Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Osiem autobusów elektrycznych ma linie lotniskowe dla PKM Świerklaniec. Z EFRR

infobus
18.12.2024 16:01
0 Komentarzy

28 listopada 2024 Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) podpisała umowę na dofinansowanie projektu „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu etap I”

Wszystko to w ramach Funduszy Europejskich dla Śląskiego (FE SL). Projekt o wartości 72 mln zł brutto (z dofinansowaniem przekraczającym 56 mln zł) obejmuje trzy zadania inwestycyjne: zakup 8 autobusów elektrycznych i 4 ładowarek plug-in dla PKM Świerklaniec, które obsłużą trasy z Katowice Airport do centrum Katowic i Sosnowca, rozbudowę dwóch odcinków metropolitalnych dróg rowerowych w Katowicach i Tychach.

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów elektrycznych kupi GZM w ramach tego projektu?
  2. Jakie drogi rowerowe powstaną i gdzie?
  3. Jaki jest całkowity koszt projektu na lata 2024-2028?
Śląskie/ Metropolia przy wsparciu UE chce kupić autobusy elektryczne na linie lotniskowe
Śląskie/ Metropolia przy wsparciu UE chce kupić autobusy elektryczne na linie lotniskowe / fot. PKM Świerklaniec

Unijne wsparcie

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zawarła umowę na europejskie dofinansowanie projektu, w którym m.in. chce kupić elektryczne autobusy do obsługi linii z lotniska Katowice do centrów Katowic i Sosnowca – poinformował w środę przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.

W tym samym unijnym projekcie mają powstać też odcinki szybkich połączeń rowerowych, tzw. velostrad, w Katowicach i Tychach.

W sprawozdaniu z prac zarządu podczas środowych obrad zgromadzenia Metropolii Karolczak poinformował, że 28 listopada br. GZM zawarła umowę dofinansowania projektu „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu etap I” w programie Fundusze Europejski dla Śląskiego (FE SL).

„Projekt obejmuje zakup taboru zeroemisyjnego i rozbudowę dwóch odcinków metropolitalnych dróg rowerowych, realizowanych przez partnerów projektu, to jest miasto Katowice i miasto Tychy” – zrelacjonował Karolczak. Łączna wartość projektu FE SL to 72 mln zł brutto, przy dofinansowaniu przekraczającym 56 mln zł.

Śląskie/ Metropolia przy wsparciu UE chce kupić autobusy elektryczne na linie lotniskowe / fot. GZM
Śląskie/ Metropolia przy wsparciu UE chce kupić autobusy elektryczne na linie lotniskowe / fot. GZM

Trzy zadania

Jak wynika z opisu projektu na stronach FE SL, obejmuje on ogółem trzy zadania inwestycyjne:

  • GZM ma kupić 8 nowych autobusów elektrycznych i 4 ładowarki plug-in (na rzecz metropolitalnego operatora PKM Świerklaniec, który ma obsługiwać nowymi autobusami trasy z Katowice Airport do centrum Katowic i centrum Sosnowca).
  • W tym samym projekcie Katowice będą odpowiedzialne za budowę metropolitalnej drogi rowerowej nr 6 Katowice – Mysłowice (4,383 km) z infrastrukturą towarzyszącą, a Tychy wybudują metropolitalną drogę rowerową nr 3 Tychy – Katowice (3,073 km), również z infrastrukturą towarzyszącą.

Zgodnie z przyjętą 18 grudnia przez zgromadzenie Metropolii wieloletnią prognozą finansową GZM na lata 2025-35 realizację projektu „Zrównoważona inteligentna mobilność kluczem dla transformacji regionu” przewidziano w całości na lata 2024-28, łącznym kosztem 147,6 mln zł. Z tego w 2025 r. planowane są wydatki 7,8 mln zł, w 2026 r. 66,9 mln zł, w 2027 r. 32,8 mln zł i w 2028 r. 30,3 mln zł.

Śląskie/ Metropolia przy wsparciu UE chce kupić autobusy elektryczne na linie lotniskowe / fot. GZM
Śląskie/ Metropolia przy wsparciu UE chce kupić autobusy elektryczne na linie lotniskowe / fot. GZM

Kolejne inwestycje

18 grudnia ponadto zgromadzenie GZM m.in. zaakceptowało dotację dla Sosnowca na opracowanie programu funkcjonalno-użytkowego velostrad nr 1 i 7 w granicy tego miasta (400 tys. zł) czy pomoc dla Siewierza na realizację węzła przesiadkowego przy tamtejszym przystanku kolejowym (2 mln zł).

Zgromadzenie GZM zdecydowało też o zaplanowanym wcześniej wsparciu gmin członkowskich pełniących funkcje liderów projektów zgłoszonych do programu Kolej Plus na pokrycie wkładu własnego w 2025 r. sześciu wspieranych przez Metropolię zadań (łącznie 36,9 mln zł).

Zgromadzenie zmniejszyło również wartość dotowanych w tym roku połączeń kolejowych na terenie GZM z 31,3 mln zł do 25,5 mln zł. To następstwo spadku liczby możliwych do uruchomienia kursów pociągów w związku z prowadzoną przez PKP Polskie Linie Kolejowe przebudową katowickiego węzła kolejowego.

Ponadto w poprzednich tygodniach GZM złożyła wniosek o dofinansowanie projektu „Cyfryzacja GZM” do działania 1.4 Cyfryzacja administracji publicznej FE SL. Jak napisano, projekt o wartości ponad 46 mln zł (przy wnioskowanym wsparciu 32,5 mln zł) ma dotyczyć inwestycji w rozwiązania cyfrowe służące usprawnieniu systemu transportu publicznego. (PAP)

Komentarze