Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Najpierw pierwsze elektrobusy od Solarisa. Teraz umowa na nową zajezdnię. Ofensywa KLA

infobus
25.07.2025 19:03
0 Komentarzy

23 lipca 2025 roku w Kaliszu podpisano umowę na realizację jednej z kluczowych inwestycji dla przyszłości miejskiej komunikacji – budowy infrastruktury dla autobusów elektrycznych w bazie Kaliskich Linii Autobusowych.

Projekt ma na celu przygotowanie zaplecza technicznego dla nowego, zeroemisyjnego taboru, który już niebawem wyjedzie na ulice miasta. O tym projekcie informowaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Co obejmuje umowa podpisana 23 lipca 2025 roku w Kaliszu dotycząca infrastruktury dla elektrobusów?
  2. Jakie elementy techniczne zostaną zrealizowane na terenie bazy Kaliskich Linii Autobusowych?
  3. Jakie są dalsze plany Kalisza w zakresie rozwoju zeroemisyjnego transportu publicznego?
Kalisz stawia na elektromobilność – rusza budowa bazy dla elektrobusów marki Solaris zakupionych przez KLA / fot. UM Kalisz
Kalisz stawia na elektromobilność – rusza budowa bazy dla elektrobusów marki Solaris zakupionych przez KLA / fot. UM Kalisz

Nowa baza

W ramach inwestycji na terenie bazy KLA przy ul. Wrocławskiej powstaną dwie nowoczesne wiaty – dziesięciostanowiskowa i dwunastostanowiskowa – przystosowane do montażu ładowarek autobusowych. Inwestycja obejmuje także budowę stacji transformatorowej oraz instalację ponad 600 paneli fotowoltaicznych, które mają wspierać energetycznie funkcjonowanie bazy. Wykonawcą zadania została firma Concept z Ostrowa Wielkopolskiego.

Jak podkreśliła Elżbieta Binder, prezes KLA, infrastruktura ta będzie podstawą do sprawnej obsługi nowych elektrobusów. To pierwszy tak kompleksowy projekt w Kaliszu, który łączy modernizację zaplecza technicznego z szeroką transformacją floty i systemu zasilania.

Wartość podpisanej umowy to 5,9 mln zł, ale cały projekt związany z elektryfikacją komunikacji miejskiej w Kaliszu opiewa na ponad 72 mln zł. Poza infrastrukturą obejmuje on także zakup nowych autobusów elektrycznych oraz systemów ładowania.

Kalisz stawia na elektromobilność – rusza budowa bazy dla elektrobusów marki Solaris zakupionych przez KLA / fot. UM Kalisz
Kalisz stawia na elektromobilność – rusza budowa bazy dla elektrobusów marki Solaris zakupionych przez KLA / fot. UM Kalisz

Nowy rozdział dla kaliskiej komunikacji

Nowa infrastruktura to nie tylko techniczne zaplecze, ale także symbol dużej zmiany jakościowej. Jak zaznaczył prezydent Kalisza Krystian Kinastowski, miasto od kilku lat konsekwentnie przygotowywało się do wdrożenia elektrobusów – zaczynając od aktualizacji dokumentów strategicznych, w których wcześniej w ogóle nie uwzględniano pojazdów elektrycznych.

To, co będzie się działo, a w zasadzie już się dzieje, bo przecież autobusy zostały zamówione i są już produkowane, to wielka sprawa dla naszego miasta i spółki. Przełoży się to nie tylko na komfort jazdy mieszkańców, ale także na komfort pracy kadry Kaliskich Linii Autobusowych. To wielki projekt, do którego musieliśmy się dobrze przygotować – powiedział prezydent podczas uroczystości podpisania umowy.

Po podpisaniu umowy odbyło się również symboliczne wmurowanie aktu erekcyjnego pod budowę infrastruktury – dokument został umieszczony w kamieniu węgielnym, który stanie się trwałym elementem nowej bazy.

Kalisz stawia na elektromobilność – rusza budowa bazy dla elektrobusów marki Solaris zakupionych przez KLA / fot. UM Kalisz

Co dalej?

Elektryczne autobusy od Solarisa dla Kalisza są już w produkcji. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, miasto planuje wymianę dużej części floty na pojazdy zeroemisyjne – ciche, nowoczesne i przystosowane do potrzeb wszystkich pasażerów, w tym osób z niepełnosprawnościami. Nowa baza ma zapewnić odpowiednie warunki do ich codziennej obsługi – ładowania, serwisu i parkowania.

Projekt realizowany jest w ramach strategii dekarbonizacji transportu zbiorowego oraz wspierany ze środków zewnętrznych, w tym funduszy unijnych. Jego realizacja wpisuje się w ogólnopolską politykę zielonej transformacji miast i gmin.

Komentarze