Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKP Intercity chce wydać ponad 64 mln zł na autobusowa komunikację zastępczą

infobus
16.10.2025 18:03
0 Komentarzy

PKP Intercity szuka autobusowych partnerów do zapewnienia komunikacji zastępczej w przypadku przerw w kursowaniu pociągów.

Ogłoszony przetarg dotyczy zawarcia umów ramowych z przewoźnikami z autokarami, którzy będą gotowi świadczyć usługi na rzecz spółki w różnych lokalizacjach w Polsce. Zamówienie zostało opublikowane 10 października 2025 r. przez PKP Intercity S.A. z siedzibą w Warszawie.

Rozkład jazdy:

  1. Czego dotyczy nowy przetarg PKP Intercity z 10 października 2025 r.?
  2. Jakie wymagania muszą spełniać przewoźnicy, by świadczyć usługi komunikacji zastępczej?
  3. Na jaki okres planowane są umowy ramowe i jaka jest ich maksymalna wartość?
PKP Intercity zakontraktuje przewoźników do obsługi komunikacji zastępczej
PKP Intercity zakontraktuje przewoźników do obsługi komunikacji zastępczej

Ramowe zamówienie

Ogłoszone 10 października 2025 r. warszawskie zamówienie ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia ciągłości transportu publicznego w sytuacjach nadzwyczajnych. PKP Intercity S.A. planuje zawarcie umów ramowych z maksymalnie 30 wykonawcami, którzy zostaną wyłonieni na podstawie kryteriów określonych w Specyfikacji Warunków Zamówienia.

Przedmiotem postępowania jest świadczenie usług zastępczej komunikacji autobusowej, obejmującej przewóz pasażerów w miejsce niedostępnych połączeń kolejowych. Wykonawcy muszą być przygotowani do podstawienia pojazdów o odpowiednim standardzie i wyposażeniu – gotowych do szybkiej mobilizacji na terenie całej Polski.

Minimalne wymagania wobec wykonawców są szczegółowo opisane i obejmują m.in.:

  • 10 autobusów podstawowych (rocznik min. 2015, min. 50 miejsc siedzących, normy emisji min. EURO V, klimatyzacja, WC, system GPS, tablice informacyjne, brak reklam i logo innych przewoźników).
  • 5 autobusów rezerwowych (min. 48 miejsc siedzących, rocznik od 2010, te same standardy).
  • 2 autobusy przystosowane do przewozu osób z niepełnosprawnościami (rampa lub winda, pasy, klimatyzacja).
  • Sprzęt do przewozu rowerów – w formie bagażników lub przyczep.
  • Wnętrze pojazdu musi być zawsze czyste i zdezynfekowane.

Wymagane jest również posiadanie:

  • ważnego zezwolenia na wykonywanie przewozu drogowego osób (lub odpowiedniej licencji krajowej/wspólnotowej),
  • minimum 5 zgłoszonych pojazdów,
  • aktualnego ubezpieczenia OC na co najmniej 1.500.000 zł,
  • referencji z min. dwóch zleceń o wartości co najmniej 200.000 zł netto każde zrealizowanych w ciągu ostatnich 3 lat.
ZAK od PKP Intercity - stan na 14.10.2025
ZAK od PKP Intercity – stan na 14.10.2025

Na dwa lata

Zamówienie ma obowiązywać przez 24 miesiące, a wartość ramowych umów może wynieść łącznie maksymalnie 64.204.566,28 zł netto.

Na oferty zamawiający czeka do 31 października 2025 r. do godz. 12:00, a następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:

  • Cena – 100% (stawka za 1 km).

Zamówienie podlega pod dyrektywę 2014/25/UE, co zapewnia jego zgodność z unijnymi wymogami konkurencyjności i przejrzystości. Szczegółowe informacje o zamówieniu na: https://pkpintercity.eb2b.com.pl/open-auctions.html

Zakupowe tło

PKP Intercity regularnie korzysta z rozwiązań typu „transport zastępczy” w sytuacjach awaryjnych – zarówno przy planowanych remontach linii, jak i nagłych przerwach w kursowaniu pociągów. Umowy ramowe dają spółce elastyczność operacyjną i możliwość szybkiego reagowania na sytuacje kryzysowe w skali całego kraju.

W latach 2024–2025 PKP Intercity konsekwentnie rozwijało system zastępczej komunikacji autobusowej (ZKA), zarówno w formie przetargów doraźnych, jak i ramowych umów z operatorami autobusowymi. spółka ogłosiła kilka postępowań, w tym m.in. szerokie zamówienie BPP2-746-28/2025 na świadczenie usług ZKA w całej Polsce oraz punktowe przetarg na obsługę odcinka Jerzmanice Lubuskie – Rzepin.

Komentarze