Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Od września droższe badania techniczne. Autobusy zapłacą nawet 52% więcej

infobus
27.08.2025 08:01
0 Komentarzy

Po raz pierwszy od 21 lat rząd zmienia stawki za obowiązkowe badania techniczne pojazdów. Od 1 września 2025 roku wejdą w życie nowe, wyższe opłaty.

Obejmą one wszystkie typy pojazdów – od motocykli po autobusy. Szczególnie odczuwalne będą podwyżki dla firm transportowych, które dysponują flotami pojazdów użytkowych.

Rozkład jazdy:

  1. O ile procent wzrośnie opłata za badanie techniczne autobusów powyżej 15 osób od 1 września 2025 roku?
  2. Jakie nowe elementy systemu badań technicznych zapowiedziało Ministerstwo Infrastruktury w ramach reformy?
  3. Jakie korzyści i wyzwania mogą wyniknąć z podwyżek opłat dla firm posiadających floty pojazdów użytkowych?
Od września droższe badania techniczne. Autobusy zapłacą nawet 52% więcej

Nowe stawki

Ministerstwo Infrastruktury opublikowało komunikat, w którym uzasadnia podwyżki:

– Najważniejszym celem było zachowanie balansu między interesami przedsiębiorców a kierowców. Przeprowadziliśmy analizę kosztów funkcjonowania SKP – od wynagrodzeń, przez media, aż po legalizacje sprzętu – powiedział wiceminister Stanisław Bukowiec.

Resort wskazuje, że:

  • Polska przez lata miała jedne z najniższych opłat w UE.
  • Bazą dla nowych stawek był rok 2020, kiedy zaczęły się dynamiczne wzrosty kosztów w branży.
  • Nawet po podwyżce ceny w Polsce pozostaną niższe niż we Włoszech, Niemczech czy Estonii.

Największy wzrost dotyczy autobusów powyżej 15 osób, których właściciele zapłacą od września 299 zł zamiast dotychczasowych 199 zł – to wzrost o 100 zł (52%). Przeglądy busów do 15 osób i ciężarówek do 3,5 tony będą kosztować 149 zł – tyle samo co dla aut osobowych.

Przykładowe nowe opłaty:

Typ pojazdu Dotychczasowa opłata Od września 2025
Samochód osobowy 98 zł 149 zł
Autobus powyżej 15 osób 199 zł 299 zł
Autobus do 15 osób / pojazd do 3,5 t 98 zł 149 zł
Ciężarówka 3,5–16 t 153 zł 234 zł
Pojazd powyżej 16 t 176 zł 269 zł
Motocykl / motorower 62 zł 94 zł
Ciągnik rolniczy 62 zł 94 zł
Dodatkowe badanie LPG/CNG +96 zł do podstawy np. 243 zł

Systemowa reforma – co się jeszcze zmieni?

Podwyżka opłat to element szerszej reformy systemu badań technicznych w Polsce. Ministerstwo zapowiedziało:

  • Automatyczną waloryzację stawek w oparciu o wskaźniki ekonomiczne (np. inflacja).
  • Nowy system szkoleń dla diagnostów, aby nadążać za zmianami technologicznymi.
  • Obowiązek dokumentacji fotograficznej przeprowadzanych badań.
  • Cyfryzację obiegu danych i integrację z centralnym systemem nadzoru.
  • Możliwość wcześniejszego badania (do 30 dni) bez skracania terminu kolejnego przeglądu.

Dla firm transportowych – w tym operatorów flot autobusowych – zmiany oznaczają:

  • Wyższe koszty obowiązkowe – przy dużej liczbie pojazdów różnica staje się znacząca.
  • Konieczność budżetowej optymalizacji – przeglądy staną się większym elementem kosztów stałych.
  • Większe znaczenie planowania terminów badań, by uniknąć spiętrzeń i kolejek.
  • Potencjalne korzyści jakościowe – lepsze wyposażenie SKP i kwalifikacje personelu to wyższa jakość usług.

Po dwóch dekadach rząd zdecydował się na gruntowną aktualizację opłat i procedur w systemie badań technicznych. Autobusy i pojazdy użytkowe mocno odczują ten ruch, ale reforma może pomóc w unowocześnieniu zaplecza SKP i poprawie jakości badań — pod warunkiem, że zostanie wdrożona skutecznie i transparentnie.

Komentarze