Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Orlen ma umowę z Komunikacja Miejską Płock dostawy wodoru dla autobusów

infobus
04.12.2025 07:02
0 Komentarzy

3 grudnia Komunikacja Miejska w Płocku ogłosiła, że podpisała z Orlenem, którego siedziba i główny zakład produkcyjny znajduje się w tym mieście, umowę na 5-letnie dostawy wodoru.

To paliwo ma zasiać zamówione autobusy o tym napędzie od Solarisa. Łącznie będzie to 400 tys. kg wodoru z możliwością zwiększenia do 550 tys. kg. Wartość podstawowej umowy to 24,1 mln zł – podała KM.

Rozkład jazdy:

  1. Ile wodoru w ciągu pięciu lat ma dostarczyć Orlen dla płockich autobusów wodorowych?
  2. Na ile autobusów wystarczy dzienna dostawa 360 kg wodoru?
  3. Kiedy pierwsze autobusy wodorowe Solarisa mają wyjechać na ulice Płocka?

Dostawy wodoru

Komunikacja Miejska (KM) w Płocku przez 5 lat będzie odbierała z Orlenu wodór na potrzeby autobusów o tym napędzie, które powiększą tabor spółki transportowej. Zgodnie z umową, koncern dostarczać ma w tym czasie 360 kg wodoru dziennie, co – jak zaznaczyła KM – jest ilością wystarczającą do pełnej obsługi 18 autobusów, z możliwością rozszerzenia wolumenu do 27 pojazdów.

„Łącznie w okresie obowiązywania kontraktu otrzymamy 400 tys. kg wodoru z możliwością zwiększenia zakresu do 550 tys kg. Wartość podstawowej umowy wynosi 24,1 mln zł” – wyliczyła spółka transportowa. Zaznaczyła przy tym, że dostawy wodoru ruszą, gdy na ulice Płocka wyjadą pierwsze autobusy wodorowe, co planowane jest w połowie 2026 r.

W Płocku trwa już budowa stacji wodorowej, która powstaje w sąsiedztwie działającej stacji paliw Orlenu przy ul. Łukasiewicza, na peryferiach miasta, naprzeciwko hali widowiskowo-sportowej Orlen Areny i jednocześnie niedaleko głównego zakładu produkcyjnego koncernu.

Od 2026 roku

Jak zapowiedziała w środę KM, stacja będzie gotowa już od 2026 r. i zapewni całodobowe tankowanie wodoru także klientom indywidualnym. Na wyposażeniu obiektu – o czym już we wrześniu tego roku informował Orlen – znajdą się dystrybutory dla pojazdów ciężkich i autobusów o ciśnieniu 350 bar oraz o ciśnieniu 700 bar dla samochodów osobowych. Koncern podkreśla, że placówka jest kolejną w ramach programu Clean cities – hydrogen mobility in Poland.

Na przełomie 2023 r. i 2024 r. Komunikacja Miejska w Płocku testowała cztery autobusy wodorowe, a przejazd nimi był bezpłatny. Obecnie ta podlegająca samorządowi spółka nie korzysta z tego typu pojazdów. Posiada natomiast w swym taborze m.in. 32 autobusy hybrydowe.

W 2020 r. samorząd Płocka oraz Orlen podpisali list intencyjny w sprawie współpracy przy rozwoju transportu publicznego zasilanego wodorem. Rok później płocka Komunikacja Miejska znalazła się wśród podmiotów uczestniczących w powołaniu, z inicjatywy koncernu, Mazowieckiej Doliny Wodorowej jako centrum badań, rozwoju i edukacji w zakresie wdrażania wodoru w gospodarce.

Wodorowce od Solarisa

W czerwcu tego roku płocki Urząd Miasta oznajmił, że w 2026 r. tabor KM powiększy się o 18 niskopodłogowych autobusów o długości 12,5 metrów o napędzie elektrycznym, zasilanych wodorem, które na podstawie podpisanej umowy dostarczy Solaris BUS & Coach. Na zakup wodorowych autobusów samorząd uzyskał dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, które stanowi 100 proc. kwoty netto umowy, czyli ponad 57 mln zł, natomiast kwota podatku VAT w wysokości ponad 13 mln zł to wkład własny.

Z kolei w sierpniu tego roku płocki Urząd Miasta ogłosił, że otrzymał 30 mln zł unijnego wsparcia na zakup 9 kolejnych autobusów wodorowych, przy czym całkowita wartość przedsięwzięcia to ponad 43,4 mln zł. W tym przypadku pojazdy mają pojawić się na płockich ulicach do końca 2027 r. Będą to cztery pojazdy o długości 12 metrów klasy maxi i pięć o długości 18 metrów klasy mega, wszystkie napędzane silnikiem wykorzystującym energię elektryczną wytwarzaną z wodoru.

Zakup autobusów wodorowych, które znajdą się w taborze Komunikacji Miejskiej, to część realizowanego w Płocku projektu rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego.

Orlen podkreśla, że rozbudowa jego sieci stacji tankowania wodoru to jeden z filarów strategii wodorowej koncernu. Według niego, realizacja programu Clean Cities przyczynia się bezpośrednio do ograniczenia emisji CO2 oraz poprawy jakości powietrza w miastach, w których uruchomił już stacje wodorowe, np. w Poznaniu, gdzie placówka ta dostarcza wodór do 25 autobusów miejskich w ramach 15-letniego kontraktu z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym – łącznie to 1,8 mln kg wodoru przy szacunkowej redukcji emisji CO2 o 21 tys. ton. (PAP)

Komentarze