Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Gliwice kupuje elektrobusy z pełną kabiną kierowcy. Analiza SWZ

infobus
19.11.2025 07:03
0 Komentarzy

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Gliwicach sięga po kolejne autobusy elektryczne. Będą to pojazdy klasy MAXI i MEGA.

W tym znajdzie się sześć autobusów przegubowych i dwa solowe. Zakupy są możliwe dzięki funduszom Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021–2027. Przetarg na te pojazdy został ogłoszony w dniu 29 października 2025 r. Więcej na ten temat można przeczytać w InfoBusie tutaj. Ostatnim zwycięzcą przetargu na elektrobusy był Solaris. Czy aktualnie będzie podobnie? Czas na SWZ.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych (w wersji MAXI i MEGA) chce kupić PKM Gliwice?
  2. Jakie trzy kryteria techniczne są najwyżej punktowane w przetargu?
  3. Który producent – według analizy – jako jedyny spełnia wszystkie kluczowe wymagania SWZ?
PKM Gliwice kupuje elektrobusy z pełną kabiną kierowcy. Analiza SWZ / fot. UM Gliwice
PKM Gliwice kupuje elektrobusy z pełną kabiną kierowcy. Analiza SWZ / fot. UM Gliwice

Punktacja od PKM

Zamawiający wybierze najkorzystniejszą ofertę na podstawie oceny następujących kryteriów: ceny (60%), oceny technicznej (15%), ekologii (10%), warunków gwarancji i serwisu (10%), ceny wybranych części zamiennych (5%).

PKM Gliwice wyodrębniło 12 kryteriów technicznych, gdzie najwięcej punktów można zdobyć za:

  • materiał oraz sposób zabezpieczenia antykorozyjnego elementów konstrukcyjnych karoserii: szkieletu nadwozia i szkieletu (kratownicy/ramy) podwozia oraz zewnętrznego poszycia nadwozia – tworzywo sztuczne, szkło hartowane, stal odporna na korozję (zgodnie z PN–EN 10088) – 15 pkt,
  • energia nominalna w magazynie energii minimum 700 kWh, energia dostępna 560 kWh (MEGA) oraz odpowiednio 400 kWh i 320 kWh w autobusach MAXI  – 25 pkt,
  • 2 gniazda ładowania baterii umieszczone: pierwsze – na przedniej ścianie autobusu, drugie – na bocznej ścianie pojazdu pomiędzy pierwszymi a drugimi drzwiami – 5 pkt,
  • zależna (sztywna) oś przednia – 5 pkt,
  • centralny elektryczny silnik trakcyjny (lub dwa silniki elektryczne) umieszczony (umieszczone) w nadwoziu pojazdu (w komorze silnika) i nie zintegrowany (zintegrowane) z osia napędową (mostem napędowym) pojazdu – 10 pkt,
  • poszycie zewnętrzne ścian bocznych autobusu podzielone pionowo na części w całym pasie podokiennym – 5 pkt,
  • szyba czołowa składająca się z trzech części: części dolnej lewej, części dolnej prawej -podzielonych w osi pionowej pojazdu oraz części górnej – 12 pkt,
  • liczba wszystkich miejsc (dla pasażerów stojących i siedzących oraz dla kierowcy): powyżej 130 w przegubach i powyżej 80 w solówkach – 3 pkt,
  • udział procentowy liczby miejsc do siedzenia dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi w liczbie wszystkich siedzeń – 40% (i więcej) – 5 pkt,
  • spełnienie wymogów Regulaminu nr 29 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – w zakresie ochrony osób przebywających w kabinie pojazdu użytkowego – 5 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie wytrzymałości konstrukcji nośnej dużych pojazdów pasażerskich (homologacja udzielona zgodnie z Regulaminem nr 66 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 5 pkt,
  • spełnienie wymogów homologacji typu pojazdu w zakresie typu pojazdu w odniesieniu do palności części w pomieszczeniu wewnętrznym, komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym lub odporności na działanie paliw lub smarów materiałów izolacyjnych stosowanych w komorze silnika i w każdym oddzielnym przedziale grzewczym (homologacja udzielona zgodnie z częścią I Regulaminu nr 118 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – 5 pkt.
PKM Gliwice kupuje elektrobusy z pełną kabiną kierowcy. Analiza SWZ / fot. UM Gliwice
PKM Gliwice kupuje elektrobusy z pełną kabiną kierowcy. Analiza SWZ / fot. UM Gliwice

Specyfikacja techniczna

Autobusy elektryczne dla PKM mają mieć długość od 11,8 do 12,2 m (MAXI) i 17,5 do 18,1 m (MEGA) +/- 10 cm. Ich wysokość nie powinna być większa niż 3,30 m. Oferowane konstrukcje powinny być pojazdami z całkowicie niską podłogą, bez stopni pośrednich wewnątrz. Przepływ pasażerów ma odbywać się przez odpowiednio troje i czworo dwuskrzydłowych drzwi, w układzie 2-2-2 (MAXI) i 2-2-2-2 (MEGA).

Autobusy będą wyposażone w jeden lub dwa silniki elektryczne z zastrzeżeniem, że moc uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc silnika lub silników ma wynosić co najmniej 160 kW. (MAXI) i 240 kW (MEGA) Układ napędowy autobusu musi być zasilany wyłącznie energią elektryczną pochodzącą z zabudowanego w autobusie magazynu energii elektrycznej (służącego do magazynowania energii elektrycznej w akumulatorach trakcyjnych – bateriach litowo-jonowych typu High Energy), wymagającego okresowego doładowywania (podczas postoju autobusu) z ładowarek pantografowych oraz ładowarek przewodowych typu Plug-in. Łączna pojemność energetyczna magazynu energii zapewniająca wykonanie przez autobus 80 km gwarantowanego przebiegu bez konieczności doładowywania magazynów energii, w każdych warunkach atmosferycznych.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach o budowie modułowej, wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego, z możliwością łatwego montażu i demontażu. Siedzenia mają być ukształtowane ergonomicznie, z uchwytami przy siedzeniach od strony przejścia, „wandaloodporne”, „miękkie” – wyposażone w pełną tapicerkę siedziska i oparcia z miękkim wypełnieniem o grubości co najmniej 15 mm dla siedziska i 10 mm dla oparcia, pokryte wykładziną tapicerowaną odporną na ścieranie i zabrudzenia, z możliwością łatwego zmywania. Z kolei przedział kabiny kierowcy będzie całkowicie oddzielony od przedziału dla pasażerów, ze ścianą za miejscem kierowcy i zawiasowo uchylnym skrzydłem drzwi z prawej strony fotela. Pierwsze skrzydło przednich drzwi ma stanowić drzwi wejściowe do kabiny kierowcy. W kabinie zostanie zainstalowany system kontroli trzeźwości kierowcy.

Tablice kierunkowe zewnętrzne mają być wykonane w technologii LED, w kolorze białym. Wewnątrz znajdą się ekrany LCD podsufitowe – jeden za kabiną kierującego pojazdem, drugi – za przegubem. Ekrany podsufitowe muszą umożliwiać prezentację następujących informacji: numer linii, kierunek jazdy, komunikat „zmiana trasy” oraz aktualną datę i godzinę. Ponadto, ekran musi wyświetlać co najmniej 5 następnych przystanków w formie „koralików” oraz informację o następnym przystanku lub przystanku, na którym znajduje się pojazd. Ponadto, w autobusach znajdą się tablice elektroniczne reklamowe dwustronne umieszczone pod sufitem. Każda z tablic wykonana powinna być na bazie matrycy LCD podświetlanej diodami LED o przekątnej min. 21,5 cali.

PKM Gliwice kupuje elektrobusy z pełną kabiną kierowcy. Analiza SWZ / fot. UM Gliwice
PKM Gliwice kupuje elektrobusy z pełną kabiną kierowcy. Analiza SWZ / fot. UM Gliwice

Podsumowanie

PKM Gliwice przyzwyczaiło nas do stawiania sztywnych wymogów, które są nie do spełnienia przez wszystkich producentów. Chodzi o zapis dotyczący maksymalnej wysokości elektrobusów – do 3,30 m. Jeśli dodamy do tego kryteria oceny ofert z punktami za stal nierdzewną, szybę przednią dzieloną w pionie i zawieszenie zależne to mamy na polu walki tylko jednego producenta. Jest nim oczywiście Solaris. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 3 grudnia.  

Na koniec podajemy link do przetargu: https://platformazakupowa.pl/transakcja/1205327

Komentarze