Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polska w sieci jednego, europejskiego poboru opłat

infobus
03.11.2022 09:00
0 Komentarzy

Polska dołączyła do grona państw świadczących Europejską Usługę Opłaty Elektronicznej (EETS) – podało 17 października Ministerstwo Finansów.

Usługa umożliwia zapłatę za przejazd drogami objętymi elektronicznym poborem opłat na terenie całej UE za pomocą jednego urządzenia pokładowego.

na mapie EETS

Jak przekazał resort finansów, Polska dołączyła do grona państw świadczących Europejską Usługę Opłaty Elektronicznej (ang. European Electronic Toll Service – EETS) w poniedziałek 17 października br.

Usługa umożliwia opłacenie przejazdu w państwach Unii Europejskiej posiadających elektroniczne systemy poboru opłat na podstawie tylko jednej umowy, z jednym dostawcą usługi EETS, przy wykorzystaniu jednego urządzenia pokładowego (tzw. OBU, z ang. On Board Unit).

Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej ułatwia przewoźnikom międzynarodowym uiszczanie opłat drogowych i realizację przejazdów. Dzięki temu rozwiązaniu nie ma konieczności montażu i demontażu w pojeździe różnych urządzeń służących do naliczania stosownej opłaty w zależności od kraju przejazdu i dostawcy usługi poboru opłat; wystarczy jedno urządzenie pokładowe – podkreśliło MF.

Pierwszym akredytowanym dostawcą EETS w Polsce jest firma Telepass S.p.A. Resort zapowiedział, że wkrótce usługę będzie można nabyć także u innych dostawców.

Zalety systemu

Resort finansów wskazał, że dotychczas realizujący przewozy międzynarodowe po Europie kierowcy samochodów ciężarowych musieli posiadać kilka albo nawet kilkanaście urządzeń pokładowych do identyfikacji położenia pojazdu i realizacji opłat za przejazd. Wymagało to nie tylko montażu i demontażu wielu urządzeń w pojeździe, ale też podpisania umowy na obsługę i realizację płatności za przejazdy z wieloma pośrednikami. Było to znaczne obciążenie administracyjne dla firm transportowych świadczących usługi międzynarodowe ponieważ wymagało rozliczenia płatności za przejazdy w wielu krajach. Co więcej, kierowcy musieli każdorazowo przed przekroczeniem granicy kolejnego kraju demontować stare oraz montować i aktywować nowe urządzenie, co miało wpływ na bezpieczeństwo jazdy.

-„EETS ułatwia przewoźnikom międzynarodowym uiszczanie opłat drogowych i realizację przejazdów. Dzięki temu rozwiązaniu nie ma konieczności montażu i demontażu w pojeździe różnych urządzeń służących do naliczania stosownej opłaty, w zależności od kraju przejazdu i dostawcy usługi poboru opłat – wystarczy jedno urządzenie pokładowe” – wyjaśniło MF.

W komunikacie stwierdzono, że użytkownicy systemu e-TOLL, którzy chcą skorzystać z EETS, powinni skontaktować się z akredytowanym dostawcą EETS lub postępować zgodnie z informacjami opublikowanymi na stronie internetowej eww.telepass.com/en/truck.

-„Na podstawie umowy zawartej z Szefem Krajowej Administracji Skarbowej, dostawca EETS przejął część zadań w zakresie poboru opłaty. Dostawca zapewnia urządzenie pokładowe OBU, niezbędne do naliczenia oraz pobrania należnej opłaty za przejazd. Rozliczenie opłat odbywa się pomiędzy użytkownikiem OBU a dostawcą EETS oraz pomiędzy dostawcą EETS a Szefem KAS” – stwierdzono w komunikacie MF.

Komentarze