PKM Tychy z autobusową zajezdnią na miarę XXI wieku [FILM]
Przebudowaną kosztem ponad 60 mln zł zajezdnię autobusową w Tychach w środę, 22 września, oficjalnie oddano do użytku.
Zajezdnię m.in. dostosowano do obsługi pojazdów na sprężony gaz ziemny (CNG), z którego korzysta na dużą skalę tyski samorządowy przewoźnik.
W Dzień bez Samochodu
22 września z okazji Europejskiego Dnia bez Samochodu oficjalnie oddano do użytku nową zajezdnię Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w Tychach. Na otwarciu pojawili się przedstawiciele władz miasta, przedsiębiorcy związani z transportem publicznym oraz przedstawiciele Zarządu Transportu Metropolitalnego. Prace związane z projektem trwały ponad dwa lata i kosztowały ponad 165 mln zł.
W tym czasie wykonano m.in. kompleksową przebudowę budynku hali napraw, utworzono 27 stanowisk obsługi pojazdów (11 wyposażonych w kanały), a także rozebrano niepotrzebne obiekty i sieci.
Prace były możliwe dzięki wartemu 140 mln zł projektowi unijnemu, zakładającemu rozwój komunikacji miejskiej w Tychach – z całkowitym dofinansowaniem na poziomie 100 mln zł. Prócz zakupów taboru Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach przewidziało w nim modernizację zajezdni autobusowo-trolejbusowej. Umowę na modernizację zajezdni PKM podpisało w kwietniu 2018 r. z Mostostalem Warszawa. Jak wówczas zapowiadano, prace miały zostać wykonane do połowy 2020 r.
Zobaczcie na filmie, jak teraz wygląda tyska zajezdnia:
Zakres prac
Przebudowano plac manewrowo-postojowy z miejscami parkowania autobusów, trolejbusów i mikrobusów, wykonano nową nawierzchnię asfaltową, betonową oraz chodniki, a starą sieć trakcji trolejbusowej zastąpiła nowa.
Nowa zajezdnia ma usprawnić proces obsługi autobusów zasilanych gazem CNG oraz trolejbusów i autobusów elektrycznych. Stanowiska postojowe dla autobusów wyposażono w dodatkowe punkty tankowania gazu, co stało się potrzebne wobec wzrostu liczby autobusów gazowych. W ramach przebudowy instalacji gazowej CNG wykonano 48 stanowisk wolnego tankowania.
Halę napraw zaprojektowano w taki sposób, aby wszystkie stanowiska były przelotowe, co pozwoliło lepiej wykorzystać jej powierzchnię.
–„Nie zaplanowaliśmy przecinania wstęg, bo z zajezdni korzystamy już od czerwca” – wyjaśnił podczas środowej uroczystości prezes PKM Tychy Miłosz Stec. Dziękując pracownikom spółki i samorządu za pracę przy projekcie podziękował też przedstawicielem innych PKM-ów, z którymi tyski przewoźnik konsultował swoje wątpliwości.
Do podziękowań dołączył wiceprezydent Tychów Maciej Gramatyka uznając, że efekt przedsięwzięcia robi wrażenie. „Mieszkańcy Tychów są dumni z miasta, a jedną z przyczyn tej dumy jest jakość komunikacji, która od lat stoi na najwyższym poziomie” – ocenił Gramatyka.
Miłosz Stec prezes PKM Tychy. Fot. Kamil Peszat
Trudny czas
Pracownicy tyskiego PKM akcentowali, że czas remontu był dla nich trudny. Ze względu na ograniczoną dostępność placu postojowego część autobusów parkowała na zewnętrznym parkingu. Naprawy pojazdów nawet zimą odbywały się w tymczasowej hali namiotowej, utrudnione było też utrzymanie czystości pojazdów.
Wykonawcą inwestycji był Mostostal Warszawa, z którym pierwotna umowa opiewała na 58,2 mln zł brutto. Ostatecznie wykonawca zmodernizował tyską zajezdnię autobusową za blisko 61 mln zł brutto, z czego dofinansowanie unijne wyniosło 42 mln zł.
W ramach całego unijnego projektu realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, którego beneficjentem jest miasto Tychy, zakupiono 51 autobusów zasilanych CNG, 10 mikrobusów, 3 sztuki niskopodłogowych trolejbusów, 2 elektrobusy oraz trzy pojazdy serwisowe i pogotowia technicznego.
Po zrealizowaniu projektu tyskie PKM będzie drugim operatorem w Polsce pod względem liczby autobusów zasilanych sprężonym gazem ziemnym CNG. Miasto wskazuje tu na kontekst walki ze smogiem. Autobus zasilany gazem CNG emituje o 70 proc. mniej zanieczyszczeń, niż nowe autobusy z silnikami diesla. Nowe pojazdy cechują się też niższą emisją hałasu. (PAP)
Maciej Gramatyka. Fot. Kamil Peszat
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze