Oslo: Testy Rutera wykazały, że chińskie autobusy mogą być zdalnie zatrzymywane
Testy przeprowadzone przez Rutera, organizatora transportu publicznego w Oslo, wykazały, że pojazdy chińskiej marki Yutong mogą zostać zdalnie unieruchomione przez producenta.
Według poniedziałkowego „Aftenposten” problem dotyczy ponad 100 pojazdów. Norweskie służby bezpieczeństwa od lat ostrzegają przed ryzykiem związanym z używaniem chińskiej technologii w infrastrukturze publicznej.
Rozkład jazdy:
- Co wykazały testy przeprowadzone przez operatora Ruter dotyczące autobusów marki Yutong?
- Jakie działania podjęto w związku z wykrytym ryzykiem cyberbezpieczeństwa w pojazdach?
- Jakie wcześniejsze przypadki potwierdzają obawy Norwegów wobec chińskich technologii w infrastrukturze publicznej?
Top secret
Ruter przeprowadził testy elektrycznych autobusów latem w pełnej tajemnicy. Zarząd chciał zbadać, czy są one odporne na cyberzagrożenia. Porównywano holenderski model VDL i nowo zakupiony chiński Yutong. Pod pozorem zdjęć filmowych zostały one rozebrane i sprawdzone w specjalnym laboratorium izolującym sygnały radiowe.
W systemie autobusu z Chin znaleziono moduł z kartą SIM umożliwiający producentowi cyfrowy dostęp do oprogramowania pojazdu. Eksperci uznali, że choć teoretycznie służy on aktualizacjom, to umożliwia tez unieruchomienie autobusu lub przejęcie nad nim kontroli. Holenderski pojazd nie miał takiej funkcji.
Pojazdy Rutera stanowią element miejskich planów antykryzysowych. W przypadku katastrof naturalnych czy podobnych sytuacji ponad 700 tys. mieszkańców norweskiej stolicy będzie ewakuowanych taborem komunikacji publicznej.
„To pierwsze takie testy w Europie. Nie chcieliśmy spekulować, chcieliśmy wiedzieć, czy nasze auta są bezpieczne. Wyniki prób potwierdziły, że konieczne są dalsze działania w zakresie ich cyberbezpieczeństwa” – powiedział dziennikowi „Aftenposten” Bernt Reitan Jenssen, dyrektor Rutera.
Odciąć moduł
Jenssen zapowiedział, że moduły SIM w ponad 100 chińskich autobusach zostaną odcięte od sieci, a wszelkie aktualizacje oprogramowania będą się odbywały pod nadzorem Rutera.
Zaznaczył jednak, że jego firma nie planuje wstrzymać sprowadzania pojazdów z Chin.
Norweskie służby bezpieczeństwa od lat ostrzegają przed ryzykiem związanym z używaniem chińskiej technologii w infrastrukturze publicznej.
W kwietniu odkryto, że zakupione w Chinach modele dźwigów portowych zawierają systemy przekazujące do producenta zbierane bez świadomości użytkownika dane.
W czerwcu ujawniono, że mimo ostrzeżeń kontrwywiadu Norweskie Siły Zbrojne na co dzień wykorzystują autokary Yutong, pozwalając im na wjazd nawet do ściśle strzeżonej siedziby służb specjalnych w Lutvann. (PAP)
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok











Komentarze