Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Po Wolsztynie – Rokbus otwiera wielkopolski rynek przed Karsanem. Solaris przegrywa u siebie

infobus
25.03.2025 18:05
0 Komentarzy

25 marca 2025 r. Zakład Usług Komunikacyjnych Rokbus oficjalnie rozstrzygnął przetarg na dostawę sześciu fabrycznie nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI.

Po analizie ofert i punktacji najwyżej oceniona została propozycja tureckiego producenta Karsan Otomotiv Sanayii ve Tic. A.Ş., który tym samym wygrywa pierwszy przetarg w Wielkopolsce, wyprzedzając o prawie 5 pkt. lokalnego potentata – Solaris Bus & Coach. To po Wolsztynie i Gdańsku kolejne ważne zwycięstwo tureckiej firmy w naszym kraju. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TranInfo.pl

Rozkład jazdy:

  1. Która firma wygrała przetarg na dostawę sześciu elektrobusów dla Rokbusu w gminie Rokietnica?
  2. Jakie były trzy główne kryteria oceny ofert w tym przetargu?
  3. Jaką cenę jednostkową netto zaproponowali Karsan i Solaris za jeden autobus?
Rokbus wybiera autobusy elektryczne od Karsana
Rokbus wybiera autobusy elektryczne od Karsana

Jedna oferta w budżecie

Wielkopolskie zamówienie dotyczy zakupu sześciu autobusów klasy I, w pełni elektrycznych, przeznaczonych do obsługi komunikacji lokalnej na terenie gminy Rokietnica i okolic. Postępowanie prowadzone było w trybie przetargu nieograniczonego powyżej progów unijnych. Inwestycja współfinansowana jest w ramach III edycji programu „Zielony Transport Publiczny”.

Oferty złożyli dwaj wykonawcy:

  • Karsan Otomotiv zaproponował cenę 17.667.720,00 PLN brutto (14.364.000,00 PLN netto), co daje jednostkową cenę netto 2.394.000,00 PLN za jeden elektrobus Karsan e-ATA 12.
  • Z kolei Solaris Bus & Coach zaoferował cenę 19.179.144,00 PLN brutto (15.592.800,00 PLN netto) i koszt jednostkowy 2.598.800,00 PLN netto za model Solaris Urbino 12 electric.

Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 18.450.000,00 PLN brutto, a więc tylko oferta Karsana mieściła się w budżecie zamawiającego.

Decyzja została podjęta na podstawie przetargowych kryteriów oceny:

✅ Cena – 60%
✅ Właściwości techniczno-eksploatacyjne – 30%
✅ Warunki gwarancji – 10%

Rokbus wybiera autobusy elektryczne od Karsana
Rokbus wybiera autobusy elektryczne od Karsana

Punkt po punkcie

Ostateczna punktacja wyniosła 95,23 pkt dla Karsana i 90,27 pkt dla Solarisa. Producent z Bolechowa uzyskał więcej punktów za parametry techniczne (27 do 25,23), ale przewaga cenowa Karsana oraz maksymalna punktacja w zakresie gwarancji przesądziły o zwycięstwie tureckiej firmy.

Do tego propozycja Karsana spełniła wszystkie wymagania formalne oraz techniczne. Turecki producent zaproponował m.in. pełne oświetlenie LED, niezależne zawieszenie przednie, duży przebieg międzyobsługowy i baterie o dużej pojemności. Solaris punktował lepiej w kryterium technicznym, oferując m.in. konstrukcję ze stali nierdzewnej i bardziej zaawansowane technologie napędu. Słabym punktem była jednak wyższa cena i krótsza gwarancja.

Rokbus wybiera autobusy elektryczne od Karsana
Rokbus wybiera autobusy elektryczne od Karsana

Elektrobusy dla Rokbusu

Nowe elektrobusy mają mieć długość od 11,5 do 12,5 metra i zabierać co najmniej 60 pasażerów, w tym minimum 26 na miejscach siedzących. Pojazdy będą wyposażone w troje drzwi w układzie 2-2-2, z napędem o mocy co najmniej 150 kW (chwilowa 220 kW). Magazynem energii będą baterie trakcyjne o pojemności min. 390 kWh, pozwalające na zasięg 300 km. Ładowanie odbywać się będzie przez złącze plug-in. Standard wyposażenia obejmuje m.in. zamkniętą kabinę kierowcy z radiem i USB, system informacji pasażerskiej z białymi tablicami LED oraz ekranami LCD, a także system zliczania pasażerów.

Podsumowując: Dla Karsana to ważny kontrakt i wejście na wielkopolski rynek w bezpośrednim pojedynku z liderem polskiego rynku. Dla Rokbusa to z kolei ekonomiczna decyzja – pozwalająca zrealizować zamówienie w ramach budżetu. Z kolei dla producenta z Bolechowa utrata sześciu elektrobusów może być prawie niezauważalna w produkcyjny wolumenie, aczkolwiek punkty utracone na swoim boisku bolą podwójnie.

Komentarze