Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwszy dzień Bus Euro Test 2024 za nami. Prezentacja Solaris Urbino 18 hydrogen

infobus
07.05.2024 10:01
0 Komentarzy

5 maja rozpoczął prestiżowy Bus Euro Test 2024, którego celem jest wyłonienie laureata tytułu „International Bus Of The Year 2025”.

Tegoroczne zmagania odbywają się w miejscowości Kladno – 70-tysięcznym mieście położonym 25 km na północny-zachód od Pragi. Miejscem stacjonowania wszystkich pretendentów będzie zajezdnia spółki Arriva  MHD Kladno. O tym konkursie i udziale w nim redakcji TransInfo.pl – pisaliśmy już w InfoBusie wcześniej.

Bus Euro Test 2024

Gospodarzem tegorocznej edycji autobusowego testu „Bus Euro Test 2024” jest Kladno pod Pragą, gdzie od 5 do 9 maja odbywają się zarówno sprawdziany drogowe, jak i prezentacje statyczne.

Jako pierwszy w Kladnie zgłosił się zespół z Bolechowa z wodorowym autobusem Solaris Urbino IV 18, który został zatankowany wodorem na praskiej stacji Orlenu.

Poniedziałek – 6 maja – był przeznaczony na zapoznanie wszystkich zespołów fabrycznych z trasą testową i przygotowania pojazdów do jutrzejszych prób drogowych.

Trasę testową licząca 13 km wytyczono poprzez centrum miasta i ulice pozwalające wszechstronnie sprawdzić parametry trakcyjne każdego z pojazdów.

Z kolei 7 maja na terenie lotniska Panensky Tynec zostaną przeprowadzane próby drogowe hamowania i przyspieszenia.

6 maja rozpoczął prestiżowy Bus Euro Test 2024, którego celem jest wyłonienie laureata tytułu "International Bus Of The Year 2025".
Ruszył międzynarodowy konkurs o prestiżowy tytuł Bus of the Year (Autobusu Roku)

Pięciu pretendentów

To właśnie w Czechach rozstrzygnie się, kto otrzyma tytuł „Bus of the Year 2025”. W testowe szranki stanęli następujący „zawodnicy”:

  • MAN Lion`s City LE electric
  • Mercedes-Benz eCitaro H2
  • Solaris Urbino 18 hydrogen
  • VDL Citea 2

Jak widać w tym zastawieniu brakuje Ebusco, które nie dojechało na miejsce… Wszystkie autobusy objęte tegorocznym testem to zeroemisyjne autobusy miejskie, w tym trzy z napędem elektrycznym, a dwa na ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Dodatkowo wśród pretendentów mamy pięć zeroemisyjnych autobusów miejskich, w tym dwa (MAN Lion`s City E i Solaris Urbino 18 hydrogen) wyprodukowane w Polsce.

Przegubowy Solaris powstał w odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie na pojazdy napędzane wodorem. Dzięki zastosowanej technologii wodorowej oraz zwiększonej liczbie nowych, lekkich zbiorników na wodór o łącznej pojemności 51,2 kg, autobus doskonale radzi sobie na dłuższych trasach. Na jednym tankowaniu może przejechać 600 km (na podstawie zużycia energii w testach e-SORT 2), zachowując jednocześnie wszystkie walory napędu elektrycznego. Pełne zatankowanie pojazdu trwa około 20 minut. Baterie Solaris o pojemności około 60 kWh odgrywają rolę pomocniczego źródła zasilania, wykorzystywanego np. podczas przyspieszania, a także do magazynowania energii.

Solaris Urbino 18 hydrogen, który podlega ocenie członkom jury, nie posiada konwencjonalnej komory silnika, gdyż wyposażono go w modułowy układ napędowy, którego podzespoły umieszczono na dachu oraz w tylnej części pojazdu. To rozwiązanie pozwoliło zwiększyć pojemność pasażerską (do 140 osób), ułatwić serwisowanie pojazdu oraz zoptymalizować parametry jezdne autobusu.

Solaris zwyciężył w konkursie w 2016 roku autobusem bateryjnym Urbino 12 electric. Model ten zdobył prestiżowy tytuł Bus of the Year 2017 jako pierwszy autobus elektryczny w historii konkursu Bus Euro Test.

Przedstawiciel TransInfo.pl na Euro Bus Test 2024 - Zbigniew Rusak.
Przedstawiciel TransInfo.pl na Euro Bus Test 2024 – Zbigniew Rusak.

Bus Euro Test

Bus Euro Test to prestiżowy branżowy konkurs, organizowany od 1989 roku. Organizatorem jest Stowarzyszenie Europejskich Wydawców Czasopism Branży Pojazdów Użytkowych ACE (Association of Commercial Vehicle Editors).

Konkurs organizowany jest co dwa lata, i za każdym razem organizatorem wydarzenia jest członek jury z innego europejskiego kraju. Wygrany pojazd otrzymuje tytuł najlepszego autobusu na rok następny, czyli w przypadku tegorocznej edycji tytuł „Bus of the Year 2025”.

Ocenie jury podlegają m.in. takie wskaźniki, jak: przyspieszenie, droga hamowania, poziom drgań i hałasu, znaczenie mają także subiektywne odczucia jurorów z jazdy, wcielających się zarówno w role kierowców, jak i pasażerów.

Generalnie każdy ze zgłoszonych do testu pojazdów ma szansę zdobyć prestiżowy tytuł „Bus of the Year 2025”. Warunek jest jeden – podczas drogowego sprawdzianu muszą przekonać do siebie grupę 23 jurorów z całej Europy, w tym przedstawiciela TransInfo.pl – Zbigniewa Rusaka.

W ramach tegorocznego spotkania, do grona jurorów dołączą nowi przedstawiciele z Włoch, Danii, Belgii, Węgier i Turcji. Gospodarzem wydarzenia jest Michal Štengl  z magazynu Transport a Logistika.

Komentarze