Nowe przepisy UE dotyczące prawa jazdy. Czy będą miały wpływ na kierowców autobusów?
21 października 2025 r. Unia Europejska przyjęła nowe przepisy dotyczące praw jazdy, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa na drogach i poprawa jakości szkoleń kierowców.
Zmiany dotykają także zawodowych kierowców autobusów, dla których istotne są kwestie ważności dokumentów, wieku i kwalifikacji. Zmiany idą w kierunku większego profesjonalizmu, kontroli i cyfryzacji. Dla kierowców oznaczają więcej obowiązków, ale też lepsze wsparcie i potencjalnie większe zaufanie społeczne do ich pracy. O konieczności zmian pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy
- Jaki jest główny cel nowych przepisów dotyczących praw jazdy w UE?
- Jak długo będzie ważne prawo jazdy kategorii D dla kierowców autobusów?
- W jakim wieku można będzie zdobyć prawo jazdy kategorii D z certyfikatem kompetencji zawodowych?
Ogólne zmiany
Wprowadzono obowiązkowe badania zdrowotne – wzrok, układ krążenia i inne kluczowe funkcje. Możliwe będzie zastąpienie badań samooceną, ale tylko dla niektórych kategorii. Szkolenia obejmą teraz nowe zagadnienia – martwe pole, systemy wspomagania, bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów.
Zmienia się również format dokumentu – cyfrowe prawo jazdy będzie standardem, ale fizyczna wersja nadal będzie dostępna. Kierowcy będą musieli mieć możliwość jej otrzymania w ciągu trzech tygodni. Wprowadzono także obowiązek współdzielenia danych między państwami UE o cofnięciu lub zawieszeniu uprawnień do kierowania.
Nowe zasady przewidują minimum dwuletni okres próbny dla początkujących kierowców, ale nie dotyczy on bezpośrednio kierowców zawodowych. Egzaminy dla kandydatów będą bardziej zaawansowane, z większym naciskiem na bezpieczeństwo i nowe technologie.
Autobusowe zmiany
Prawo jazdy kategorii D będzie ważne przez 5 lat – po tym czasie kierowcy będą musieli je odnawiać. Kierowcy w wieku 65+ mogą być zobowiązani do częstszych badań lekarskich. Nowi kandydaci na kierowców autobusów będą mogli zdobyć prawo jazdy już w wieku 21 lat, ale tylko z certyfikatem kompetencji zawodowych. Bez takiego certyfikatu minimalny wiek to 24 lata.
Generalnie te zmiany mają na celu także poprawę mobilności zawodowej – ułatwienie uznawania kwalifikacji kierowców między państwami członkowskimi. Przepisy przewidują lepsze warunki dla ochotników, takich jak ratownicy czy strażacy, chcących prowadzić pojazdy uprzywilejowane.
To również krok w stronę poprawy wizerunku zawodu kierowcy – poprzez zwiększenie atrakcyjności i dostępności zawodu. Przepisy wejdą w życie po ich opublikowaniu, a państwa członkowskie będą miały 3 lata na wdrożenie i 1 rok na przygotowanie.
Dla firm transportowych i operatorów przewozów pasażerskich to czas na dostosowanie systemów szkoleń i planowania kadr. Branża musi przygotować się na nowe standardy – zarówno w zakresie rekrutacji, jak i utrzymania kwalifikacji kierowców.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze