Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Tychy szacuje zakup MIDI autobusów. Z silnikami diesla i z dużą opcją

infobus
16.09.2025 19:02
0 Komentarzy

16 września 2025 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach uruchomiło proces szacowania wartości zakupu nowych autobusów kategorii MIDI.

Postępowanie dotyczące potencjalnej dostawy ośmiu pojazdów w 2026 r. wraz z prawem opcji na kolejne sztuki w 2027 r. O ostatnim zamówieniu z Tychów pisaliśmy tutaj w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów MIDI planuje kupić PKM Tychy w ramach podstawowego zamówienia?
  2. Na kiedy zaplanowano dostawę pierwszych pojazdów?
  3. Jakie dodatkowe wyposażenie (np. systemy bezpieczeństwa czy pasażerskie) muszą mieć autobusy?
Gazowe midibusy SOR BNG 10,5 w barwach PKM Tychy / fot. UM Bieruń
Gazowe midibusy SOR BNG 10,5 w barwach PKM Tychy / fot. UM Bieruń

Osiem plus osiem

Szacowanie wartości, ogłoszone 16 września 2025 r., dotyczy dostawy ośmiu fabrycznie nowych autobusów typu MIDI zasilanych olejem napędowym (rok produkcji 2026), z realizacją w III kwartale 2026 r. Zamawiający przewidział również prawo opcji do kolejnych ośmiu sztuk, które mogą zostać dostarczone do końca I kwartału 2027 r.

Autobusy mają mieć długość od 7,85 do 9,6 m, wysokość maksymalnie 3,2 m i szerokość 2,4–2,55 m. Wymagane jest co najmniej 60 miejsc pasażerskich, w tym 20 siedzących (z czego minimum 4 dostępne z poziomu niskiej podłogi). Jednostka napędowa to silnik spalinowy zasilany olejem napędowym o mocy od 130 kW i pojemności minimum 4400 cm³, spełniający najnowsze normy emisji spalin. Zamawiający przyznaje dodatkowe punkty m.in. za jednostki o pojemności powyżej 6000 cm³, oszczędność paliwa (do 32,5 l/100 km wg testu SORT 2) oraz możliwość stosowania określonych olejów silnikowych i przekładniowych.

Wymagania obejmują także wyposażenie w klimatyzację, system ogrzewania, rampę dla wózków, monitoring, System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, instalację ŚKUP, system automatycznego gaszenia pożaru w komorze silnika oraz alkomaty blokujące uruchomienie pojazdu. PKM oczekuje ponadto, że wykonawca przeprowadzi szerokie szkolenia dla kierowców i służb technicznych oraz zapewni autoryzację do prowadzenia napraw w okresie gwarancyjnym.

Na oferty zamawiający czeka do 30 września 2025 r. do godziny 14:00. Zamówienie prowadzone jest w trybie szacowania wartości – co oznacza, że nie podlega ustawie Prawo Zamówień Publicznych. Szczegółowe informacje o zamówieniu na platformie eB2B.

Gazowe midibusy SOR BNG 10,5 w barwach PKM Tychy / fot. UM Bieruń
Gazowe midibusy SOR BNG 10,5 w barwach PKM Tychy / fot. UM Bieruń

Zakupowe tło

PKM Tychy w ostatnich latach konsekwentnie modernizuje flotę, stawiając na różnorodność napędów i zeroemisyjność. W 2025 roku zakończyła z sukcesem przetarg na dziesięć autobusów elektrycznych klasy MAXI (ok. 12 m), z budżetem blisko 34,5 mln zł – wygrał Solaris, oferując pojazdy Urbino 12 electric za 28 mln zł netto, pokonując Busnex Poland z Yutongiem.

Równolegle PKM inwestuje w infrastrukturę – pięć dwustanowiskowych ładowarek plug-in, jedną pantografową oraz modernizację stacji transformatorowej, realizowaną przez ZPUE S.A. Tyski przewoźnik jest także uczestnikiem projektu GZM dotyczącego autobusów wodorowych – do Tychów trafi pięć takich pojazdów.

Strategia operatora obejmuje ponadto utrzymanie części taboru spalinowego (diesel, CNG) jako zabezpieczenia wobec wahań cen energii i paliw

Gazowe midibusy SOR BNG 10,5 w barwach PKM Tychy / fot. UM Bieruń
Gazowe midibusy SOR BNG 10,5 w barwach PKM Tychy / fot. UM Bieruń

Komentarze