Największą stację wodorową w Europie ma Dusseldorf. Tankują tam autobusy Solarisa od Rheinbahn
W Düsseldorfie, przy ulicy Höherweg, uruchomiono najbardziej wydajną stację tankowania wodoru w Europie, zdolną obsłużyć nawet 5 ton wodoru dziennie.
To przełomowy projekt w ramach lokalnej polityki klimatycznej, która zakłada osiągnięcie neutralności węglowej miasta do 2035 roku. W pierwszej kolejności ze stacji będą korzystać autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen, które w liczbie 20 sztuk operują we flicie Rheinbahn.
Rozkład jazdy:
- W jakim niemieckim mieście otwarto najbardziej wydajną stację tankowania wodoru w Europie?
- Ile ton wodoru dziennie może obsłużyć nowa stacja w Düsseldorfie?
- Jaką moc będzie miał lokalny elektrolizer, który ma zostać uruchomiony w 2026 roku?
Infrastruktura nowej generacji
Projekt zrealizowano w ścisłej współpracy trzech partnerów: Rheinbahn, Stadtwerke Düsseldorf oraz H2 MOBILITY, które wspólnie odpowiadają za produkcję wodoru, infrastrukturę dystrybucyjną oraz flotę pojazdów. Stacja oferuje trzy równoległe punkty tankowania pod ciśnieniem 350, 500 i 700 barów – obsługujące autobusy, ciężarówki, samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze.
W wydarzeniu otwarcia udział wzięli m.in. Mona Neubaur – minister gospodarki i ochrony klimatu Nadrenii Północnej-Westfalii, burmistrz Düsseldorfu dr Stephan Keller, oraz Dagmar Fehler z NOW GmbH, koordynującej krajowe programy wodorowe.
Stacja będzie zasilać flotę 20 autobusów wodorowych Rheinbahn (m.in. marki Solaris), operujących z pobliskiej zajezdni. To kluczowy element strategii dekarbonizacji spółki transportowej. Annette Grabbe, członkini zarządu Rheinbahn, podkreśla:
„Wodór to filar naszej strategii redukcji emisji CO₂. Nowa stacja umożliwia elastyczne i efektywne tankowanie naszych autobusów, co przekłada się na niezawodną obsługę pasażerów.”
Zielony wodór lokalnie
Choć obecnie stacja korzysta z certyfikowanego wodoru odnawialnego (RFNBO) z zewnętrznych źródeł, w 2026 roku uruchomiony zostanie lokalny elektrolizer o mocy 2 MW, zasilany energią z odpadów komunalnych w zakładzie Stadtwerke Düsseldorf. To stworzy zamknięty, lokalny obieg energii – przykład tzw. urban sector coupling.
Julien Mounier (Stadtwerke Düsseldorf): „Od przyszłego roku stacja będzie w pełni zasilana lokalnie produkowanym wodorem. To oszczędność emisji i wartość dodana dla regionu.”
Stacja oraz planowany elektrolizer są współfinansowane z niemieckiego Narodowego Programu Innowacji w Zakresie Technologii Wodorowych i Ogniw Paliwowych (NIP2). Wartość dotacji wyniosła odpowiednio 3,14 mln euro dla stacji i 1,21 mln euro dla elektrolizera.
Frank Fronzke (H2 MOBILITY): „To nowa generacja stacji tankowania – więcej dystrybutorów, większa wydajność i pełna integracja z odnawialnymi źródłami.”
Projekt symbolizuje transformację miejskiej mobilności: połączenie innowacji, infrastruktury i lokalnej współpracy. Wodór – szczególnie tam, gdzie technologia bateryjna się nie sprawdza – staje się realną alternatywą w transporcie ciężkim i publicznym.
Zakupowe tło
Rheinbahn AG, operator transportu publicznego w Düsseldorfie, zamówił łącznie 20 autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen. Pierwsze dotarły do bazy przewoźnika do października 2023 roku, a cały kontrakt ma zostać zamknięty w 2025 roku.
Specyfikacja techniczna zamówionych pojazdów z Bolechowa jest następująca:
- Model: Solaris Urbino 12 hydrogen
- Długość: 12 metrów
- Napęd: 70 kW ogniwo paliwowe firmy Ballard, wspomagane przez baterie Solaris High Power
- Zasięg: co najmniej 300 km na jednym tankowaniu
- Pojemność: 32 miejsca siedzące i 33 stojące
- Zasilanie: zielony wodór produkowany lokalnie przez Stadtwerke Düsseldorf
Do czasu uruchomienia nowej stacji tankowania wodoru na terenie Stadtwerke Düsseldorf w Flingern, autobusy korzystały z istniejącej stacji H2 MOBILITY przy Oerschbachstraße w Düsseldorf-Reisholz.
Zakup autobusów wodorowych jest częścią strategii Rheinbahn mającej na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2035 roku. Operator testuje zarówno pojazdy bateryjne, jak i wodorowe, aby ocenić ich efektywność i koszty eksploatacji przed podjęciem decyzji o przyszłym składzie floty.
Komentarze