PKS Nova w elektrycznej ofensywie. Przetarg na jeszcze sześć autobusów z CUPT-KPO
12 maja Podlaska Komunikacja Samochodowa Nova S.A. ogłosiła przetarg na dostawę sześciu fabrycznie nowych, zeroemisyjnych autobusów elektrycznych do obsługi połączeń międzymiastowych.
Pojazdy mają trafić do przewoźnika w ramach konkursu CUPT-KPO. Przypomnijmy, że równolegle trwają aż dwa postępowania przewoźnika na zakup nowych elektrobusów. O pierwszym na siedem pojazdów pisaliśmy TUTAJ, a o MIDI przetargu – TUTAJ. Do tego trwają dwa kontrakty na dostawę łącznie 10 ładowarek. Nieźle!
Rozkład jazdy
- Ile autobusów elektrycznych chce kupić PKS Nova w nowym przetargu?
- Do kiedy można składać oferty w tym przetargu?
- Jakie kryterium ma największy wpływ na ocenę ofert?
Elektryczna szóstka
12 maja Podlaska Komunikacja Samochodowa Nova S.A. ogłosiła przetarg na dostawę 6 fabrycznie nowych zeroemisyjnych autobusów elektrycznych kategorii MIDI klasy II o długości od 10,6 do 11 metrów. Pojazdy mają służyć do obsługi tras międzymiastowych w ramach inwestycji finansowanej ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności.
Zamówienie obejmuje także: szkolenia dla załogi, autoryzację ASO, dostawę narzędzi serwisowych z oprogramowaniem, malowanie pojazdów według wzoru graficznego PKS Nova, a także pełną dokumentację rejestracyjną i techniczną. Każdy z autobusów musi być tej samej marki, typu i wersji, zgodny z przepisami EKG ONZ nr 107 oraz gotowy do eksploatacji w warunkach polskiego klimatu (od -30°C do +40°C).
Pojazdy muszą spełniać wysokie wymogi techniczne – minimalna nominalna pojemność baterii to 400 kWh, a gwarantowany zasięg to min. 250 km na jednym ładowaniu, również zimą. Wymagana jest niska energochłonność (preferowana poniżej 0,90 kWh/km), nowoczesny napęd z funkcją rekuperacji i silnikiem centralnym. Autobusy będą wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring 360°, aktywnego asystenta hamowania i system telemetryczny dla operatora.
Wymagania wobec wykonawców są umiarkowane – konieczne jest doświadczenie w dostawie co najmniej 3 autobusów elektrycznych niskopodłogowych o wartości łącznej min. 3 000 000 zł brutto. Wadium ustalono na poziomie 342 000 zł. W przetargu nie przewidziano składania ofert częściowych ani wariantowych.
Zakupowe tło
Na oferty zamawiający czeka do 12 czerwca 2025 r., a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
- ✅ Cena brutto – 55%
- ✅ Zabezpieczenie antykorozyjne i trwałość konstrukcji – 5%
- ✅ Zużycie energii – 10%
- ✅ Pojemność baterii i zasięg – 10%
- ✅ Zespół napędowy / silnik – 5%
- ✅ Termin wykonania zamówienia – 15%
W przetargu zastosowano dyrektywę 2014/25/UE, a rozliczenie ma się odbywać w złotówkach. Przewidziany termin realizacji uzależniony jest od deklaracji oferenta – najwięcej punktów dostanie wykonawca, który dostarczy pojazdy w ciągu 9 miesięcy. Pełna treść ogłoszenia: https://pksnova.ezamawiajacy.pl/react/my-procedure/1/209940
To już trzeci etap elektryfikacji floty PKS Nova z CUPT-KPO. Spółka otrzymała łączne dofinansowanie w wysokości 33,6 mln zł na zakup 14 autobusów elektrycznych oraz budowę infrastruktury ładowania:
- Etap I: Dofinansowanie w wysokości 17,4 mln zł na zakup 8 autobusów elektrycznych oraz mobilnych stacji ładowania. Pojazdy te będą obsługiwać trasy w województwie podlaskim i części województwa mazowieckiego.
- Etap II: Dofinansowanie w wysokości 16,2 mln zł na zakup 6 autobusów elektrycznych, które będą kursować na czterech trasach w województwie podlaskim.
Całkowity koszt inwestycji wynosi 47,3 mln zł, z czego dofinansowanie pokrywa około 71% wartości. Nowe autobusy elektryczne będą obsługiwać m.in. następujące trasy:
- Suwałki – Białystok
- Ciechanowiec – Łomża
- Białystok – Supraśl
- Hajnówka – Czeremcha
- Bielsk Podlaski – Ciechanowiec
- Ostrołęka – Białystok
- Kolno – Białystok
- Białystok – Hajnówka
Komentarze