Nowe autobusy diesla zasilą flotę KM Płock. Trzy Solarisy są. Dwa w drodze. A co z opcją?
Pod koniec października 2025 r. do Płocka dotarły trzy nowe autobusy marki Solaris, które zasilą tabor Komunikacji Miejskiej – Płock.
Pojazdy – Urbino 12 – są już na bazie operatora i przechodzą ostatnie przygotowania do wyjazdu na trasy. Koleje trzy są
O postępowaniu na ich zakup informowaliśmy wcześniej na łamach TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych autobusów Solaris Urbino 12 trafiło właśnie do Płocka i jakie pojazdy obejmuje dalsza część dostaw?
- Jakie nowoczesne udogodnienia i systemy zastosowano w nowych autobusach Komunikacji Miejskiej w Płocku?
- Jakie były kryteria oceny ofert w przetargu oraz jaka była całkowita wartość kontraktu?
Nowoczesny diesel
Nowe autobusy to Solaris Urbino 12 z silnikiem diesla, spełniające aktualną normę Euro 6. Płock zakupił je w ramach przetargu rozstrzygniętego w lutym 2025 r., obejmującego maksymalnie sześć pojazdów: trzy standardowe (klasy MAXI) oraz dwa przegubowe (klasy MEGA), z opcją dokupienia czwartego autobusu MAXI.
Jak poinformował Andrzej Nowakowski, prezydent miasta:
„Trzy 12-metrowe autobusy już są na bazie Komunikacji Miejskiej. Sprawdzamy je i przygotowujemy do pracy. Wczoraj programowane były m.in. wyświetlacze i system wizyjny monitoringu. Nowością jest dodatkowy wielofunkcyjny kasownik, w którym można dokonać sprawdzenia biletu i karty KM oraz kartą zbliżeniowo kupić nowy bilet.”
Nowe Solarisy zostały wyposażone z myślą o pasażerach o różnych potrzebach. Pojawiło się oznaczone miejsce dla psa przewodnika, a osoby niedosłyszące skorzystają z zamontowanej pętli indukcyjnej wspomagającej słuch. Dodatkowo, w autobusach zainstalowano nowoczesne kasowniki, które umożliwiają zakup biletów zbliżeniowo.
Jak dodał prezydent Nowakowski:
„Dwa pozostałe pojazdy będą miały prawie 18 metrów i przyjadą trochę później.”
Czy Płock rozważa zakup skorzystanie z opcji? Z wypowiedzi prezydenta Nowakowskiego wynika, że jeszcze żadne decyzje jeszcze nie zapadły.
Ceny i budżet
Miasto zapłaci za pięć pojazdów łącznie 10.200.000 PLN brutto, co daje następujący podział:
- Część 1 – Solaris Urbino 12 (MAXI):
- 3 autobusy: 5.461.200 PLN brutto
- jednostkowo: 1.479.186 PLN netto
- Opcja – czwarty autobus MAXI: 1.820.400 PLN brutto
- Część 2 – Solaris Urbino 18 (MEGA):
- 2 autobusy: 4.718.280 PLN brutto
- jednostkowo: 1.917.602 PLN netto
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosiła 10.760.000 PLN brutto, co oznacza, że oferta Solarisa zmieściła się w budżecie, pozostawiając miastu niewielką rezerwę finansową.
W ramach parametrów technicznych punktowane były m.in. zastosowanie elektronicznego układu hamulcowego (EBS), większa liczba miejsc siedzących dostępnych z poziomu niskiej podłogi oraz zastosowanie sztywnej osi przedniej – to ostatnie rozwiązanie zaoferował wyłącznie Solaris, co przesądziło o wyniku przetargu. Szczegółowe informacje o przetargu: platformazakupowa.pl/transakcja/1021517
Zakupowe tło
Równolegle Płock inwestuje w bezemisyjny transport publiczny. Do końca 2027 roku na ulice miasta wyjedzie w sumie 27 nowoczesnych autobusów zasilanych wodorem. Projekt został podzielony na dwa etapy i finansowany z różnych źródeł.
Pierwszy etap obejmuje zakup dziewięciu pojazdów, na który miasto pozyskało 30 milionów złotych dofinansowania z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Całkowita wartość tej części inwestycji przekracza 43 miliony złotych. W skład zamówienia wchodzą cztery autobusy 12-metrowe i pięć przegubowych, 18-metrowych. Wszystkie będą napędzane ogniwami paliwowymi i dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Pojazdy zostaną wyposażone m.in. w klimatyzację, system informacji pasażerskiej i liczniki pasażerów.
Równolegle, w ramach drugiego etapu, w czerwcu 2025 roku podpisano umowę z firmą Solaris na dostawę osiemnastu niskopodłogowych autobusów wodorowych Urbino 12 hydrogen. Kontrakt o wartości ponad 70 milionów złotych brutto (57 mln zł netto) jest w pełni finansowany ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, przy wkładzie własnym miasta ograniczonym wyłącznie do podatku VAT w wysokości 13 mln zł. Solaris ma dostarczyć pojazdy w ciągu 12 miesięcy, a pierwsze z nich mają rozpocząć obsługę linii miejskich już w połowie 2026 roku.
Autobusy zamówione przez Płock będą mogły przewozić minimum 80 pasażerów, z czego 25 na miejscach siedzących. Napęd zapewni silnik elektryczny zasilany ogniwem paliwowym o mocy minimum 70 kW, a zbiorniki wodoru o pojemności 1 550 litrów pozwolą im pokonać co najmniej 300 kilometrów na jednym tankowaniu. Proces tankowania nie powinien zająć więcej niż 20 minut.
To pierwsze tego typu pojazdy w taborze Komunikacji Miejskiej w Płocku. Dotychczas przewoźnik korzystał m.in. z 32 autobusów hybrydowych, a w latach 2023–2024 testował wodorowce różnych producentów. Miasto ściśle współpracuje z Orlenem, który ma swoją główną siedzibę w Płocku i aktywnie uczestniczy w rozwoju Mazowieckiej Doliny Wodorowej. Trwa przetarg na dostawcę wodoru – jak się oczekuje, zwycięzcą będzie właśnie lokalny koncern.
Dzięki tej inwestycji Płock dołącza do grona polskich miast rozwijających nowoczesny, przyjazny środowisku transport zbiorowy oparty na technologii wodorowej.









Komentarze