Nocne ładowanie autobusów MPK Kraków. Przez pantograf [FILM]
Kraków to jedno z europejskich miast, które bardzo mocno inwestuje w elektromobilność w transporcie publicznym.
Co ważne, wszystkie zamawiane przez MPK Kraków elektryczne autobusy przystosowane są konstrukcyjnie do wolnego ładowania poprzez pantografy firmy Schunk.
Nocne ładowanie
Pierwsze autobusy elektryczne jeżdżą w mieście już od 2016 r. W 2021 r. dodano 50 kolejnych autobusów elektrycznych przewożących pasażerów w obszarze Krakowa, gdzie notuje się najwyższe poziomy zanieczyszczenia powietrza.
Jednak rozbudowa floty autobusów elektrycznych postawiła przed miastem wyzwanie: Jak sprawnie naładować zakupione autobusy przez noc w przyszłości? Rozwiązaniem jest inwestycja, którą pokazuje film. Wolne ładowanie w nocy, zamiast przez wtyczkę, jest realizowane przez pantograf na dachu autobusu i odpowiednią nowoczesną infrastrukturę.
-„To jest trend jaki obserwujemy w wielu europejskich miastach” – mówi Maksymilian Dej, szef sprzedaży Schunk w Polsce i dodaje:
-„Zastosowanie takiego rozwiązania redukuje potrzebne miejsce do parkowania autobusu (ładowarka plug-in nie jest potrzebna przy autobusie), eliminuje kable i podłączanie wtyczki przez kierowców. Tym samym maksymalnie ułatwia podpięcie autobusu do stacji ładowania. Z kolei ten sam pantograf, który wykorzystywany jest do wolnego ładowania w nocy, jest również używany do szybkiego ładowania dużą mocą w ciągu dnia np. na przystankach.”
Szybkie ładowanie za pomocą pantografów możliwe jest w Krakowie na terenie zajezdni Wola Duchacka i Podgórze oraz w rejonie pętli autobusowych: przy ulicy Pawiej, na pętli Dworzec Główny Wschód, os. Podwawelskim, Białym Prądniku i Nowym Bieżanowie.
Zielony transport Publiczny
Prezes MPK Kraków, Rafał Świerczyński zapowiedział, że przewoźnik na pewno będzie kontynuował zamówienia autobusów przyjaznych dla środowiska. Na początku tego roku – wskazał – firma złożyła wniosek do programu Zielony Transport Publiczny o dofinansowanie zakupu kolejnych 40 przegubowych autobusów elektrycznych.
-“Jeżeli nasz wniosek zostanie pozytywnie oceniony, to już wkrótce bezemisyjne pojazdy będą stanowić ok. 20 proc. naszej floty” – zaznaczył prezes MPK.
Aktualnie Kraków posiada 74 autobusy elektryczne, a w tym 50 najnowszych Solarisów Urbino 18, na których zakup MPK uzyskało ok. 110 mln zł dotacji ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Elektryczne przegubowce mogą jednorazowo zabrać 141 pasażerów, z czego 43 osoby na miejscach siedzących. Autobusy wyposażono w monitoring, system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich mogą skorzystać z platformy ułatwiającej wsiadanie oraz wysiadanie z autobusu. Rampa została zamontowana przy drugich drzwiach.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze