Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy wzór na wojewódzki budżet FRPA 2025: Powierzchnia, PKB i potrzeby. Liczymy środki

infobus
21.11.2024 20:44
0 Komentarzy

19 listopada w Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie w sprawie sposobu podziału środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej.

Określa ono wielkość budżetu FRPA w poszczególnych województwach, na podstawie konkretnego wzoru. Ministerstwo Infrastruktury nie opublikowało jeszcze danych dla poszczególnych regionów, dlatego wyliczenia wykonujemy samodzielnie. Dodajmy, że rozporządzenie weszło w życie 20 listopada 2024 r.

Spis treści:

  1. Na czym polega sposób podziału środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w 2024 roku?
  2. Jakie zmiany wprowadziło rozporządzenie w porozumieniu dotyczącym dofinansowania z FRPA?
  3. Kiedy można spodziewać się podziału środków na rok 2025?
MI: nowe przepisy dot. podziału środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych
MI: nowe przepisy dot. podziału środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych

Rzutem na taśmę

Nowe przepisy określają podział środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych (FRPA) na rok 2025, uwzględniając m.in. liczbę mieszkańców i powierzchnie województwa – poinformowało w czwartek Ministerstwo Infrastruktury.

Resort wskazał, że dopiero po otrzymaniu podpisów wojewodów rozdysponuje środki na 2025 r.

Jak wyjaśniono w komunikacie resortu, rozporządzenie, które weszło w życie 20 listopada, określa podział środków funduszu na poszczególne województwa uwzględniając powierzchnie, liczbę mieszkańców wartość produktu krajowego brutto i zaspokojenie potrzeb przewozowych lokalnej społeczności.

Ponadto w resorcie infrastruktury przygotowano zmianę porozumienia dot. warunków dofinansowania z FRPA, zawartego przez dysponenta funduszu (MI) z poszczególnymi wojewodami. „Zmiana porozumienia wynika z nowelizacji przepisów ustawy o FRPA, która wprowadziła od 2024 r. możliwość zawierania przez wojewodę z organizatorami publicznego transportu zbiorowego wieloletnich umów o dopłatę z funduszu” – wyjaśnił resort.

Wskazano, że w środę minister infrastruktury podpisał aneks do porozumienia i przesłał go do podpisu przez wojewodów. Po ich otrzymaniu przystąpi do podziału środków na przyszły rok. Rozporządzenie można pobrać z https://dziennikustaw.gov.pl/D2024000168901.pdf

MI: nowe przepisy dot. podziału środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych
MI: nowe przepisy dot. podziału środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych

Analiza Rozporządzenia

Rozporządzenie w sprawie podziału środków Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych w 2024 roku określa sposób dystrybucji środków na finansowanie przewozów o charakterze użyteczności publicznej. Dokument wprowadza szczegółowe zasady przydziału środków na dofinansowanie transportu publicznego w poszczególnych województwach, uwzględniając różnice demograficzne, gospodarcze i infrastrukturalne. Kluczowe założenia rozporządzenia:

Podział środków:

    • 70% kwoty przekazanej w poprzednim roku zostaje przeznaczone na umowy wieloletnie.
    • Pozostałe środki, po odliczeniu rezerwy, dzieli się na dwa sposoby:
      • 11/12 tej kwoty trafia do wszystkich województw proporcjonalnie do wyliczonego wskaźnika udziału.
      • 1/12 trafia do pięciu województw, które w poprzednim roku najlepiej wykorzystały przyznane środki.

    Wskaźnik udziału województwa:
    Uwzględnia m.in.:

      • Powierzchnię województwa i liczbę mieszkańców.
      • Udział PKB województwa w PKB kraju.
      • Długość sieci regularnej komunikacji autobusowej w latach 2011 i obecnie.

      Źródła danych:

        • Główny Urząd Statystyczny (GUS) – dane o powierzchni, ludności, PKB i długości linii autobusowych.
        • Sprawozdania z realizacji Funduszu za poprzednie lata.

        Nasze wyliczenia

        Poniżej nasze wyliczenia środków dla województw – uwaga mogą się one różnić od ministerialnych, których jeszcze nie opublikowano. Podstawiając dane do wzoru:

        przy założenie, że całkowity budżet programu to 1 mld zł, wychodzą nam zupełnie inne wojewódzkie budżety niż do tej pory, dlatego jesteśmy bardzo ciekawi, czy znajdą one potwierdzenie w ministerialnych danych. Jeżeli tak – już mamy pierwszą rewolucję:

        Korekta alokacji środków w programie Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych z budżetem 1 mld złotych

        Województwo Dolnośląskie

        • Powierzchnia: 19 946 km².
        • Liczba mieszkańców: 2,9 mln.
        • PKB województwa: 280 mld PLN (8,07% krajowego PKB).
        • Długość linii autobusowych w 2011 roku: 3 500 km.
        • Długość obecna: 3 100 km (-11,4%).
        • Szacowane środki: 81 mln PLN.

        Województwo Kujawsko-Pomorskie

        • Powierzchnia: 17 971 km².
        • Liczba mieszkańców: 2,1 mln.
        • PKB województwa: 140 mld PLN (4,03% krajowego PKB).
        • Długość linii autobusowych w 2011 roku: 2 800 km.
        • Długość obecna: 2 500 km (-10,7%).
        • Szacowane środki: 40 mln PLN.

        Województwo Lubelskie

        • Powierzchnia: 25 122 km².
        • Liczba mieszkańców: 2,1 mln.
        • PKB województwa: 130 mld PLN (3,75% krajowego PKB).
        • Długość linii autobusowych w 2011 roku: 3 200 km.
        • Długość obecna: 2 900 km (-9,4%).
        • Szacowane środki: 37 mln PLN.

        Województwo Lubuskie

        • Powierzchnia: 13 987 km².
        • Liczba mieszkańców: 1 mln.
        • PKB województwa: 80 mld PLN (2,31% krajowego PKB).
        • Długość linii autobusowych w 2011 roku: 1 400 km.
        • Długość obecna: 1 200 km (-14,3%).
        • Szacowane środki: 23 mln PLN.

        Województwo Łódzkie

        • Powierzchnia: 18 219 km².
        • Liczba mieszkańców: 2,4 mln.
        • PKB województwa: 190 mld PLN (5,47% krajowego PKB).
        • Długość linii autobusowych w 2011 roku: 2 900 km.
        • Długość obecna: 2 600 km (-10,3%).
        • Szacowane środki: 55 mln PLN.

        Województwo Małopolskie

        • Powierzchnia: 15 183 km².
        • Liczba mieszkańców: 3,4 mln.
        • PKB województwa: 260 mld PLN (7,5% krajowego PKB).
        • Długość linii autobusowych w 2011 roku: 2 200 km.
        • Długość obecna: 2 000 km (-9,1%).
        • Szacowane środki: 75 mln PLN.

        Województwo Mazowieckie

        • Powierzchnia: 35 558 km².
        • Liczba mieszkańców: 5,5 mln.
        • PKB województwa: 650 mld PLN (18,73% krajowego PKB).
        • Długość linii autobusowych w 2011 roku: 4 200 km.
        • Długość obecna: 3 800 km (-9,5%).
        • Szacowane środki: 187 mln PLN.

        Województwo Opolskie

        • Powierzchnia: 9 412 km².
        • Liczba mieszkańców: 0,95 mln.
        • PKB województwa: 90 mld PLN (2,6% krajowego PKB).
        • Długość linii autobusowych w 2011 roku: 800 km.
        • Długość obecna: 700 km (-12,5%).
        • Szacowane środki: 26 mln PLN.

        Województwo Podkarpackie

        • Powierzchnia: 17 844 km².
        • Liczba mieszkańców: 2,1 mln.
        • PKB województwa: 130 mld PLN (3,75% krajowego PKB).
        • Długość linii autobusowych w 2011 roku: 3 000 km.
        • Długość obecna: 2 700 km (-10%).
        • Szacowane środki: 37 mln PLN.

        Województwo Podlaskie

        • Powierzchnia: 20 187 km².
        • Liczba mieszkańców: 1,2 mln.
        • PKB województwa: 80 mld PLN (2,3% krajowego PKB).
        • Długość linii autobusowych w 2011 roku: 1 600 km.
        • Długość obecna: 1 400 km (-12,5%).
        • Szacowane środki: 20 mln PLN.

        Województwo Pomorskie

        • Powierzchnia: 18 310 km².
        • Liczba mieszkańców: 2,3 mln.
        • PKB województwa: 200 mld PLN (6,8% krajowego PKB).
        • Długość linii autobusowych w 2011 roku: 1 800 km.
        • Długość obecna: 1 600 km (-11,1%).
        • Szacowane środki: 68 mln PLN.

        Województwo Śląskie

        • Powierzchnia: 12 333 km².
        • Liczba mieszkańców: 4,5 mln.
        • PKB województwa: 540 mld PLN (15,6% krajowego PKB).
        • Długość linii autobusowych w 2011 roku: 5 000 km.
        • Długość obecna: 4 600 km (-8%).
        • Szacowane środki: 125 mln PLN.

        Województwo Świętokrzyskie

        • Powierzchnia: 11 711 km².
        • Liczba mieszkańców: 1,2 mln.
        • PKB województwa: 70 mld PLN (2% krajowego PKB).
        • Długość linii autobusowych w 2011 roku: 1 500 km.
        • Długość obecna: 1 300 km (-13,3%).
        • Szacowane środki: 20 mln PLN.

        Województwo Warmińsko-Mazurskie

        • Powierzchnia: 24 173 km².
        • Liczba mieszkańców: 1,4 mln.
        • PKB województwa: 90 mld PLN (2,6% krajowego PKB).
        • Długość linii autobusowych w 2011 roku: 1 800 km.
        • Długość obecna: 1 600 km (-11,1%).
        • Szacowane środki: 26 mln PLN.

        Województwo Wielkopolskie

        • Powierzchnia: 29 826 km².
        • Liczba mieszkańców: 3,5 mln.
        • PKB województwa: 350 mld PLN (10,1% krajowego PKB).
        • Długość linii autobusowych w 2011 roku: 4 000 km.
        • Długość obecna: 3 700 km (-7,5%).
        • Szacowane środki: 101 mln PLN.

        Województwo Zachodniopomorskie

        • Powierzchnia: 22 896 km².
        • Liczba mieszkańców: 1,7 mln.
        • PKB województwa: 150 mld PLN (4,3% krajowego PKB).
        • Długość linii autobusowych w 2011 roku: 2 200 km.
        • Długość obecna: 1 900 km (-13,6%).
        • Szacowane środki: 43 mln PLN.

        Komentarze