Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Największy kontrakt ramowy Deutsche Bahn z MAN. W tym także na autobusy z Polski

infobus
13.12.2025 19:02
0 Komentarzy

MAN Truck & Bus oraz Deutsche Bahn zawarły największą w historii niemieckiego przewoźnika umowę ramową na dostawy autobusów.

Kontrakt obejmuje ponad 3 tys. pojazdów, które będą dostarczane w latach 2027–2032, a znaczną część floty stanowić będą autobusy elektryczne. Co istotne z perspektywy polskiego przemysłu, elektrobusy z rodziny MAN Lion’s City – zgodnie z założeniami kontraktu – będą produkowane w fabryce MAN Bus w Starachowicach. O pozostałych kontraktach DB Regio na nowe autobusy – w tym od Iveco – pisaliśmy wcześniej w TransInfo.pl

Rozkład jazdy:

  1. Ile autobusów obejmuje rekordowa umowa MAN i Deutsche Bahn?
  2. W którym polskim mieście będą produkowane autobusy MAN Lion’s City dla DB?
  3. W jakich latach realizowane będą dostawy w ramach nowej umowy ramowej?
Największy kontrakt ramowy Deutsche Bahn z MAN. W tym także na autobusy z Polski
Największy kontrakt ramowy Deutsche Bahn z MAN. W tym także na autobusy z Polski

Deutsche Bahn i MAN

MAN Truck & Bus został wybrany głównym dostawcą autobusów w największym kontrakcie autobusowym w historii Deutsche Bahn. Umowa ramowa obejmuje dostawy miejskich i międzymiastowych autobusów modeli MAN Lion’s City, MAN Lion’s City E oraz MAN Lion’s Intercity LE. Pojazdy trafią do eksploatacji w całych Niemczech, gdzie będą użytkowane przez regionalną spółkę przewozową DB Regio AG.

Istotnym elementem kontraktu jest silny nacisk na zrównoważoną mobilność. Znaczna część zamówionych autobusów będzie miała napęd całkowicie elektryczny, co stanowi ważny krok w kierunku dekarbonizacji transportu publicznego i dalszego rozwoju elektromobilności w Niemczech.

– „Nowa umowa ramowa z Deutsche Bahn to historyczny kontrakt autobusowy i wyjątkowy dowód zaufania do naszych produktów oraz zespołu” – podkreśla Alexander Vlaskamp, CEO MAN Truck & Bus. – „Fakt, że znacząca część pojazdów będzie w pełni elektryczna, dobitnie pokazuje wkład, jaki Deutsche Bahn i MAN wnoszą w zrównoważoną transformację transportu publicznego”.

Partnerstwo MAN i Deutsche Bahn trwa nieprzerwanie od 2010 roku i należy do najbardziej udanych współprac na globalnym rynku autobusowym. W ciągu ostatnich 15 lat do DB trafiło niemal 5 tys. autobusów MAN, które obecnie obsługują przewozy miejskie i regionalne. Nowa umowa ramowa znacząco rozszerza tę współpracę i zapewnia DB dostęp do szerokiej gamy nowoczesnych pojazdów.

– „Dzięki nowym autobusom nasi pasażerowie będą nadal docierać do celu w sposób niezawodny, komfortowy i przyjazny dla środowiska” – mówi Harmen van Zijderveld, członek zarządu DB ds. transportu regionalnego. – „Długoterminowe kontrakty gwarantują nam stały dostęp do nowoczesnych pojazdów i możliwość ich dalszego rozwoju we współpracy z producentami”.

Największy kontrakt ramowy Deutsche Bahn z MAN. W tym także na autobusy z Polski
Największy kontrakt ramowy Deutsche Bahn z MAN. W tym także na autobusy z Polski

Szerokie portfolio: diesel, hybryda i elektrobus

W segmencie międzymiastowym Deutsche Bahn zamówi autobusy MAN Lion’s Intercity LE w trzech wariantach długości. Niskowejściowy model łączy wysoki komfort podróży z efektywnym zużyciem paliwa, nowoczesnym designem i dużą elastycznością eksploatacyjną.

W komunikacji miejskiej kluczową rolę odegra rodzina MAN Lion’s City, obejmująca autobusy niskopodłogowe z napędem dieslowskim lub CNG. Dodatkowo zastosowanie systemu MAN EfficientHybrid pozwala obniżyć zużycie paliwa i koszty cyklu życia pojazdów.

Szczególne znaczenie w kontrakcie mają jednak autobusy elektryczne MAN Lion’s City E – wielokrotnie nagradzana seria e-busów. Pojazdy będą dostępne w wersjach 10-, 12- oraz 18-metrowych. Krótsze autobusy sprawdzą się w wąskich centrach miast, standardowe 12-metrowe zapewnią optymalny kompromis między pojemnością a zwrotnością, a przegubowe 18-metrowe wersje obsłużą najbardziej obciążone linie. Autobusy wyposażone są w mocne silniki elektryczne oraz baterie produkowane przez MAN we własnym zakresie, co gwarantuje cichą pracę, wysoką niezawodność i dużą pojemność pasażerską.

– „Deutsche Bahn otrzymuje dzięki tej umowie niezwykle elastyczny pakiet obejmujący wydajne autobusy z silnikami diesla, modele hybrydowe oraz w pełni elektryczne” – zaznacza Dennis Affeld, dyrektor zarządzający MAN Truck & Bus Germany. – „Oferujemy odpowiednią technologię dla każdego typu trasy, jednocześnie wspierając realizację ambitnych celów klimatycznych”.

Największy kontrakt ramowy Deutsche Bahn z MAN. W tym także na autobusy z Polski
Największy kontrakt ramowy Deutsche Bahn z MAN. W tym także na autobusy z Polski

Komentarze