Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Nocne ładowanie autobusów MPK Kraków. Przez pantograf [FILM]

infobus
30.11.2021 15:00
0 Komentarzy
Kraków to jedno z europejskich miast, które bardzo mocno inwestuje w elektromobilność w transporcie publicznym.

Co ważne, wszystkie zamawiane przez MPK Kraków elektryczne autobusy przystosowane są konstrukcyjnie do wolnego ładowania poprzez pantografy firmy Schunk.

Nocne ładowanie

Pierwsze autobusy elektryczne jeżdżą w mieście już od 2016 r. W 2021 r. dodano 50 kolejnych autobusów elektrycznych przewożących pasażerów w obszarze Krakowa, gdzie notuje się najwyższe poziomy zanieczyszczenia powietrza.

Jednak rozbudowa floty autobusów elektrycznych postawiła przed miastem wyzwanie: Jak sprawnie naładować zakupione autobusy przez noc w przyszłości? Rozwiązaniem jest inwestycja, którą pokazuje film. Wolne ładowanie w nocy, zamiast przez wtyczkę, jest realizowane przez pantograf na dachu autobusu i odpowiednią nowoczesną infrastrukturę.

-„To jest trend jaki obserwujemy w wielu europejskich miastach” – mówi Maksymilian Dej, szef sprzedaży Schunk w Polsce i dodaje:

-„Zastosowanie takiego rozwiązania redukuje potrzebne miejsce do parkowania autobusu (ładowarka plug-in nie jest potrzebna przy autobusie), eliminuje kable i podłączanie wtyczki przez kierowców. Tym samym maksymalnie ułatwia podpięcie autobusu do stacji ładowania. Z kolei ten sam pantograf, który wykorzystywany jest do wolnego ładowania w nocy, jest również używany do szybkiego ładowania dużą mocą w ciągu dnia np. na przystankach.”

Szybkie ładowanie za pomocą pantografów możliwe jest w Krakowie na terenie zajezdni Wola Duchacka i Podgórze oraz w rejonie pętli autobusowych: przy ulicy Pawiej, na pętli Dworzec Główny Wschód, os. Podwawelskim, Białym Prądniku i Nowym Bieżanowie.

Zielony transport Publiczny

Prezes MPK Kraków, Rafał Świerczyński zapowiedział, że przewoźnik na pewno będzie kontynuował zamówienia autobusów przyjaznych dla środowiska. Na początku tego roku – wskazał – firma złożyła wniosek do programu Zielony Transport Publiczny o dofinansowanie zakupu kolejnych 40 przegubowych autobusów elektrycznych.

-“Jeżeli nasz wniosek zostanie pozytywnie oceniony, to już wkrótce bezemisyjne pojazdy będą stanowić ok. 20 proc. naszej floty” – zaznaczył prezes MPK.

Aktualnie Kraków posiada 74 autobusy elektryczne, a w tym 50 najnowszych Solarisów Urbino 18, na których zakup MPK uzyskało ok. 110 mln zł dotacji ze środków Unii Europejskiej z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Elektryczne przegubowce mogą jednorazowo zabrać 141 pasażerów, z czego 43 osoby na miejscach siedzących. Autobusy wyposażono w monitoring, system informacji pasażerskiej, klimatyzację, ładowarki USB oraz elektryczny system ogrzewania. Osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich mogą skorzystać z platformy ułatwiającej wsiadanie oraz wysiadanie z autobusu. Rampa została zamontowana przy drugich drzwiach.

Komentarze