Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Tychy ogłasza przetarg na autobusy MIDI i MINI z prawem opcji: 16 plus 16

infobus
17.10.2025 09:01
0 Komentarzy

17 października 2025 r. Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach ogłosiło postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego dotyczące dostawy nowych autobusów dla transportu publicznego.

Przetarg obejmuje łącznie 16 pojazdów zasilanych olejem napędowym, z możliwością zakupu kolejnych 16 sztuk w ramach prawa opcji. O przygotowaniach do tego zamówienia pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów obejmuje nowe zamówienie PKM Tychy i jakie napędy będą miały pojazdy?
  2. Do kiedy można składać oferty w tym postępowaniu?
  3. Jakie kryteria oceny ofert przyjęto w przetargu?
PKM Tychy kupuje autobusy: 16 nowych pojazdów z opcją na kolejne 16
PKM Tychy kupuje autobusy: 16 nowych pojazdów z opcją na kolejne 16

Nowe autobusy dla PKM Tychy

Tyskie zamówienie opublikowano 15 października 2025 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (nr 685358-2025). Przetarg został podzielony na dwa zadania i prowadzony jest w procedurze otwartej, przyspieszonej, zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych oraz Dyrektywą 2014/25/UE.

Powodem przyspieszenia procedury jest obowiązek wynikający z ustawy o elektromobilności – od 1 stycznia 2026 r. miasta powyżej 100 tys. mieszkańców mogą kupować wyłącznie autobusy zeroemisyjne. PKM Tychy, jako operator w aglomeracji górnośląskiej, musi więc zakończyć postępowanie jeszcze w tym roku.

Zamówienie obejmuje:

  • Zadanie 1 – dostawę 8 autobusów typu MIDI z napędem wysokoprężnym, z dostawą do 10 grudnia 2026 r., rok produkcji 2026. Przewidziano prawo opcji na kolejne 8 autobusów, które mogłyby zostać dostarczone do końca II kwartału 2027 r.
  • Zadanie 2 – dostawę 8 autobusów typu MINI (mikrobusów), również zasilanych olejem napędowym, z dostawą do 31 lipca 2026 r., rok produkcji 2026, oraz prawo opcji na kolejne 8 sztuk do połowy 2027 r.

Autobusy mają być fabrycznie nowe, spełniające wszystkie aktualne normy emisji spalin Euro VI, w pełni przystosowane do obsługi komunikacji miejskiej, wyposażone w rampy dla osób z niepełnosprawnościami, systemy monitoringu oraz oprogramowanie do diagnostyki i obsługi serwisowej.

PKM Tychy kupuje autobusy: 16 nowych pojazdów z opcją na kolejne 16
PKM Tychy kupuje autobusy: 16 nowych pojazdów z opcją na kolejne 16

Wymagania przetargowe

Zamówienie przewiduje dostawy etapowe w terminie od 22 grudnia 2025 r. do 30 czerwca 2027 r., w zależności od wykorzystania prawa opcji. Wykonawcy muszą wykazać się odpowiednim doświadczeniem w dostawach pojazdów komunikacji miejskiej. Postępowanie prowadzone jest elektronicznie na platformie eB2B.

Na oferty zamawiający czeka do 6 listopada 2025 r. do godz. 10:00, a ich otwarcie nastąpi tego samego dnia o godz. 11:00. Komisja przetargowa oceni złożone propozycje według następujących kryteriów:

Cena całkowita brutto za zadanie podstawowe – 40%
Cena całkowita brutto w ramach prawa opcji – 25%
Parametry techniczne – 35%

Wadium ustalono na poziomie 200.000 PLN dla każdego z zadań. Oferty wariantowe nie są dopuszczone. Umowa zostanie zawarta w formie pisemnej po rozstrzygnięciu postępowania, a zapłata nastąpi zgodnie z harmonogramem określonym w załączniku do SWZ.

Zamówienie ma charakter krajowy, nie jest współfinansowane ze środków Unii Europejskiej, ale wpisuje się w szerszy program modernizacji taboru w aglomeracji śląskiej. Szczegółowe informacje o zamówieniu na stronie: 👉 https://pkmtychy.eb2b.com.pl/

PKM Tychy kupuje autobusy: 16 nowych pojazdów z opcją na kolejne 16
PKM Tychy kupuje autobusy: 16 nowych pojazdów z opcją na kolejne 16

Zakupowe tło

PKM Tychy od kilku lat prowadzi równoległe projekty odnowy taboru autobusowego, w tym również inwestycje w elektrobusy. W 2025 roku PKM Tychy ogłosił postępowanie na dostawę 10 autobusów elektrycznych klasy MAXI (ok. 12 m), w ramach programu „Zielony Transport Publiczny”. Budżet wynosił 34,44 mln zł, a wymagania obejmowały m.in. silnik min. 160 kW, baterie o zasięgu min. 260 km, ładowanie plug-in i pantografowe. Ostatecznie przetarg wygrał Solaris Bus & Coach z modelem Urbino 12 electric, pokonując Yutonga. Umowę podpisano 11 kwietnia 2025 r., a łączna wartość kontraktu to 28 mln zł netto. Pierwsze dostawy ruszą w styczniu 2026 r., całość ma trafić do floty do maja 2026 r.

Na początku 2025 r. ogłoszono przetarg typu „zaprojektuj i wybuduj” na stacje ładowania dla elektrobusów oraz instalację PV. Inwestycja jest skoordynowana z dostawami autobusów elektrycznych i finansowana z KPO.

PKM Tychy był jednym z pionierów stosowania autobusów CNG w regionie. Przykładowo, w przeszłości zakupiono 8 autobusów MIDI na gaz ziemny SOR BNG 10,5 za ok. 7,2 mln zł, wpisując się w ówczesną strategię redukcji emisji. W 2025 r. rozpoczęto procedurę przygotowawczą do zakupu 8 autobusów MIDI (z opcją na 8 kolejnych w 2027 r.) z napędem diesla. To część działań odciążających flotę CNG i odpowiedź na potrzeby tras o niższym natężeniu pasażerskim. Planowane pojazdy mają mieć od 7,85 do 9,6 m długości i przewozić min. 60 pasażerów (20 siedzących).

Równolegle – w 2025 r. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia podpisała umowę z NesoBus na dostawę 8 autobusów wodorowych, z czego 5 ma trafić do PKM Tychy, a pozostałe do PKM Katowice. Wodorowce mają obsługiwać m.in. linie 2, 21, 75, 137, 273 i 696. GZM sfinansowała też zakup 5 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI, które mają być przekazane do użytkowania przez PKM Tychy. Zakup zrealizowano w ramach wspólnego przetargu ogłoszonego przez GZM na dostawę łącznie 32 elektrobusów dla kilku miast w regionie. W postępowaniu wzięły udział m.in. Solaris, Busnex i Autosan, a środki pochodziły ze wsparcia krajowego i unijnego (w tym z programu Zielony Transport Publiczny). Pojazdy mają zasilić flotę Tychów w 2026 r., równolegle z pierwszą partią Solarisów zamówionych przez PKM we własnym zakresie. To kolejny krok w stronę dywersyfikacji napędów w miejskim transporcie publicznym.

Komentarze