Nowy rozkład MZK Jastrzębie-Zdrój bez litości dla niepłacących gmin. Od stycznia mniej autobusów
16 grudnia 2025 roku Międzygminny Związek Komunikacyjny w Jastrzębiu-Zdroju oficjalnie zapowiedział gruntowną reorganizację rozkładu jazdy autobusów.
Decyzja dotyczy komunikacji miejskiej obsługującej m.in. Rybnik i Wodzisław Śląski i jest bezpośrednio powiązana z brakiem partycypacji tych samorządów w kosztach transportu publicznego. Jak podkreśla MZK, od nowego roku cięcia kursów autobusów staną się faktem, a zmiany odczują przede wszystkim pasażerowie z gmin, które nie dokładają się do systemu.
Rozkład jazdy:
- Dlaczego MZK zdecydował się ograniczyć kursy autobusów w Rybniku i Wodzisławiu Śląskim?
- Kto będzie beneficjentem nowego rozkładu jazdy w komunikacji miejskiej?
- Od kiedy pasażerowie zobaczą realne zmiany w siatce połączeń autobusowych?
MZK stawia warunki samorządom
Zapowiedziana reorganizacja to efekt narastającego sporu o finansowanie regionalnego transportu publicznego. Międzygminny Związek Komunikacyjny nie ukrywa, że dotychczasowy model oznaczał dopłacanie przez gminy członkowskie do przewozów realizowanych na terenie samorządów, które nie partycypowały w kosztach utrzymania komunikacji autobusowej.
„Nowy rozkład jazdy stanowi wyraźny zwrot w kierunku pasażerów zamieszkujących gminy członkowskie” – podkreśla MZK w oficjalnym komunikacie.
Zmiany mają szczególnie dotknąć linie autobusowe przebiegające przez Rybnik i Wodzisław Śląski. Jak zaznacza organizator transportu publicznego, to właśnie na terenie tych gmin cięcia będą najbardziej widoczne, ponieważ nie wspierają one finansowo systemu komunikacji miejskiej.
„Cięcia dotyczą głównie tras na terenie gmin, które nie dopłacają do podróży swoich mieszkańców. Zauważymy to m.in. w Wodzisławiu Śląskim i Rybniku” – informuje MZK.
Spór o solidarność finansową
Zarząd MZK od dłuższego czasu postulował scalenie komunikacji autobusowej w regionie oraz jej reorganizację w kierunku tańszych biletów i bardziej rozbudowanej siatki połączeń dla pasażerów. Jak wynika z przekazanych informacji, propozycje te nie znalazły akceptacji władz Wodzisławia Śląskiego ani powiatu wodzisławskiego.
„Idea ta nie spotkała się ze zrozumieniem i akceptacją władz Wodzisławia Śląskiego i powiatu wodzisławskiego” – czytamy w stanowisku MZK.
W praktyce oznaczało to dalsze finansowanie komunikacji autobusowej na terenie miast i gmin, które nie chciały ponosić kosztów funkcjonowania transportu publicznego. Zarząd Związku uznał, że taki model jest nie do utrzymania.
„Czas z tym skończyć i przystąpić do działania, które ma przywrócić sprawiedliwy podział kosztów” – podkreśla MZK.
Elektroniczne liczenie pasażerów i nowe zasady
Przy planowaniu nowego schematu połączeń MZK wykorzystał elektroniczny system liczenia pasażerów, działający od lipca ubiegłego roku. System, oparty na niewidocznych bramkach wejść i wyjść z autobusu, pozwala dokładnie analizować potoki pasażerskie i realne zapotrzebowanie na transport publiczny na poszczególnych trasach.
Na tej podstawie przygotowano zmiany, które obejmą nie tylko powiat wodzisławski i Jastrzębie-Zdrój, ale również m.in. Czerwionkę-Leszczyny, Pawłowice czy Suszec. MZK podkreśla, że gminy członkowskie oraz samorządy partycypujące w kosztach na mocy porozumień nie stracą na reorganizacji, a wręcz mogą zyskać lepiej dopasowaną ofertę komunikacji miejskiej.
Konsultacje z pasażerami i terminy
Nowy schemat połączeń autobusowych zostanie opublikowany na stronie internetowej MZK w poniedziałek 22 grudnia w zakładce „rozkład jazdy”. Od tego momentu pasażerowie będą mogli zapoznać się z proponowanymi zmianami i zgłaszać uzasadnione korekty. Uwagi można przesyłać do połowy stycznia drogą mailową, listownie lub osobiście w siedzibie Związku.
Zebrane sugestie zostaną przeanalizowane, a ostateczny kształt rozkładu jazdy ma zostać ustalony do 1 lutego 2026 roku. MZK jasno zaznacza, że priorytetowo traktowane będą wnioski pasażerów z gmin członkowskich oraz tych samorządów, które współfinansują transport publiczny.
Naszym zdaniem
Decyzja Międzygminnego Związku Komunikacyjnego wpisuje się w konsekwentną politykę porządkowania zasad finansowania komunikacji miejskiej w regionie. Już wcześniej MZK ograniczył ulgi dla mieszkańców gmin niepłacących za transport publiczny, a obecna reorganizacja rozkładu jazdy jest kolejnym krokiem w tym kierunku. Z perspektywy pasażerów oznacza to wyraźny sygnał, że dostępność autobusów coraz mocniej zależy od zaangażowania finansowego lokalnych samorządów w utrzymanie systemu komunikacji miejskiej.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok


Komentarze