Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Opawa rusza na zakupy z dwoma dużymi przetargami na diesle, elektrobusy i trolejbusy

infobus
20.11.2025 12:03
0 Komentarzy

18 listopada Městský dopravní podnik Opava ogłosił dwa postępowania na zakup nowych autobusów, elektrobusów i trolejbusów.

Łączna planowana wartość zamówień przekracza 269 mln CZK / około 45,7 mln zł, a oba przetargi prowadzone są w trybie otwartym. Wygląda na to, że kontrakt ma diesle czeska firma chce sfinansować w z własnego portfela, natomiast na elektrobusu i trolejbusy ze źródeł unijnych.

Rozkład jazdy:

  1. Ile łącznie pojazdów chce kupić Městský dopravní podnik Opava w obu postępowaniach?
  2. Do kiedy firmy mogą składać oferty w przetargach?
  3. Jakie pojazdy obejmuje elektryczne zamówienie: elektrobusy, trolejbusy czy oba?
Opawa rusza na zakupy z dwoma dużymi przetargami na diesle, elektrobusy i trolejbusy / fot. DPMO
Opawa rusza na zakupy z dwoma dużymi przetargami na diesle, elektrobusy i trolejbusy / fot. DPMO

Osiem autobusów spalinowych

18 listopada 2025 r. opawskie zamówienie dotyczące ośmiu nowych autobusów z silnikiem wysokoprężnym trafiło do publikacji w unijnym dzienniku zamówień. Przetarg ma formułę otwartą i obejmuje dostawę fabrycznie nowych, w pełni niskopodłogowych autobusów z silnikami diesla, zgodnych z techniczną specyfikacją i kolorystyką operatora.

Zamawiający wymaga, aby oferenci mieli siedzibę w krajach UE, EOG lub Szwajcarii oraz zapewnili, że także producenci pojazdów spełniają ten warunek. Wykluczenie dotyczy podmiotów spoza tego kręgu.

Pojazdy mają być dostarczone w oparciu o warunki umowy sprzedaży zawartej w dokumentacji. Kontrakt będzie finansowany ze środków własnych przewoźnika. Zamówienie pozostaje w reżimie dyrektywy 2014/25/UE.

8 pojazdów dostarczonych w ramach przetargu ma obsłużyć sieć komunikacji miejskiej w Opavie przez najbliższe lata. Termin realizacji określono na okres czterech lat. W postępowaniu wymagane jest złożenie elektronicznej oferty w języku czeskim lub słowackim oraz wniesienie zabezpieczenia w wysokości 1.000.000 CZK. Oferenci muszą zapewnić pełną zgodność ze specyfikacją, a także gotowość do stosowania elektronicznego fakturowania oraz płatności. Dostawy będą realizowane na terenie zakładu operatora w lokalizacji Depo Kylešovice.

Na oferty zamawiający czeka do 14 stycznia 2026. Następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów: ✅ Cena (pełny link: https://www.vhodne-uverejneni.cz/profil/mestsky-dopravni-podnik-opava-a-s)

Opawa rusza na zakupy z dwoma dużymi przetargami na diesle, elektrobusy i trolejbusy / fot. DPMO
Opawa rusza na zakupy z dwoma dużymi przetargami na diesle, elektrobusy i trolejbusy / fot. DPMO

Elektrobusy i trolejbusy

Drugie opawskie postępowanie również ogłoszono 18 listopada 2025 r. Zamówienie obejmuje zakup 11 nowych elektrobusów z pantografowym ładowaniem dachowym oraz 3 nowych trolejbusów wyposażonych w baterie trakcyjne umożliwiające przejazd minimum 20 km poza siecią trakcyjną. Ten elektryczny przetarg ma charakter szczególnie rozbudowany, ponieważ zawiera dwa odrębne zadania: jedno dotyczące elektrobusów, drugie trolejbusów.

W części pierwszej przewidziano zakup 11 pojazdów, z szacunkową wartością 163.350.000 CZK. Realizacja ma potrwać maksymalnie dwa lata. Zamawiający zastrzega, że postępowanie jest współfinansowane ze środków UE w ramach Programu 4 Modernizace dopravy (Transport), co oznacza rygorystyczne podejście do zgodności pojazdów z wymaganiami zrównoważonej mobilności. Elektrobusy muszą być w pełni niskopodłogowe, przystosowane do ładowania pantografowego oraz spełniać wysokie standardy w zakresie efektywności energetycznej. Oferenci muszą wnieść zabezpieczenie w wysokości 3.000.000 CZK.

Drugie zadanie dotyczy trzech trolejbusów z pomocniczym napędem bateryjnym. Wymagany minimalny zasięg poza siecią to 20 km, a maksymalny okres realizacji również wynosi dwa lata. Wartość części oszacowano na 49.800.000 CZK, a wadium ustalono na 900.000 CZK. Trolejbusy muszą spełniać kryteria pełnej dostępności dla osób z ograniczoną mobilnością i środowiskowych norm unijnych. Postępowanie także podlega dyrektywie 2014/25/UE.

W obu zadaniach zaoferowane pojazdy muszą być niskopodłogowe, dopracowane pod kątem dostępności i spełniać rygorystyczne wymagania dotyczące zasięgu, temperatury pracy i efektywności systemów pokładowych. Oferenci składający oferty w tych częściach muszą działać w krajach UE, EOG lub Szwajcarii, podobnie jak ich poddostawcy.

Na oferty zamawiający czeka do 14 stycznia. Następnie komisja przetargowa oceni złożone propozycje według kryteriów:
✅ Cena (pełny link: https://www.vhodne-uverejneni.cz/profil/mestsky-dopravni-podnik-opava-a-s)

Podsumowując: Opava ogłosiła zakup łącznie 22 nowych pojazdów – osiem autobusów z silnikiem wysokoprężnym, jedenaście elektrobusów ładowanych pantografowo i trzy trolejbusy z napędem bateryjnym. To największe jednorazowe zamówienie taborowe miasta od kilku lat i jedno z największych aktualnie realizowanych w Czechach.

Komentarze