Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Pierwsze autobusy marki Mercedes już we flocie MPK Poznań. Dostawa w terminie

infobus
19.07.2023 14:01
0 Komentarzy

19 lipca Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu w Poznaniu pokazało pierwsze autobusy z kontraktu na dostawę 20 autobusów miejskich Mercedes-Benz Conecto G.

Przypomnijmy, że MPK skorzystało tutaj z prawa opcji i oprócz 15 pojazdów w podstawie dokupiło jeszcze pięć takich pojazdów. Zgodnie z zapisem umowy, wszystkie Mercedesy Conecto G miało dotrzeć do poznańskiego przewoźnika z końcem lipca 2023 roku. I tak się stało. Po rejestracji zapewne za moment pierwsze poznańskie „gwiazdy” wyjadą na linie.

Poznańskie CONECTO

-„To pierwsze przegubowe autobusy tej marki w taborze MPK Poznań. Zależy nam na utrzymaniu określonego standardu floty, stąd inwestycje w nowe pojazdy. Te zakupy oznaczają dla pasażerów większy komfort podróżowania, dla kierowców lepsze warunki pracy, a dla wszystkich większą niezawodność taboru i czystsze powietrze. Autobusy zastąpią wycofywane z ruchu liniowego ponad 15-letnie pojazdy, które nie spełniają najwyższych norm emisji spalin” – powiedział prezes zarządu MPK Poznań Krzysztof Dostatni.

Poznańskie Mercedesy w najbliższych dniach rozpoczną obsługę linii komunikacyjnych. Każdy z nich będzie mógł przewieźć niemal 140 pasażerów, w 40 osób na miejscach siedzących.

 -„Mercedes-Benz Conecto to sprawdzony model autobusu doceniany w wielu polskich miastach za swoje wyjątkowe walory ekonomiczno-użytkowe. Jest nam bardzo miło, że odpowiadając na zdefiniowane w przetargu potrzeby zamawiającego mogliśmy zaoferować pojazdy tego nowoczesnego, bezpiecznego i ekonomicznego modelu autobusu marki Mercedes-Benz – dodał Artur Konarski, prezes zarządu EvoBus Polska.

fot. MPK Poznań

POZNAŃSKI STANDARD

Autobusy Mercedes-Benz Conecto G wyposażone są podobnie jak pozostałe we flocie MPK Poznań: niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób poruszających się na wózku inwalidzkim, z klimatyzacją oraz filtrami antybakteryjnymi minimalizującymi ryzyko rozprzestrzeniania się wirusów w autobusie. Standardowo przegubowce mają czworo dwuskrzydłowych drzwi.

Do  tego dochodzi monitoring, system informacji pasażerskiej, składający się z czytelnych, nowoczesnych tablic kierunkowych i wyświetlaczy w środku autobusu, systemu zapowiedzi głosowych i monitorów informacji publicznej. Całość SIP-u została wykonana z nowoczesnymi białymi diodami LED.

Pasażerowie pojadą na siedzeniach w wersji miękkiej o budowie modułowej wykonanych z tworzywa sztucznego na szkielecie stalowym lub z tworzywa sztucznego z możliwością łatwego montażu i demontażu w kolorystyce uzgodnionej z zamawiającym.  

Stanowisko pracy kierowcy to kabina typu zamkniętego, z wydzielonym wejściem dla kierowcy przez przednie skrzydło pierwszych drzwi sterowane osobno i niezależnie oraz z wejściem z przestrzeni pasażerskiej przez oszklone drzwi wewnętrzne zamykane od zewnątrz na zamek patentowy z możliwością ich zablokowania od wewnątrz.

Kolejny plus nowych przegubowców to mała średnica zawracania pozwala na bezpieczne manewry autobusami nawet w wąskich uliczkach. Przednie i tylne człony pojazdów są połączone za pomocą opracowanego przez Mercedes-Benz unikalnego systemem zabezpieczenia przeciwzgięciowego (ATC). Ta innowacyjna technologia gwarantuje stabilność i zwrotność autobusów. Do tego dochodzi niezależne zawieszenie kół przedniej osi Conecto G, co nas pewno docenią kierowcy MPK i pasażerowie.

fot. MPK Poznań

TRZY OFERTY

Daimler Bus Polska nie tylko dostarczy pojazdy, ale także przeszkoli pracowników w zakresie ich obsługi (w szkoleniach wezmą udział kierowcy oraz służby techniczne spółki). To szczególnie istotne z uwagi na to, że będą to pierwsze autobusy przegubowe z „gwiazdą” we flocie MPK Poznań.

Sercem Conecto G to silnik Mercedes-Benz OM 470 LA o mocy 265 kW. Układ napędowy poznańskich Conecto G obejmuje także moduły rekuperacyjne obniżające zużycie paliwa nawet do 3% – tym samym również emisję tlenków.

Przypomnijmy – 11 sierpnia 2022 r. poznański operator w ramach przetargu na zakup nowych autobusów otrzymał propozycje od trzech producentów – MAN-a, Mercedesa i Solarisa. Było to już drugie podejście MPK Poznań do zakupu pojazdów. Początkowo przewoźnik chciał zamówić 18 przegubowych lekkich hybryd (z opcją), lecz po otwarciu ofert okazało się, że autobusy są za drogie. MPK postawiło więc na oszczędność i autobusy spalinowe, które chciało do Poznania dostarczyć trzech producentów:

  • Evobus Polska sp. z o.o. – cena 27.444.375,00 PLN brutto / 22.312.500 PLN netto, co daje jednostkową cenę Conecto G na poziomie 1.487.5000 PLN netto (zamówienie podstawowe), 9 148 125,00 PLN brutto (prawo opcji),
  • Solaris Bus & Coach sp. z o.o. – cena 29.516.310,00 PLN brutto (zamówienie podstawowe) / 23.9997.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Urbino 18 na poziomie 1.599.800PLN netto. Opcja to 9 838 770,00 PLN brutto;
  •  MAN Truck & Bus Polska sp. z o.o. – cena 33.652.800,00 PLN brutto (zamówienie podstawowe) / 27.360.000 PLN netto, co daje jednostkową cenę Lion`s City 18 na poziomie 1.824.000 PLN netto. Opcja to 11 070 000,00 PLN brutto;

Z kolei budżet MPK Poznań w przypadku zamówienia podstawowego wynosił 22 140 000,00 PLN brutto, zaś na zamówienia podstawowe wraz z opcją – maksymalnie 29 520 000,00 PLN brutto. Ostatecznie MPK Poznań dołożyło do Mercedesów, natomiast przy obecnej inflacji i cenach, oferta Daimler Bus Polska (1.487.5000 PLN netto za przegub) wydaje się teraz całkiem atrakcyjna. O tym kontrakcie pisaliśmy też TUTAJ

Komentarze