Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowy operator na lotniskowej linii Kolei Mazowieckich. PKS Gabo z autobusami Akia

infobus
08.04.2025 15:01
0 Komentarzy

Od 1 kwietnia 2025 roku obsługę autobusowych połączeń pomiędzy stacją PKP Modlin a terminalem Lotniska Warszawa–Modlin przejęła firma PKS Gabo z ciekawym taborem.

Przewoźnik z Wyszkowa został wybrany w przetargu ogłoszonym przez Koleje Mazowieckie, a umowę podpisano 6 grudnia 2024 roku. Ze zdjęć Kolei Mazowieckich wynika, że firma do obsługi tej prestiżowej trasy wyasygnowała fabrycznie nowe autobusy Akia od firmy Mercus, która jest przedstawicielem tureckiej marki w Polsce. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Na ile części podzielono przetarg ogłoszony przez Powiat Grudziądzki 8 kwietnia 2025 roku?
  2. Jakie są wymagania dotyczące gwarancji na autobusy elektryczne objęte zamówieniem?
  3. Do kiedy można składać oferty w przetargu na autobusy elektryczne i ładowarki dla powiatu grudziądzkiego?
Nowy operator na lotniskowej linii Kolei Mazowieckich. PKS Gabo z autobusami Akia / fot. KM
Nowy operator na lotniskowej linii Kolei Mazowieckich. PKS Gabo z autobusami Akia / fot. KM

Na cztery lata

Przypomnijmy – lotniskowe zamówienie Kolei Mazowieckich ogłoszono w październiku 2024 roku. Przedmiotem było zapewnienie codziennej obsługi pasażerów podróżujących między stacją kolejową Modlin a lotniskiem – w obu kierunkach, zgodnie z rozkładem jazdy pociągów. Umowa obowiązuje od 1 kwietnia 2025 do 31 marca 2029.

Zamawiający wymagał od oferentów minimum trzech autobusów w bardzo dobrym stanie technicznym – dwóch podstawowych i jednego rezerwowego – wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2017 roku, a także jednego autobusu zastępczego z roku minimum 2015. Czas podstawienia pojazdu rezerwowego lub zastępczego nie może przekraczać 120 minut. Oferta dotyczyła również przewozu bagażu i zwierząt. Całość realizowana jest w oparciu o przepisy Dyrektywy 2014/24/UE.

Na oferty zamawiający czekał do połowy października, a następnie komisja przetargowa oceniła propozycje według kryteriów:

✅ cena – 90%
✅ czas podstawienia autobusu rezerwowego i zastępczego – 10%

Nowy operator na lotniskowej linii Kolei Mazowieckich. PKS Gabo z autobusami Akia
Nowy operator na lotniskowej linii Kolei Mazowieckich. PKS Gabo z autobusami Akia / fot. KM

PKS Gabo z kontraktem

W przetargu wzięło udział pięciu wykonawców. Najtańszą ofertę złożyła Prywatna Komunikacja Samochodowa „P.K.S. Gabo” Bogusław Zacharski, która zaproponowała stawkę 6.990.885,00 PLN netto / 7.550.155,80 PLN brutto. Oferta otrzymała łącznie 100 punktów, z maksymalnymi wynikami zarówno w kryterium ceny (90 pkt) jak i szybkości podstawienia autobusu (10 pkt).

Kolejne oferty opiewały na:

  • Obraziński Transport Group sp. z o.o. – 7.135.524,00 PLN netto / 7.706.365,92 PLN brutto (98,18 pkt)
  • PKS Gostynin sp. z o.o. – 7.939.074,00 PLN netto / 8.574.200,00 PLN brutto (89,25 pkt)
  • BP Tour Regio sp. z o.o. – 9.204.300,00 PLN netto / 9.940.644,00 PLN brutto (78,32 pkt)
  • Konsorcjum Średnicki-Grygiel – 12.053.250,00 PLN netto / 13.017.510,00 PLN brutto (62,20 pkt)

Budżet przeznaczony przez Koleje Mazowieckie na realizację usługi wynosił 10.414.008,00 PLN brutto, więc wszystkie propozycje – poza jedną – zmieściły się w limicie finansowym. Ostatecznie kolejarze postawili na PKS Gabo. Szczegóły przetargu: https://km.eb2b.com.pl/open-preview-auction.html/448720/przewoz-osob-komunikacja-autobusowa-miedzy-stacja-kolejowa-modlin-a-terminalem-mazowieckiego-portu-lotniczego-warszawa-modlin

Autobus Akia

Pod kątem linii lotniskowej Kolei Makowieckich, firma PKS Gabo postawiła na autobus miejski Akia Ultra 12 LF, który może zainteresować samorządy i przewoźników szukających ekonomicznego pojazdu do obsługi komunikacji miejskiej. Model z 2024 roku, oferowany przez firmę Mercus Bus z Urszulina , jest wyceniona na 830.000 PLN brutto.

12-metrowa Akia to kompaktowy autobus wyposażony w silnik Mercedes-Benz OM 934 LA Euro 6 o mocy 177 KM (130 kW) i pojemności 7.000 cm³. Napęd przenoszony jest przez automatyczną skrzynię biegów – klient może wybierać między rozwiązaniami Allison lub ZF.

W konfiguracji pasażerskiej pojazd oferuje 34 miejsca siedzące oraz 65 miejsc stojących, co daje łącznie potencjał przewozowy blisko 100 osób. Standardem są nowoczesne rozwiązania w zakresie komfortu i bezpieczeństwa – od klimatyzacji po systemy informacji pasażerskiej.

Oferta sprzedażowa Mercusa zawiera także możliwość leasingu oraz wynajmu długoterminowego z opcją wykupu, a także dostawę pojazdu. Firma oferuje również likwidację szkód komunikacyjnych, auta zastępcze z OC/AC i możliwość odkupienia starego pojazdu z dopłatą. Dla bardziej wymagających klientów przewidziano opcję personalizacji zabudowy – zgodnie z indywidualnymi preferencjami przewoźnika.

Przewozowe tło

Przewozy autobusowe na trasie Modlin – Lotnisko Modlin mają charakter uzupełniający dla kolejowej oferty Kolei Mazowieckich. Lotnisko nie posiada bezpośredniego połączenia torowego, dlatego pociągi dojeżdżają jedynie do stacji Modlin, gdzie pasażerowie przesiadają się do oznakowanych autobusów lotniskowych. Obsługa odbywa się z dwóch przystanków – przed dworcem PKP Modlin oraz przed terminalem lotniska.

Dla pasażerów dostępny jest specjalny Bilet Lotniskowy w cenie 22,40 PLN, uprawniający do podróży koleją z Warszawy, przejazdu autobusem na lotnisko i 75-minutowego korzystania z komunikacji miejskiej ZTM w Warszawie.

Komentarze