Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pojedynek MAN vs. Solaris w MPK Zduńska Wola na sześć MIDI autobusów elektrycznych

infobus
04.03.2025 17:07
0 Komentarzy

4 marca 2025 roku MPK Zduńska Wola otworzyło oferty w przetargu na dostawę autobusów elektrycznych klasy MIDI wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania.

To zamówienie realizowane jest w ramach dofinansowania z programu „Zielony Transport Publiczny”. O tym zamówieniu – w ramach analizy SWZ – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. I wydaje się, że nasze przypuszczenia się sprawdziły.

Spis treści:

  1. Jaki budżet na realizację zamówienia przewidziało MPK Zduńska Wola?
  2. Która firma zaoferowała niższą cenę w przetargu – Solaris czy MAN?
  3. Jaką wagę w ocenie ofert ma kryterium ceny?
MAN vs. Solaris w przetargu na 6 MIDI autobusów elektrycznych dla MPK Zduńska Wola
MAN vs. Solaris w przetargu na 6 MIDI autobusów elektrycznych dla MPK Zduńska Wola

Dwie oferty

W postępowaniu wpłynęły dwie oferty. MAN Truck & Bus Polska Sp. z o.o. wycenił swoje elektrobusy na 7.045.366,41 PLN brutto, czyli 5.727.125 PLN netto, co daje jednostkową cenę MAN Lion` s City 10 E na poziomie 2.863.563 PLN netto.

Z kolei Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. zaoferował swoje pojazdy za 6.888.000 PLN brutto, co daje 5.600.000 PLN netto i jednostkową cenę Urbino 9 LE electric – 2.800.000 PLN netto.

Zgodnie z informacją przekazaną przez zamawiającego, na realizację tego kontraktu przewidziano budżet w wysokości 7.207.800 PLN brutto, co odpowiada kwocie 5.857.073 PLN netto.

Oznacza to, że obie oferty mieszczą się w budżecie, a najtańszy jest Solaris, proponując cenę niższą od planowanego budżetu o 319.073 PLN netto.

Analizując oferty w odniesieniu do kryteriów przetargowych, należy przypomnieć, że cena stanowi tylko 60% wagi oceny, a pozostałe kryteria to: okres gwarancji (20%) oraz ocena techniczno-eksploatacyjna autobusów (20%). W ramach tej ostatniej kategorii MPK Zduńska Wola przyznaje punkty za szereg rozwiązań technicznych, takich jak materiał konstrukcji szkieletu, zastosowanie katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL), materiał poszycia zewnętrznego, najniższe zużycie energii elektrycznej, konstrukcję przedniej szyby, układ drzwi, spełnienie norm bezpieczeństwa (w tym Regulaminu 29 EKG ONZ), czy też pojemność i układ baterii.

To oznacza, że zamawiający nie premiuje żadnego producenta wprost, co sprawia, że zarówno Solaris, jak i MAN mają równe szanse w zakresie cech technicznych. Natomiast Solaris startuje do tej rywalizacji z 60. pkt za cenę.

MAN vs. Solaris w przetargu na 6 MIDI autobusów elektrycznych dla MPK Zduńska Wola
MAN vs. Solaris w przetargu na 6 MIDI autobusów elektrycznych dla MPK Zduńska Wola

Zduńskowolskie elektryki

Technicznie, zamówione autobusy muszą spełniać jasno określone parametry. Pojazdy o długości od 9 do 10,5 m (+/- 2%) i maksymalnej wysokości 3,4 m mają być niskopodłogowe i przystosowane do obsługi pasażerów o ograniczonej mobilności. Układ drzwi to minimum dwoje, w konfiguracji 1-2-0, 2-2-0, 1-2-2 lub 2-2-2.

Napęd elektryczny musi zapewniać osiągi adekwatne do kursowania w regularnym ruchu miejskim, przy minimalnej mocy silników na poziomie 120 kW. Baterie trakcyjne, z funkcją odzysku energii podczas hamowania, muszą mieć pojemność co najmniej 280 kWh, a ich ładowanie ma odbywać się za pomocą systemu Plug-in.

W zakresie informacji pasażerskiej wymagane są zewnętrzne tablice LED w kolorze białym (lub RGB) oraz wewnętrzny ekran LCD lub LED o przekątnej co najmniej 21,5 cala. Przewidziano także kabinę kierowcy typu zamkniętego oraz standardowe funkcje, jak przyklęk czy ładowarki USB dla pasażerów.

Więcej informacji o zamówieniu oraz dokumentacja postępowania dostępne są pod adresem: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1042206.

MAN vs. Solaris w przetargu na 6 MIDI autobusów elektrycznych dla MPK Zduńska Wola
MAN vs. Solaris w przetargu na 6 MIDI autobusów elektrycznych dla MPK Zduńska Wola

​Zakupowe tło

W ostatnich latach Zduńska Wola intensywnie inwestuje w rozwój ekologicznego transportu publicznego, koncentrując się na zakupie autobusów elektrycznych. Poniżej przedstawiam kluczowe etapy tych działań:​

Pierwszy etap inwestycji (2021-2022):

  • Zakup czterech autobusów elektrycznych: W grudniu 2021 roku Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji (MPK) w Zduńskiej Woli podpisało umowę z firmą Solaris na dostawę czterech elektrycznych autobusów o długości 12 metrów, mogących pomieścić 75 pasażerów. Pojazdy te zostały dostarczone i wprowadzone do eksploatacji w 2022 roku.
  • Infrastruktura towarzysząca: W ramach projektu zrealizowano również budowę stacji transformatorowej oraz infrastruktury ładowania, aby zapewnić pełną funkcjonalność nowego taboru. Całkowita wartość projektu wyniosła 12,47 mln zł, z czego 8,44 mln zł stanowiło dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.

Drugi etap inwestycji (2023-2024):

  • Rozbudowa floty o kolejne dwa autobusy: W styczniu 2024 roku MPK wprowadziło do eksploatacji dwa dodatkowe autobusy elektryczne Solaris Urbino 9 LE electric. Na ich zakup, wraz z budową ładowarek i rozbudową wiaty parkingowej, spółka pozyskała ponad 4,3 mln zł dofinansowania.

Komentarze