Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Największą stację wodorową w Europie ma Dusseldorf. Tankują tam autobusy Solarisa od Rheinbahn

infobus
02.06.2025 17:01
0 Komentarzy

W Düsseldorfie, przy ulicy Höherweg, uruchomiono najbardziej wydajną stację tankowania wodoru w Europie, zdolną obsłużyć nawet 5 ton wodoru dziennie.

To przełomowy projekt w ramach lokalnej polityki klimatycznej, która zakłada osiągnięcie neutralności węglowej miasta do 2035 roku. W pierwszej kolejności ze stacji będą korzystać autobusy Solaris Urbino 12 hydrogen, które w liczbie 20 sztuk operują we flicie Rheinbahn.

Rozkład jazdy:

  1. W jakim niemieckim mieście otwarto najbardziej wydajną stację tankowania wodoru w Europie?
  2. Ile ton wodoru dziennie może obsłużyć nowa stacja w Düsseldorfie?
  3. Jaką moc będzie miał lokalny elektrolizer, który ma zostać uruchomiony w 2026 roku?
Od lewej: Martin Jüngel (H2 MOBILITY), dr Stephan Keller (burmistrz Düsseldorfu), Mona Neubaur (minister gospodarki NRW), Julien Mounier (Stadtwerke Düsseldorf), Frank Fronzke (H2 MOBILITY), Annette Grabbe (Rheinbahn), Dagmar Fehler (NOW GmbH).

Infrastruktura nowej generacji

Projekt zrealizowano w ścisłej współpracy trzech partnerów: Rheinbahn, Stadtwerke Düsseldorf oraz H2 MOBILITY, które wspólnie odpowiadają za produkcję wodoru, infrastrukturę dystrybucyjną oraz flotę pojazdów. Stacja oferuje trzy równoległe punkty tankowania pod ciśnieniem 350, 500 i 700 barów – obsługujące autobusy, ciężarówki, samochody osobowe i lekkie pojazdy dostawcze.

W wydarzeniu otwarcia udział wzięli m.in. Mona Neubaur – minister gospodarki i ochrony klimatu Nadrenii Północnej-Westfalii, burmistrz Düsseldorfu dr Stephan Keller, oraz Dagmar Fehler z NOW GmbH, koordynującej krajowe programy wodorowe.

Stacja będzie zasilać flotę 20 autobusów wodorowych Rheinbahn (m.in. marki Solaris), operujących z pobliskiej zajezdni. To kluczowy element strategii dekarbonizacji spółki transportowej. Annette Grabbe, członkini zarządu Rheinbahn, podkreśla:

„Wodór to filar naszej strategii redukcji emisji CO₂. Nowa stacja umożliwia elastyczne i efektywne tankowanie naszych autobusów, co przekłada się na niezawodną obsługę pasażerów.”

Najpotężniejsza stacja tankowania wodoru w Europie już działa w Düsseldorfie
Najpotężniejsza stacja tankowania wodoru w Europie już działa w Düsseldorfie / fot. H2 MOBILITY

Zielony wodór lokalnie

Choć obecnie stacja korzysta z certyfikowanego wodoru odnawialnego (RFNBO) z zewnętrznych źródeł, w 2026 roku uruchomiony zostanie lokalny elektrolizer o mocy 2 MW, zasilany energią z odpadów komunalnych w zakładzie Stadtwerke Düsseldorf. To stworzy zamknięty, lokalny obieg energii – przykład tzw. urban sector coupling.

Julien Mounier (Stadtwerke Düsseldorf): „Od przyszłego roku stacja będzie w pełni zasilana lokalnie produkowanym wodorem. To oszczędność emisji i wartość dodana dla regionu.”

Stacja oraz planowany elektrolizer są współfinansowane z niemieckiego Narodowego Programu Innowacji w Zakresie Technologii Wodorowych i Ogniw Paliwowych (NIP2). Wartość dotacji wyniosła odpowiednio 3,14 mln euro dla stacji i 1,21 mln euro dla elektrolizera.

Frank Fronzke (H2 MOBILITY): „To nowa generacja stacji tankowania – więcej dystrybutorów, większa wydajność i pełna integracja z odnawialnymi źródłami.”

Projekt symbolizuje transformację miejskiej mobilności: połączenie innowacji, infrastruktury i lokalnej współpracy. Wodór – szczególnie tam, gdzie technologia bateryjna się nie sprawdza – staje się realną alternatywą w transporcie ciężkim i publicznym.

Najpotężniejsza stacja tankowania wodoru w Europie już działa w Düsseldorfie
Najpotężniejsza stacja tankowania wodoru w Europie już działa w Düsseldorfie / fot. Rheinbahn

Zakupowe tło

Rheinbahn AG, operator transportu publicznego w Düsseldorfie, zamówił łącznie 20 autobusów wodorowych Solaris Urbino 12 hydrogen. Pierwsze dotarły do bazy przewoźnika do października 2023 roku, a cały kontrakt ma zostać zamknięty w 2025 roku.

Specyfikacja techniczna zamówionych pojazdów z Bolechowa jest następująca:

  • Model: Solaris Urbino 12 hydrogen
  • Długość: 12 metrów
  • Napęd: 70 kW ogniwo paliwowe firmy Ballard, wspomagane przez baterie Solaris High Power
  • Zasięg: co najmniej 300 km na jednym tankowaniu
  • Pojemność: 32 miejsca siedzące i 33 stojące
  • Zasilanie: zielony wodór produkowany lokalnie przez Stadtwerke Düsseldorf

Do czasu uruchomienia nowej stacji tankowania wodoru na terenie Stadtwerke Düsseldorf w Flingern, autobusy korzystały z istniejącej stacji H2 MOBILITY przy Oerschbachstraße w Düsseldorf-Reisholz.

Zakup autobusów wodorowych jest częścią strategii Rheinbahn mającej na celu osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2035 roku. Operator testuje zarówno pojazdy bateryjne, jak i wodorowe, aby ocenić ich efektywność i koszty eksploatacji przed podjęciem decyzji o przyszłym składzie floty.

Komentarze