Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Sosnowiec idzie w autobusy hybrydowe. Druga umowa z Solarisem

infobus
19.04.2023 08:01
0 Komentarzy

18 kwietnia spółka PKM Sosnowiec zawarła umowę z Solaris Bus & Coach na dostawę sześciu 12-metrowych autobusów hybrydowych.

Kontrakt o wartości ponad 16 mln zł podpisali Marek Pikuła, prezes PKM-u Sosnowiec i Rafał Zajas, regionalny dyrektor sprzedaży w Solaris Bus & Coach. To już drugi hybrydowy kontrakt Sosnowca na pojazdy z serii Urbino hybrid. Zamówione autobusy trafią do floty operatora w sieci ZTM jeszcze przed końcem tego roku i będą służyć m.in. na liniach 603 i 606 oraz 84.

Razem 22 hybrydy

Na początku 2023 roku zagłębiowska firma odebrała 16 hybrydowych autobusów od Solarisa, w tym osiem pojazdów 12-metrowych i osiem przegubowych 18-metrowych (z cenami 18,7 mln zł za Urbino 12 hybrid) i 23,1 mln zł za Urbino 18 hybrid). Teraz stan podwyższony zostanie do 22 sztuk, w tym 14 szt. Urbino 12 hybrid i 8 szt. Urbino 18 hybrid.

Najwięcej z nich będzie stacjonowało w dąbrowskiej zajezdni PKM Sosnowiec, skąd codziennie wyjeżdża 11 nowych hybrydowych Solarisów – m.in. na linie 808 i 16. Jeszcze w tym roku do Dąbrowy Górniczej trafią wszystkie pojazdy z najnowszego kontraktu i będą one służyć m.in. mieszkańcom zielonych dzielnic na liniach 603 i 606 oraz 84.

Autobusy standardowo wyposażone będą w: klimatyzację, Wi-Fi, ładowarki USB, elektroniczne tablice informacyjne i zapowiedzi głosowe oraz automatyczny system gaszenia pożaru, a także kamery monitoringu obserwujące wnętrza, drogę przed i za oraz bok pojazdów.

Do tego dochodzi najważniejsza nowinka – specjalny system, który pozwoli na programowanie pojazdów w taki sposób, by w ścisłym centrum miasta autobusy korzystały wyłącznie z silnika elektrycznego.

fot. PKM Sosnowiec

do trzech razy sztuka

PKM Sosnowiec zdecydował się na wybór Solarisa w postępowaniu na zakup najnowszej partii hybryd dopiero za trzecim razem, cały czas starając się zbić cenę. I to się udało. W trzecim podejściu Solaris zaoferował za najnowsza partę pojazdów sumę 16.438.960 PLN brutto / 13.365.000 PLN netto, co daje jednostkowy koszt Solarisa Urbino 12 hybrid na poziomie 2.227.600 PLN netto. Z kolei budżet zamawiającego zwiększony został do kwoty 14.760.00 PLN brutto. I tym krakowskim targiem udało się zamknąć kontrakt, który ma jeszcze unijne dofinansowanie z RPO.

Kupowane hybrydy mają mieć długość od 11,8 do 12,15 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz, o wysokości podłogi do 340 mm w każdym progu drzwi. Autobusy będą napędzane silnikiem zasilanym olejem napędowym spełniającym normę czystości spalin EURO 6. Moc maksymalna silnika powinna wynieść co najmniej 150 kW. Autobusy muszą być wyposażone w silnik lub silniki elektryczne napędu hybrydowego, zapewniające optymalną dynamikę jazdy autobusu w ruchu miejskim. Magazyn energii elektrycznej w hybrydach będzie zabudowany w oparciu o akumulatory lub superkondensatory lub też inne urządzenia, zdolne do magazynowania energii i współpracy z systemem zarządzania energią napędu hybrydowego. Energia elektryczna do magazynu energii musi być dostarczana poprzez podłączenie do zewnętrznego źródła energii, a także generowana podczas hamowania autobusu na zasadzie rekuperacji (przetwarzania energii hamowania na energię elektryczną). Ma ona pochodzić również z chwilowego nadmiaru mocy  silnika wysokoprężnego. Ładowanie magazynu energii ma pochodzić ze źródła zewnętrznego ładowarką typu Plug-in. Ponadto, autobusy muszą być konstrukcyjnie przystosowane i wyposażone (instalacja i niezbędne wyposażenie techniczne) do ewentualnego późniejszego ładowania magazynu energii mocą ładowania do 70 kW, za pomocą tzw. pantografu odwróconego.

fot. PKM Sosnowiec

Przechodzimy do przedziału pasażerskiego, gdzie będzie można podładować telefon poprzez gniazda USB. Pasażerowie pojadą na siedzeniach o ergonomicznym kształcie, zaopatrzonych w łatwo wymienialne  „miękkie” (piankowane o grubości pianki wynoszącej co najmniej 15 mm) wkładki tapicerowane na całej powierzchni, w oparciu i siedzisku. W przedziale pasażerskim przewidziane będzie miejsce dla przewozu co najmniej jednego roweru, miejsce to musi być wyposażone w urządzenie zapobiegające przemieszczaniu się roweru (uchwyt koła roweru oraz pas mocujący) oraz właściwie oznakowane z przyznaniem priorytetów w pierwszej kolejności wózka inwalidzkiego i dziecięcego. Przestrzeń pasażerska jak i kabina kierowcy mają być klimatyzowane.

Z kolei stanowisko kierowcy to wydzielona kabina kierowcy typu „zamkniętego” z pełnowymiarowymi drzwiami, wyposażona w zamykane okienko do sprzedaży biletów. Drzwi kabiny kierowcy mają być wyposażone w zamek patentowy (zamawiający nie dopuszcza wykorzystania  skrzydła pierwszych drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy).

System informacji pasażerskiej stanowić będą tablice zewnętrzne diodowe w kolorze żółto-pomarańczowym lub zbliżonym, dostosowujące automatycznie jasność  świecenia do  aktualnie panujących warunków atmosferycznych (przednia, boczne, tylna). Z kolei wewnętrzne tablice informacyjne – w postaci ekranu LCD lub LED o przekątnej minimum 22 cali przeznaczone będą do emisji przekazu przebiegu trasy, przystanków, aktualnej pozycji pojazdu, daty, godziny oraz innych informacji przekazanych przez PKM.

Komentarze