PKM Sosnowiec zamawia hybrydy plug-in. Tylko jeden producent je oferuje. Analiza SWZ
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu wzbogaci się o 5 autobusów hybrydowych klasy I kategorii MEGA.
Zamówienie realizowane jest w ramach projektu „Czyste niebo nad Zagłębiem – Zakup autobusów hybrydowych wraz z infrastrukturą do ładowania w PKM Sp. z o. o. w Sosnowcu – Etap IV”. O ogłoszeniu przetargu na nowe hybrydy można przeczytać w InfoBusie tutaj. Jakie są wymagania dla producentów i preferencje techniczne zamawiającego? Sprawdzamy poniżej.
Rozkład jazdy:
- Jakie są cztery kryteria oceny ofert w przetargu PKM Sosnowiec na autobusy hybrydowe?
- Jakie parametry techniczne pojazdów są premiowane dodatkowymi punktami w przetargu?
- Kto jest prawdopodobnym jedynym oferentem w przetargu na autobusy hybrydowe plug-in i dlaczego?
Punktacja oferentów
Przewoźnik wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (76%), oceny techniczno-eksploatacyjnej autobusów (12%), terminu realizacji zamówienia (3%), okresu gwarancji na cały autobus (9%).
W przypadku parametrów technicznych, PKM premiuje następujące rozwiązania:
- szkielet nadwozia wykonany ze stali o podwyższonej wytrzymałości, zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą katoforezy zanurzeniowej – 1,5 pkt,
- poszycie zewnętrzne nadwozia – aluminium, tworzywa sztuczne nie wymagające dalszego zabezpieczenia antykorozyjnego, blachy ze stali odpornej na korozję lub blachy ze stali obustronnie ocynkowanej o podwyższonej wytrzymałości zabezpieczone antykorozyjnie metodą katodowego lakierowania zanurzeniowego (KTL) całej, kompletnej karoserii w ramach zamkniętego cyklu technologicznego metodą katoforezy zanurzeniowej – 1 pkt,
- najniższe zużycie energii na 800.000 km przebiegu – 3 pkt,
- spełnienie przez autobusy wymogów w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu – 0,25 pkt,
- spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości ich konstrukcji nośnej – 1 pkt,
- zastosowanie w układzie klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy gazu czynnika chłodniczego, którego współczynnik globalnego ocieplenia, jako współczynnik CO2, jest niższy niż 150 – 1 pkt,
- trzy-częściowa szyba czołowa składająca się z szyby górnej, części dolnej lewej oraz części dolnej prawej podzielonych w osi pojazdu – 0,25 pkt,
- zależna oś przednia – 2 pkt,
- silnik spalinowy, napęd hybrydowy i autobus tego samego producenta – 2 pkt,
Specyfikacja techniczna
PKM Sosnowiec ponownie kupuje hybrydy plug-in. Pojazdy mają mieć długość od 17,5 do 18,75 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm w każdym progu drzwi.
Autobusy będą napędzane silnikiem zasilanym olejem napędowym spełniającym normę czystości spalin Euro 6. Moc silnika powinna wynieść co najmniej 200 kW. Autobusy muszą być wyposażone w silnik lub silniki elektryczne napędu hybrydowego, zapewniające optymalną dynamikę jazdy autobusu w ruchu miejskim. Magazyn energii elektrycznej w hybrydach będzie zabudowany w oparciu o akumulatory lub superkondensatory lub też inne urządzenia, zdolne do magazynowania energii i współpracy z systemem zarządzania energią napędu hybrydowego. Energia elektryczna do magazynu energii musi być dostarczana poprzez podłączenie do zewnętrznego źródła energii, a także generowana podczas hamowania autobusu na zasadzie rekuperacji (przetwarzania energii hamowania na energię elektryczną). Ma ona pochodzić również z chwilowego nadmiaru mocy silnika wysokoprężnego. Ładowanie magazynu energii ma pochodzić ze źródła zewnętrznego ładowarką typu Plug-in. Ponadto, autobusy muszą być konstrukcyjnie przystosowane i wyposażone (instalacja i niezbędne wyposażenie techniczne) do ewentualnego późniejszego ładowania magazynu energii mocą ładowania do 70 kW, za pomocą tzw. pantografu odwróconego.
Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będzie można podładować telefon poprzez gniazda USB. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni, w oparciu i siedzisku. W przedziale pasażerskim przewidziane będzie miejsce dla przewozu co najmniej jednego roweru, miejsce to musi być wyposażone w urządzenie zapobiegające przemieszczaniu się roweru (uchwyt koła roweru oraz pas mocujący) oraz właściwie oznakowane z przyznaniem priorytetów w pierwszej kolejności wózka inwalidzkiego i dziecięcego. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane. Z kolei stanowisko kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami, wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów. Drzwi kabiny kierowcy mają być wyposażone w zamek patentowy (zamawiający nie dopuszcza wykorzystania skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy).
System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne diodowe w kolorze białym, dostosowujące automatycznie jasność świecenia do aktualnie panujących warunków atmosferycznych (przednia, boczne, tylna). Z kolei wewnętrzne tablice informacyjne – w postaci ekranu LCD lub LED o przekątnej minimum 21,5 cali przeznaczone będą do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez PKM.
Hybrydy plug-in
Od momentu wyjścia Volvo z produkcji kompletnych autobusów, rynek autobusów hybrydowych plug-in w Polsce jest mocno ograniczony. W zasadzie mamy tylko jednego producenta na naszym rynku, który oferuje takie autobusy. Jest nim oczywiście Solaris. I w tej sytuacji nie spodziewamy się więcej niż jednej oferty w tym przetargu. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 10 kwietnia. Przetarg znajduje się na stronie: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1064863
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze