Pierwszy szkolny autobus hybrydowy od Solarisa. Dla Gminy Poświętne
Zaskoczenie w przetargu Gminy Poświętne, która chciał kupić niskoemisyjny autobus do przewożenia dzieci szkolnych.
Kiedy my stawialiśmy na premierowe, niskowejściowe konstrukcje, takie jak Iveco Crossway Hybrid, MAN Lion`s Intercity Hybrid czy Mercedes-Benz Intouro Hybrid, zamówienie najpewniej zgarnie … Solaris, który jako jedyny złożył ofertę na Podlasiu. I to też z debiutanckim modelem! Jeżeli gmina przyjmie tę ofertę (a mieści się idealnie w budżecie), będzie to pierwszy Solaris Urbino 12 hybrid w wersji szkolnej, czyli kompletacja identyczna jak w „Kangurze” tylko, że z silnikiem diesla i system hybrydowym BAE.
Z hybrydą
Kontrakt Gminy Poświętne to kolejne zamówienie z dofinansowaniem z rządowego programu Polski Ład, obejmujące zakup ekologicznych autobusów szkolnych. Cześć gmin – jak Grabów i Sadowne – poszła w elektrobusy; cześć jak np. Wijewo – w autobusy hybrydowe. Kontrakt z Gminy Poświętne, jak najbardziej kwalifikuje się do tej drugiej grupy. Wymagany termin realizacji zamówienia to 7 m-cy od podpisania umowy.
Podlaska gmina chciała zakupić niskoemisyjny autobus do przewożenia dzieci szkolnych z napędem hybrydowym o następujących parametrach:
- Długość całkowita: 11,5 m – 12,5 m
- Szerokość całkowita: 2,5 m – 2,55 m
- Wysokość całkowita: nie więcej niż 3.25 m
- Całkowita ilość miejsc: nie mniejsza niż 50, w tym siedzących nie mniej niż 37. Jedno stanowisko dla pasażera niepełnosprawnego na wózku inwalidzkim. Dopuszcza się 4 dodatkowe siedzenia mocowane w przestrzeni dla pasażera niepełnosprawnego po demontażu stanowiska. Ilość miejsc stojących nie może przekraczać 25% liczby siedzeń. Dostępność pojazdu dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej – rampa uchylna, odkładana automatycznie. Siedzenia tapicerowane.
- Silnik: wysokoprężny Euro 6, moc minimum 150 KW + silnik (silniki) elektryczny trakcyjny – minimalna moc 120 KW
- Skrzynia biegów automatyczna
- Nadwozie: bezstopniowe wejście do autobusu. Szkielet nadwozia i oblachowanie zewnętrzne ze stali nierdzewnej lub ze stali o podwyższonej jakości zabezpieczonej antykorozyjnie przez zanurzenie w kąpieli katoferycznej i wykonanie warstwy nawierzchniowej przy użyciu lakieru poliuretanowego lub aluminium
Jedna oferta
Na oferty gmina czekała do 27 października. Swoją propozycję złożyła tylko firma Solaris Bus & Coach na kwotę 1.999.365,00 PLN brutto / 1.625.500 PLN netto. Z kolei przygotowana przez gminę kwota na sfinansowanie zamówienia to równo 2.000.000,00 PLN brutto. Czyli oferta w budżecie!
Teraz teoretycznie gmin oceni ofertę według czterech kryteriów:
- Cena – znaczenie 60%
- Okres gwarancji na cały pojazd wyrażony w pełnych miesiącach – znaczenie 20%
- Termin realizacji – znaczenie 10%
- Okres bezpłatnej obsługi serwisowej obejmującej pokrycie kosztów czynności serwisowych podczas przeglądów eksploatacyjnych zgodnie z założeniami producenta (oryginalne części zamienne, filtry, robocizna, homologowane oleje, płyny i materiały eksploatacyjne, weryfikacja funkcjonowania podzespołów pojazdu) oraz diagnostyki komputerowej – znaczenie 10 %.
Oczywiście formalnościom mu stać się zadość, ale my już czekamy na umowę i przyjazd pierwszej szkolonej hybrydy w Polsce od Solarisa.
TRZY EDYCJE POLSKIEGO ŁADU
Na koniec przypomnijmy, że program inwestycyjny Polski Ład coraz mocniej wspiera branżę transportu publicznego. Za nami trzy jego edycje – dwie dla wszystkich samorządów i jedna (trzecia) tylko dla gmin popegeerowskich. Ma on na celu dofinansowanie projektów inwestycyjnych realizowanych przez gminy, powiaty i miasta lub ich związki w całej Polsce. Program realizowany jest poprzez promesy inwestycyjne udzielane przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Wysokość bezzwrotnego dofinansowania jest zależna od obszaru priorytetowego, w którym mieści się planowana inwestycja. W I naborze rządowego Funduszu Polski Ład samorządy otrzymały dotacje na ponad 9 mld zł, w tym program dofinansowanie uzyskało 13 projektów z zakresu transportu publicznego. To:
- tramwajowe zadanie z Poznania pod nazwą „Odnowa infrastruktury publicznego transportu zbiorowego – modernizacja trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju” z budżetem 25 500 000,00 zł zeroemisyjna komunikacja miejska w Ciechocinku (Kujawsko-pomorskie)
- uruchomienie wojewódzkich linii autobusowych w Łódzkiem obsługiwanych pojazdami hybrydowymi (Łódzkie)
- zakup zeroemisyjnych autobusów przez Gminę Malczyce (Dolnośląskie)
- zakup zeroemisyjnych autobusów przez Bochnię (Małopolskie)
- zakup zeroemisyjnych autobusów przez Powiat Myszkowski (Śląskie)
- zakup 5 zeroemisyjnych autobusów przez Świnoujście (Zachodniopomorskie) o wartości 4,25 mln złotych
- zakup szkolnego autobusu dla gminy Sośno (Kujawsko-pomorskie)
- zakup szkolnego autobusu dla gminy (Mazowieckie)
- zakup szkolnego autobusu dla gminy Jedlińsk (Mazowieckie)
- zakup szkolnego autobusu dla gminy Krynki (Podlaskie)
- zakup szkolnego autobusu dla gminy Wijewo (Wielkopolskie)
- zakup szkolnego autobusu dla gminy Lipce Reymontowskie (Rozwój elektromobilności w gminie / 3 600 000 zł)
Z kolei w II naborze Polskiego Ładu wybrano 16 autobusowych projektów takich jak:
- Gmina Lipsk Lipsk (Podlaskie) – Zakup autobusów na potrzeby dowozu uczniów
- Gmina Filipów (Podlaskie) – Rewitalizacja obszaru obejmująca zagospodarowanie terenu poprzez budowę garażu na autobusy szkolne wraz z zaadoptowaniem istniejącego budynku – 2 125 000,00 zł
- Gmina Borów (Dolnośląskie) – Poprawa jakości i bezpieczeństwa życia poprzez zakup nowych autobusów do przewozu uczniów na obowiązkowe i dodatkowe zajęcia edukacyjne – 2 080 000,00 zł
- Gmina Gromadka (Dolnośląskie) – Zakup autobusu do przewozu uczniów szkół podstawowych – 880 000,00 zł
- Miasto Mrągowo (Warmińsko-mazurskie) – Zakup autobusów elektrycznych na potrzeby obsługi komunikacji miejskiej – 3 655 000,00 zł
- Gmina Sitno (Lubelskie) – Zakup 2 autobusów elektrycznych oraz budowa punktu ładowania – 3 510 000,00 zł
- Gmina Ładzice (Łódzkie)) – Zakup niskoemisyjnego autobusu szkolnego i ciągnika rolniczego z pługiem – 1 870 000,00 zł
- Gmina Miechów (Małopolskie) – Rewitalizacja przestrzeni publicznej – budowa dworca autobusowego wraz z zagospodarowaniem terenu – 12 912 565,50 zł
- Powiat Sochaczewski (Mazowieckie) – Przebudowa dróg wewnętrznych wraz z zatoką autobusową i miejscami postojowymi przy Szpitalu Powiatowym w Sochaczewie – 3 325 000,00 zł
- Gmina Jedlińsk (Mazowieckie) – Zakup i dostawa autobusu szkolnego dla dowozu uczniów do Zespołu Szkół Publicznych – 959 000,00 zł
- Związek Powiatowo-Gminny Grodziskie Przewozy Autobusowe (Mazowieckie) – Zakup 10 autobusów na potrzeby obsługi linii powiatowo-gminnych – 5 000 000,00 zł
- Związek Powiatowo Gminny Wielkopolski Transport Regionalny (Wielkopolskie) – Poprawa ekologiczności regionalnego transportu drogowego poprzez zakup taboru autobusowego zasilanego gazem ziemnym lub z napędem hybrydowym – 29 908 950,00 zł
- Gmina Mosina (Wielkopolskie) – Zakup 4 autobusów niskoemisyjnych dla komunikacji gminnej – 4 972 500,00 z
- Luboń (Wielkopolskie) – Zakup czterech autobusów hybrydowych na potrzeby zbiorowego transportu publicznego – 6 970 000,00 zł
- Gmina Rymań (Zachodniopomorskie) Przebudowa pętli autobusowej z ulicą Szkolną – 1 900 000,00 zł
- Beskidzki Związek Powiatowo-Gminny (Śląskie) – Zakup taboru publicznego transportu zbiorowego na obszarze Związku – 4 000 000,00 zł.
Natomiast w najnowszej, III edycji programu – dla terenów popegeerowskich – znalazło się 12 projektów dotyczących zakupu 14 autobusów, w tym trzech szkolnych elektrobusów:
- Gmina Lniano (kujawsko-pomorskie) – Zakup autobusu niskoemisyjnego do przewozu uczniów do szkół na terenie Gminy Lniano. 980 000,00 zł
- Gmina Nowe ( kujawsko-pomorskie) – Zakup autobusu na potrzeby dowozów dzieci z terenów PGR do szkół prowadzonych przez Gminę Nowe. 931 000,00 zł
- Gmina Chodel (lubelskie) – Zakup autobusu szkolnego na potrzeby dowozów uczniów szkół podstawowych na terenie Gminy Chodel 855 000,00 zł
- Gmina Kock (lubelskie) – Zakup i dostawa dwóch autobusów szkolnych dla zabezpieczenia dowozu uczniów z terenu Gminy Kock. 1 960 000,00 zł
- Gmina Wielka (małopolskie) – Zakup i dostawa autobusu do przewozu dzieci i młodzieży szkolnej z terenu Gminy Wielka Wieś 1 470 000,00 zł
- Gmina Sadowne (mazowieckie) – Zakup autobusu elektrycznego dostosowanego do przewozu dzieci 2 940 000,00 zł
- Gmina Grabów Nad Pilicą (mazowieckie) – Zakup autobusu elektrycznego 2 450 000,00 zł
- Powiat Kluczborski (opolskie) – Zakup taboru autobusowego z napędem niskoemisyjnym do realizacji publicznego transportu zbiorowego na terenach popegeerowskich Powiatu Kluczborskiego 2 000 000,00 zł
- Gmina Dąbrowa (podlaskie) – Zakup 1 autobusu i 2 mikrobusów do przewozu dzieci szkolnych oraz na potrzeby Miejsko-Gminnego Ośrodka Kultury i Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w gm. Dąbrowa Biał. 1 911 000,00 zł
- Gmina Poświętne (podlaskie) – Zakup niskoemisyjnego autobusu do przewożenia dzieci szkolnych 1 960 000,00 zł
- Gmina Tuczno (zachodniopomorskie) – Zakup autobusu do przewozu dzieci szkolnych z terenu Gminy Tuczno 877 100,00 zł
Komentarze