Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

NesoBus o autobusach wodorowych i przyszłości transportu publicznego

infobus
06.05.2025 17:04
0 Komentarzy

Gościem najnowszego odcinka podcastu BUS2Talk (sezon 6, odcinek 2) była Katarzyna Piec – członek zarządu i dyrektor ds. innowacji marki NesoBus.

Rozmowa została nagrana w studiu podcastowym podczas targów InnoTrans 2024 i poświęcona jest polskim autobusom wodorowym oraz całemu łańcuchowi wartości, jaki NesoBus rozwija wokół wodoru – od jego produkcji po eksploatację w transporcie publicznym.

Rozkład jazdy:

  1. Jakie elementy wchodzą w skład ekosystemu wodorowego tworzonego przez NesoBus
  2. Jakie trzy główne zalety autobusów wodorowych wymienia Katarzyna Piec w porównaniu do elektrycznych
  3. Co według NesoBus może przyspieszyć popularyzację transportu wodorowego w Polsce i Europie
Wodór zamiast diesla – polski NesoBus stawia na czystą energię w miastach - jak w  Chełmie / fot. UM Chełm
Wodór zamiast diesla – polski NesoBus stawia na czystą energię w miastach – jak w Chełmie / fot. UM Chełm

Wodorowy ekosystem od A do Z

NesoBus nie tylko produkuje autobusy. Firma buduje cały system: od instalacji do produkcji zielonego wodoru, przez rozwijającą się sieć stacji tankowania, aż po pojazdy. Jak podkreśla Katarzyna Piec, to kompletna odpowiedź na potrzeby miast szukających realnych i skalowalnych rozwiązań w dziedzinie ekologicznego transportu.

W rozmowie porównano autobusy elektryczne i wodorowe:

  • Zasięg – pojazdy wodorowe mogą pokonać większe dystanse na jednym tankowaniu.
  • Czas uzupełnienia energii – tankowanie wodoru trwa kilka minut, podczas gdy ładowanie elektryczne może zająć kilka godzin.
  • Odporność na warunki pogodowe – autobusy wodorowe działają stabilniej w niskich temperaturach niż te zasilane akumulatorami.
Wodór zamiast diesla – polski NesoBus stawia na czystą energię w miastach - jak w  Chełmie / fot. UM Chełm
Wodór zamiast diesla – polski NesoBus stawia na czystą energię w miastach – jak w Chełmie / fot. UM Chełm

Choć zakup wodorowego autobusu to większy wydatek, to według Katarzyny Piec niższe koszty eksploatacji i serwisu mogą szybko zrównoważyć tę różnicę. Szczególnie jeśli uwzględnić rosnące ceny baterii i wyzwania związane z ich recyklingiem.

Piec zwraca uwagę, że kluczowe dla popularyzacji technologii wodorowej są dotacje, ulgi podatkowe i odpowiednie regulacje. NesoBus liczy na dalsze wsparcie publiczne i planuje ekspansję na rynki zagraniczne – mimo silnej konkurencji ze strony globalnych gigantów. Podsłuchaj podcastu:

Wodór zamiast diesla – polski NesoBus stawia na czystą energię w miastach - jak w  Chełmie / fot. UM Chełm
Wodór zamiast diesla – polski NesoBus stawia na czystą energię w miastach – jak w Chełmie / fot. UM Chełm

Komentarze