Nowe minibusy dla PKM Tychy. MMI z umową na osiem autobusów. Z opcją
Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach podpisało umowę z MMI na dostawę ośmiu fabrycznie nowych autobusów klasy I kategorii MINI.
Wzmocnią one komunikację miejską w 2026 roku i zwiększą dostępność transportu publicznego w mieście. To pokazuje, że PKM Tychy konsekwentnie modernizuje swoją flotę autobusową, uzupełniając ją o pojazdy dopasowane do obsługi linii o mniejszym potoku pasażerów. Równolegle do firmy trafią elektrobusy i pierwsze autobusy wodorowe od NesoBus. Warto dodać, że w ramach tego samego postępowania przetargowego PKM Tychy rozstrzygnął również część dotyczącą autobusów klasy MIDI. Zamówienie w tym zadaniu otrzymała firma SOR Libchavy, która dostarczy do Tychów autobusy SOR ICN 9,5, uzupełniając flotę przewoźnika o kolejną grupę pojazdów zasilanych olejem napędowym. O MINI i MIDI zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.pl.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych minibusów trafi do Tychów w ramach umowy podstawowej?
- Jakie rozwiązania techniczne otrzymają autobusy MINI dla PKM Tychy?
- Dlaczego PKM wybrał ofertę MMI?
Umowa na minibusy. MMI wzmacnia flotę PKM Tychy
Podpisana umowa dotyczy dostawy 8 fabrycznie nowych autobusów typu MINI, które pojawią się na ulicach Tychów w 2026 roku. Kontrakt przewiduje również prawo opcji na kolejne 8 pojazdów, które – w przypadku jego uruchomienia – mają zostać dostarczone do 30 czerwca 2027 roku. Autobusy dostarczy MMI, oferując pojazdy w cenie 1.140.000 PLN netto za sztukę.
Wartość zamówienia podstawowego wynosi 9.120.000 PLN netto, czyli 11.217.600 PLN brutto, co czyni ten kontrakt istotnym elementem inwestycji PKM Tychy w rozwój transportu publicznego.
„Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Tychach podpisało umowę na zakup 8 fabrycznie nowych autobusów typu MINI, które już w 2026 roku pojawią się na naszych ulicach” – poinformował przewoźnik.
Parametry techniczne i ekologia
Nowe autobusy MINI dla Tychów będą niskopodłogowe, w pełni zgodne z aktualnymi normami krajowymi i europejskimi oraz zaprojektowane z myślą o bezpiecznej i komfortowej obsłudze pasażerów. Każdy pojazd pomieści co najmniej 30 pasażerów, w tym minimum 11 na miejscach siedzących, co czyni je pełnoprawnymi autobusami komunikacji miejskiej, a nie tylko mikrobusami dowozowymi.
Napęd zapewnią silniki wysokoprężne EURO VIe o pojemności 2.998 cm³, zasilane olejem napędowym i wyposażone w system SCR z AdBlue, ograniczający emisję spalin. Zasięg autobusów na jednym tankowaniu ma wynosić około 400 km, co pozwoli na całodzienną eksploatację bez konieczności uzupełniania paliwa.
Komfort, dostępność i bezpieczeństwo
MMI wyposaży minibusy w rozwiązania podnoszące komfort podróży i dostępność transportu publicznego dla wszystkich grup pasażerów. Na pokładzie znajdzie się dwustrefowa klimatyzacja, automatyczne ogrzewanie, a także rampa dla wózków inwalidzkich, umożliwiająca sprawną obsługę osób z ograniczoną mobilnością.
Autobusy otrzymają również elektronicznie sterowane pneumatyczne zawieszenie tylnej osi, poprawiające komfort jazdy i stabilność pojazdu, zwłaszcza na nierównych nawierzchniach.
W zakresie technologii i bezpieczeństwa pojazdy zostaną przygotowane do integracji z miejskimi systemami, w tym Systemem Informacji Pasażerskiej, ŚKUP, systemem zliczania pasażerów oraz ITS Tychy. Tam, gdzie wymagają tego przepisy, producent zastosuje także automatyczny system detekcji i gaszenia pożaru.
W przetargu na autobusy MINI PKM Tychy analizowało nie tylko cenę, ale również parametry techniczne i eksploatacyjne. Choć najtańszą ofertę złożyła firma Bus Service, to MMI sp. z o.o. zdobyła najwyższą liczbę punktów – 79,95, wyprzedzając konkurentów w kluczowych kryteriach jakościowych.
Decydujące znaczenie miały m.in. konstrukcja nadwozia ze stali nierdzewnej, oryginalna długość i DMC pojazdu bazowego bez ingerencji konstrukcyjnych, odpowiednia pojemność skokowa silnika oraz dostęp do portalu online wspierającego obsługę techniczną. To właśnie te elementy przeważyły nad wyższą ceną jednostkową.
Producent zobowiązał się dostarczyć wszystkie 8 autobusów MINI do 30 września 2026 roku. W przypadku skorzystania z prawa opcji kolejne pojazdy mają trafić do PKM Tychy do końca czerwca 2027 roku. Oznacza to, że w perspektywie kilkunastu miesięcy flota minibusów w Tychach może zwiększyć się do 16 nowych autobusów.
Naszym zdaniem
PKM Tychy po raz kolejny pokazuje, że w zakupach taborowych stawia na rozwiązania sprawdzone w codziennej eksploatacji i wysoką jakość techniczną. Wybór oferty MMI w segmencie autobusów MINI, mimo wyższej ceny, wpisuje się w dotychczasową strategię przewoźnika, który w podobnych postępowaniach premiował trwałość konstrukcji i funkcjonalność pojazdów. Dla pasażerów oznacza to bardziej dostępny i komfortowy transport publiczny, a dla miasta – elastyczne narzędzie do obsługi linii o mniejszym natężeniu ruchu, bez rezygnacji ze standardów komunikacji miejskiej.





Komentarze