Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nowe przepisy UE dotyczące prawa jazdy. Czy będą miały wpływ na kierowców autobusów?

infobus
22.10.2025 17:02
0 Komentarzy

21 października 2025 r. Unia Europejska przyjęła nowe przepisy dotyczące praw jazdy, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i poprawa jakości szkoleń kierowców.

Zmiany dotykają także zawodowych kierowców autobusów, dla których istotne są kwestie ważności dokumentów, wieku i kwalifikacji. Zmiany idą w kierunku większego profesjonalizmu, kontroli i cyfryzacji. Dla kierowców oznaczają więcej obowiązków, ale też lepsze wsparcie i potencjalnie większe zaufanie społeczne do ich pracy. O konieczności zmian pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy

  1. Jaki jest główny cel nowych przepisów dotyczących praw jazdy w UE?
  2. Jak długo będzie ważne prawo jazdy kategorii D dla kierowców autobusów?
  3. W jakim wieku można będzie zdobyć prawo jazdy kategorii D z certyfikatem kompetencji zawodowych?

Ogólne zmiany

Wprowadzono obowiązkowe badania zdrowotne – wzrok, układ krążenia i inne kluczowe funkcje. Możliwe będzie zastąpienie badań samooceną, ale tylko dla niektórych kategorii. Szkolenia obejmą teraz nowe zagadnienia – martwe pole, systemy wspomagania, bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.

Zmienia się również format dokumentu – cyfrowe prawo jazdy będzie standardem, ale fizyczna wersja nadal będzie dostępna. Kierowcy będą musieli mieć możliwość jej otrzymania w ciągu trzech tygodni. Wprowadzono także obowiązek współdzielenia danych między państwami UE o cofnięciu lub zawieszeniu uprawnień do kierowania.

Nowe zasady przewidują minimum dwuletni okres próbny dla początkujących kierowców, ale nie dotyczy on bezpośrednio kierowców zawodowych. Egzaminy dla kandydatów będą bardziej zaawansowane, z większym naciskiem na bezpieczeństwo i nowe technologie.

Autobusowe zmiany

Prawo jazdy kategorii D będzie ważne przez 5 lat – po tym czasie kierowcy będą musieli je odnawiać. Kierowcy w wieku 65+ mogą być zobowiązani do częstszych badań lekarskich. Nowi kandydaci na kierowców autobusów będą mogli zdobyć prawo jazdy już w wieku 21 lat, ale tylko z certyfikatem kompetencji zawodowych. Bez takiego certyfikatu minimalny wiek to 24 lata.

Generalnie te zmiany mają na celu także poprawę mobilności zawodowej – ułatwienie uznawania kwalifikacji kierowców między państwami członkowskimi. Przepisy przewidują lepsze warunki dla ochotników, takich jak ratownicy czy strażacy, chcących prowadzić pojazdy uprzywilejowane.

To również krok w stronę poprawy wizerunku zawodu kierowcy – poprzez zwiększenie atrakcyjności i dostępności zawodu. Przepisy wejdą w życie po ich opublikowaniu, a państwa członkowskie będą miały 3 lata na wdrożenie i 1 rok na przygotowanie.

Dla firm transportowych i operatorów przewozów pasażerskich to czas na dostosowanie systemów szkoleń i planowania kadr. Branża musi przygotować się na nowe standardy – zarówno w zakresie rekrutacji, jak i utrzymania kwalifikacji kierowców.

Komentarze