Po trolejbusach, Chomutov i Jirkov zamawiają autobusy CNG. Z umową ramową
Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a.s. (DPCHJ) ogłosił 6 czerwca 2025 roku otwarty przetarg na dostawę do 9 nowych autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym (CNG).
Postępowanie czeskiego operatora ma charakter ramowej umowy, w ramach której możliwy będzie zakup pojazdów dwóch długości. O wcześniejszym zamówieniu na trolejbusy pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
- Ile autobusów CNG planuje zakupić operator DPCHJ na podstawie ogłoszonego przetargu
- Jakie długości autobusów przewiduje zamówienie ramowe
- Jakie są trzy kryteria oceny ofert w tym postępowaniu przetargowym
Autobusy CNG dla transportu publicznego
Ogłoszone 6 czerwca chomutovsko-jirkovskie zamówienie zakłada możliwość dostawy maksymalnie 9 fabrycznie nowych autobusów CNG, w tym do 6 egzemplarzy 12-metrowych oraz do 3 przegubowych, 18-metrowych. Wszystkie pojazdy muszą być niskopodłogowe i spełniać wymogi niskoemisyjności oraz być zgodne z normami środowiskowymi obowiązującymi w czeskim systemie transportu publicznego. Gwarantowana niezawodność ma wynosić minimum 90%. Jeśli wykonawca wskaże niższą wartość, jego oferta zostanie odrzucona jako niezgodna z warunkami udziału.
Pojazdy mają trafić do Czech w ramach ośmioletniej ramowej umowy, przy czym operator zastrzega możliwość ustalenia dokładnych terminów i ilości w toku realizacji. Miejscem dostawy będzie baza operatora przy ul. Obchodní zóna 251 w miejscowości Otvice (kraj ustecki). Postępowanie objęte jest przepisami dyrektywy 2014/25/UE oraz czeską ustawą o zamówieniach publicznych.
Zamawiający nie wprowadza specjalnych wymogów co do imiennych kwalifikacji personelu wykonawcy, ale wymaga spełnienia warunków technicznych określonych w dokumentacji. Finansowanie inwestycji ma charakter mieszany, częściowo wspierany ze środków europejskich. Termin realizacji każdego zamówienia cząstkowego określony będzie indywidualnie w ramach zawieranych kontraktów na podstawie umowy ramowej. Ramowa współpraca może potrwać do 8 lat.
Na oferty zamawiający czeka do 8 lipca 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena – 70%
✅ Gwarancja maksymalnych kosztów eksploatacyjnych na 1 km przez 8 lat – 15%
✅ Gwarantowany poziom niezawodności technicznej – 15%
Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://zakazky.chomutov.cz/profile_display_253.html
Zakupowe tło
DPCHJ w 2023 roku podpisało umowę z firmą Solaris na dostawę sześciu nowych autobusów o łącznej wartości 45,7 mln CZK. Dostawy są planowane na lata 2024–2026, po dwa pojazdy rocznie. Zamówienie obejmuje pięć autobusów z silnikiem Diesla (w tym dwa przegubowe o długości 18 metrów) oraz jeden autobus z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).
w tym roku spółka ogłosiła przetarg na zakup do ośmiu „parciálních trolejbusów”, czyli pojazdów wyposażonych w dodatkowy napęd bateryjny umożliwiający jazdę poza siecią trakcyjną. Obecnie trwa postępowanie przetargowe na zawarcie ramowej umowy na dostawę tych pojazdów, z terminem składania ofert do 24 czerwca 2025 roku . Celem jest zwiększenie elastyczności operacyjnej bez konieczności rozbudowy infrastruktury trakcyjnej.
Historia miejskiej komunikacji publicznej w Chomutovie sięga roku 1927, kiedy to uruchomiono pierwsze linie autobusowe. Kluczową zmianą był rok 1949, gdy obsługę miejskich i międzymiastowych połączeń przejął państwowy operator Československá automobilová doprava (ČSAD), kończąc tym samym erę usług świadczonych przez prywatnych przewoźników.
Nowoczesny etap w rozwoju komunikacji miejskiej zapoczątkowało utworzenie w marcu 1996 roku spółki akcyjnej Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova a.s., której właścicielami zostały miasta Chomutov (84,15%) i Jirkov (15,85%). Obecnie operator ten obsługuje autobusową i trolejbusową komunikację miejską nie tylko na terenie obu miast, ale również w pobliskich miejscowościach: Černovice, Droužkovice, Spořice i Údlice. Poza klasyczną komunikacją miejską, spółka prowadzi także przewozy turystyczne, kontraktowe i pracownicze, uzupełnione o szeroką ofertę usług komercyjnych. Obejmuje ona m.in.:
- serwis i myjnię dla autobusów, ciężarówek i pojazdów ciężkich,
- stację tankowania CNG i sprzedaż paliwa (w tym samoobsługową),
- wynajem powierzchni reklamowych na pojazdach,
- oraz najem lokali użytkowych.
Firma zatrudnia około 160 pracowników.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze