PKM Tychy szacuje zakup MIDI autobusów. Z silnikami diesla i z dużą opcją
16 września 2025 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach uruchomiło proces szacowania wartości zakupu nowych autobusów kategorii MIDI.
Postępowanie dotyczące potencjalnej dostawy ośmiu pojazdów w 2026 r. wraz z prawem opcji na kolejne sztuki w 2027 r. O ostatnim zamówieniu z Tychów pisaliśmy tutaj w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów MIDI planuje kupić PKM Tychy w ramach podstawowego zamówienia?
- Na kiedy zaplanowano dostawę pierwszych pojazdów?
- Jakie dodatkowe wyposażenie (np. systemy bezpieczeństwa czy pasażerskie) muszą mieć autobusy?
Osiem plus osiem
Szacowanie wartości, ogłoszone 16 września 2025 r., dotyczy dostawy ośmiu fabrycznie nowych autobusów typu MIDI zasilanych olejem napędowym (rok produkcji 2026), z realizacją w III kwartale 2026 r. Zamawiający przewidział również prawo opcji do kolejnych ośmiu sztuk, które mogą zostać dostarczone do końca I kwartału 2027 r.
Autobusy mają mieć długość od 7,85 do 9,6 m, wysokość maksymalnie 3,2 m i szerokość 2,4–2,55 m. Wymagane jest co najmniej 60 miejsc pasażerskich, w tym 20 siedzących (z czego minimum 4 dostępne z poziomu niskiej podłogi). Jednostka napędowa to silnik spalinowy zasilany olejem napędowym o mocy od 130 kW i pojemności minimum 4400 cm³, spełniający najnowsze normy emisji spalin. Zamawiający przyznaje dodatkowe punkty m.in. za jednostki o pojemności powyżej 6000 cm³, oszczędność paliwa (do 32,5 l/100 km wg testu SORT 2) oraz możliwość stosowania określonych olejów silnikowych i przekładniowych.
Wymagania obejmują także wyposażenie w klimatyzację, system ogrzewania, rampę dla wózków, monitoring, System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, instalację ŚKUP, system automatycznego gaszenia pożaru w komorze silnika oraz alkomaty blokujące uruchomienie pojazdu. PKM oczekuje ponadto, że wykonawca przeprowadzi szerokie szkolenia dla kierowców i służb technicznych oraz zapewni autoryzację do prowadzenia napraw w okresie gwarancyjnym.
Na oferty zamawiający czeka do 30 września 2025 r. do godziny 14:00. Zamówienie prowadzone jest w trybie szacowania wartości – co oznacza, że nie podlega ustawie Prawo Zamówień Publicznych. Szczegółowe informacje o zamówieniu na platformie eB2B.
Zakupowe tło
PKM Tychy w ostatnich latach konsekwentnie modernizuje flotę, stawiając na różnorodność napędów i zeroemisyjność. W 2025 roku zakończyła z sukcesem przetarg na dziesięć autobusów elektrycznych klasy MAXI (ok. 12 m), z budżetem blisko 34,5 mln zł – wygrał Solaris, oferując pojazdy Urbino 12 electric za 28 mln zł netto, pokonując Busnex Poland z Yutongiem.
Równolegle PKM inwestuje w infrastrukturę – pięć dwustanowiskowych ładowarek plug-in, jedną pantografową oraz modernizację stacji transformatorowej, realizowaną przez ZPUE S.A. Tyski przewoźnik jest także uczestnikiem projektu GZM dotyczącego autobusów wodorowych – do Tychów trafi pięć takich pojazdów.
Strategia operatora obejmuje ponadto utrzymanie części taboru spalinowego (diesel, CNG) jako zabezpieczenia wobec wahań cen energii i paliw
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze