szt. / 120,6%, a po I kwartale br. – 716 szt. / 143,8%,. Za cały 2023 wskaźnik ten pokazał różnicę 2.275 szt. / +124,9%. To pokazuje, jak kryzys wywołany pandemią cały czas wpływa pozytywnie na rozwój wtórnego rynku w Polsce. Przewoźnicy cały czas szukają tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów. Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami.

Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszej z tych kategorii zarejestrowano od początku 2024 roku 653 pojazdów używanych wobec 51 nowych, natomiast w drugim: 518 autokarów używanych wobec 166 nowych. Natomiast dzięki zwiększonej sprzedaży nowych minibusów w tym roku, zmieniła się sytuacja segmentu MINI, który jest teraz większy niż na rynku wtórnym (488 do 444). Cały czas też więcej nowych autobusów niż na rynku wtórnym sprzedaje się w segmencie miejskim (162 do 160), natomiast ta różnica nie jest już tak duża, jak w poprzednich latach.

Polski rynek autobusów używanych - 05.2024
Polski rynek autobusów używanych – 05.2024

Normy emisji

Na początku 2024 wśród sprowadzonych autobusów dominowały stosunkowo młode roczniki z lat 2010-2019 (54% udziału). Pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005-2009 (38% udziału) stanowiły drugą równie liczną grupę pod względem popularności. Trzecią autobusy produkowane w latach 2000-2004 (4% udziału) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III.

Najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest model Ikarus 280 z 1992 roku, którego, mamy nadzieję, że sprowadzono w celach kolekcjonerskich. Z kolei najmłodsze, zarejestrowane pojazdy to 13 sztuk z rocznika 2024 oraz 18 sztuk z rocznika 2023. Są to pojazdy głównie marek Mercedes, MAN i Ford, natomiast w maju – po przerwie – ponownie tutaj pojawiła się ukraińska marka ZAZ (2).

Polski rynek autobusów używanych - 05.2024
Polski rynek autobusów używanych – 05.2024

Lista rankingowa marek

W okresie styczeń-maj br. na podium listy rankingowej na rynku autobusów używanych w Polsce pozostaje bez zmian. Prowadzi cały czas Iveco, które jest tutaj liderem od trzech lat. Marka ma na koncie 581 rejestracji, czyli o 105 szt. więcej niż przed rokiem (+22,1% r/r). Udział Iveco w rynku zwiększył się w tym okresie o 2,1 pkt proc. do 31,5%.

Drugie miejsce zajmuje wcześniejszy lider – Mercedes-Benz z wynikiem 447 sprowadzonych pojazdów
(+45 szt. / +11,5% r/r). Taki wynik daje marce 24,2% udziału w rynku, co z kolei oznacza spadek o 0,5 pkt proc.

Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski trzyma cały czas Setra (co biorąc pod uwagę fakt, że ta marka obecna jest tylko w segmentach międzymiastowym i turystyczny, jest swoistym fenomenem) z liczbą 171 rejestracji (+34 szt. / +24,8% r/r) i z udziałem 9,3% – czyli o 0,8 pkt. proc. większym niż przed rokiem.

Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamykają marki: MAN (122) i VDL (80). Od początku roku ten układ w tabeli utrzymuje się bez zmian (w przeciwieństwie do pojazdów fabrycznie nowych), co potwierdza po raz kolejny stabilność rynku wtórnego w Polsce.

Polski rynek autobusów używanych - 05.2024

STATYSTYCZNA OFERTA

Przedstawiona analiza to tylko fragment autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce.

W artykule powyżej wykorzystano m.in. dane z raportu o przetargach na zakup nowych autobusów miejskich, który kosztuje u nas 300 PLN netto miesięcznie i jest aktualizowany on-line. To nie wszystko. Na rok 2024 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:

 comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

 analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych. Wykonujemy również transportowe opracowania pod konkretne potrzeby. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] lub zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę swojego projektu. Do usłyszenia!

Komentarze