Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Gliwice szuka autobusów hybrydowych ze sprawdzonymi rozwiązaniami. Analiza SWZ

infobus
14.12.2024 11:01
0 Komentarzy

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach w najnowszym autobusowym przetargu celuje w pojazdy hybrydowe klasy I kategorii MEGA.

O ogłoszeniu postępowania na zakup nowych hybryd pisaliśmy w InfoBusie tutaj. Ostatni przetarg na autobusy hybrydowe wygrał Solaris. Sprawdzamy jakie szanse tym razem ma producent z Bolechowa.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie kluczowe kryteria będą decydować o wyborze oferty w przetargu na hybrydowe autobusy dla PKM Gliwice?
  2. Jakie są główne wymagania techniczne dotyczące pojazdów hybrydowych, które mają zostać dostarczone PKM Gliwice?
  3. Dlaczego Solaris ma największe szanse na wygranie przetargu na hybrydowe autobusy w Gliwicach?
PKM Gliwice szuka hybryd ze sprawdzonymi już rozwiązaniami. Analiza SWZ / fot. UM Gliwice
PKM Gliwice szuka hybryd ze sprawdzonymi już rozwiązaniami. Analiza SWZ / fot. UM Gliwice

Kryteria i ich waga

Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (50%), oceny technicznej (20%), ekologii (21%), warunków gwarancji i serwisu (5%), ceny wybranych części zamiennych (2%), czasu dostawy (2%).

PKM Gliwice w kryteriach technicznych punktuje 14 rozwiązań, zaś najwięcej punktów można zdobyć za:

  • materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ramy) podwozia oraz zewnętrznego poszycia nadwozia – aluminium, tworzywo sztuczne, szkło hartowane, stal odporna na korozję (zgodnie z PN–EN 10088), stal konstrukcyjna – wyłącznie w elementach kratownicy ściany przedniej lub ściany tylnej, lub kratownicy podwozia – 16 pkt,
  • pojemność skokowa silnika powyżej 10 000 cm3 – 8 pkt,
  • zależna (sztywna) oś przednia – 3 pkt,
  • szyba czołowa składająca się z trzech części: części dolnej lewej, części dolnej prawej -podzielonych w osi pionowej pojazdu oraz części górnej – 7 pkt,
  • poszycie zewnętrzne ścian bocznych autobusu podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym montowane bez klejenia – przykręcane – 4 pkt,
  • poszycie dachu nadwozia wykonane: ze stali odpornej na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) lub ze stopów aluminium – 2 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc (dla pasażerów stojących i siedzących oraz dla kierowcy): powyżej 144 – 15 pkt,
  • udział procentowy liczby miejsc do siedzenia dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi w liczbie wszystkich siedzeń – 40% (i więcej) – 17 pkt,
  • Ilość czynnika chłodniczego w układzie systemu klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej i kabiny kierowcy: do 12 kg włącznie – 3 pkt,
  • system klimatyzacji z ułatwionym dostępem (tzn. od strony przestrzeni pasażerów pojazdu) do wybranych elementów serwisowych systemu (filtra/osuszacza, zaworu magnetycznego, zaworu serwisowego, zaworu rozprężnego, filtra parownika, bezpieczników instalacji elektrycznej) – 1 pkt,
  • spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 7 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 7 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 7 pkt,
  • okna awaryjne (wyjścia bezpieczeństwa) autobusu znajdują się co najmniej w lewej, prawej oraz tylnej ścianie pojazdu – 3 pkt.
PKM Gliwice szuka hybryd ze sprawdzonymi już rozwiązaniami. Analiza SWZ / fot. UM Gliwice
PKM Gliwice szuka hybryd ze sprawdzonymi już rozwiązaniami. Analiza SWZ / fot. UM Gliwice

Specyfikacja techniczna

Hybrydy dla PKM mają mieć długość od 17,5 do 18,1 m (=/- 10 cm). Ich wysokość nie powinna być większa niż 3,25 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2-2. Autobusy będą wyposażone w hybrydowy zespół napędowy. To znaczy, że mają  posiadać status pojazdu hybrydowego (potwierdzony dokumentem homologacyjnym autobusu uprawniającym do rejestracji pojazdu jako hybrydowy). Dodatkowo pojazdy powinny posiadać funkcję rekuperacji energii. Silnik spalinowy będzie wspierany w czasie napędu pojazdu przez silnik elektryczny, którego moc znamionowa wynosi co najmniej 5 kW.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach o budowie modułowej, wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego, z możliwością łatwego montażu i demontażu. Siedzenia mają być ukształtowane ergonomicznie, z uchwytami przy siedzeniach od strony przejścia, „wandaloodporne”, „miękkie” – wyposażone w pełną tapicerkę siedziska i oparcia z miękkim wypełnieniem o grubości co najmniej 15 mm dla siedziska i 10 mm dla oparcia, pokryte wykładziną tapicerowaną odporną na ścieranie i zabrudzenia, z możliwością łatwego zmywania. Z kolei przedział kabiny kierowcy będzie całkowicie oddzielony od przedziału dla pasażerów, ze ścianą za miejscem kierowcy i zawiasowo uchylnym skrzydłem drzwi z prawej strony fotela. PKM nie dopuszcza jednak wykorzystania I skrzydła przednich drzwi jako drzwi wejściowych do kabiny kierowcy. W kabinie zostanie zainstalowany system kontroli trzeźwości kierowcy.

Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w technologii LED, w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się dwa ekrany LCD podsufitowe – jeden za kabiną kierującego pojazdem, drugi – za przegubem. Ekrany podsufitowe muszą umożliwiać prezentację następujących informacji: numer linii, kierunek jazdy, komunikat „zmiana trasy” oraz aktualną datę i godzinę. Ponadto, ekran musi wyświetlać co najmniej 5 następnych przystanków w formie „koralików” oraz informację o następnym przystanku lub przystanku, na którym znajduje się pojazd. Ponadto, w autobusach znajdą się dwie tablice elektroniczne reklamowe dwustronne umieszczone pod sufitem. Każda z tablic wykonana powinna być na bazie matrycy LCD podświetlanej diodami LED o przekątnej min. 21,5 cali.

PKM Gliwice szuka hybryd ze sprawdzonymi już rozwiązaniami. Analiza SWZ / fot. UM Gliwice
PKM Gliwice szuka hybryd ze sprawdzonymi już rozwiązaniami. Analiza SWZ / fot. UM Gliwice

Niepokonany Solaris

PKM przewidział 14 kryteriów technicznych, z czego we wszystkich – Solaris może liczyć na komplet punktów. Nie można tego powiedzieć o jego konkurentach, którzy tracą punkty w więcej niż połowie tych kryteriów. W tej sytuacji pozycja Solarisa jest niezagrożona i dlatego też spodziewamy się tylko jednej oferty. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 17 grudnia.

Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1015955

Komentarze