Najnowsze autobusy elektryczne dla MZK Gorzów Wlkp. dostarczy Solaris. Po raz trzeci
3 czerwca 2025 roku Gorzów Wielkopolski ogłosił wybór najkorzystniejszej oferty w przetargu na dostawę 10 autobusów elektrycznych klasy I kategorii MAXI.
Postępowanie rozstrzygnięto na korzyść Solaris Bus & Coach, co w zasadzie można nazwać formalnością, bowiem w postepowaniu wpłynęła jedna oferta – od procenta z Bolechowa i to mieszcząca się spokojnie w budżecie miasta. O tym zamówieniu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.
Rozkład jazdy:
- Jakie autobusy wygrały przetarg ogłoszony przez Gorzów Wielkopolski w czerwcu 2025 roku?
- Jakie są kluczowe parametry techniczne zamówionych elektrobusów?
- Ile autobusów elektrycznych będzie liczyć flota MZK Gorzów po realizacji wszystkich zamówień?
Jedna oferta
Przetarg dotyczył trzeciego etapu modernizacji taboru autobusowego MZK Gorzów Wielkopolski. Miasto planuje zakup 10 elektrobusów o długości ok. 12 metrów, z pełną niską podłogą i dużym zasięgiem – co najmniej 300 km na jednym ładowaniu. Zakup wpisuje się w miejską strategię dekarbonizacji transportu i jest współfinansowany z funduszy unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Lubuskiego 2021–2027.
W postępowaniu przetargowym złożono tylko jedną ofertę. Złożyła ją firma Solaris Bus & Coach i opiewała ona na 32.287.500 PLN brutto, co oznacza 26.250.000 PLN netto, co daje cenę jednostkową netto za Urbino 12 electric na poziomie 2.625.000 PLN netto.
Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 35.000.000 PLN brutto, a więc 28.455.285 PLN netto. Tym samym oferta Solaris Bus & Coach mieści się w budżecie z zapasem wynoszącym ponad 2,7 mln PLN brutto.
Kryteria oceny ofert
Wybór oferty nastąpił na podstawie przetargowych kryteriów oceny:
✅ Cena – 60%
✅ Rozwiązania techniczne – 15%
✅ Gwarancja całopojazdowa – 25%
W zakresie rozwiązań technicznych punktowane było m.in. zastosowanie technologii SiC w przetwornicy napięcia oraz moc silnika centralnego powyżej 200 kW. Solaris uzyskał maksymalną liczbę punktów w każdej kategorii, co przy braku konkurencji tylko potwierdziło przewidywania co do rozstrzygnięcia.
Zakupowe tło
Zamówione pojazdy mają długość od 11,9 do 12,3 metra, pełną niską podłogę i trzy pary drzwi w układzie 2-2-2. Na pokładzie znajdą się baterie trakcyjne o pojemności minimum 580 kWh (z czego użytkowa pojemność to 470 kWh), które zapewnią zasięg minimum 300 km w warunkach miejskich. Autobusy będą wyposażone w system rekuperacji, dwie formy ładowania (plug-in i pantograf), klimatyzację, gniazda USB, alko-blokady i nowoczesny system informacji pasażerskiej – z zewnętrznymi wyświetlaczami LED, wewnętrznymi ekranami LCD oraz dodatkową tablicą reklamową.
Obecnie Miejski Zakład Komunikacji (MZK) w Gorzowie Wielkopolskim posiada 8 autobusów elektrycznych marki Solaris, które są eksploatowane od około dwóch i pół roku. W najbliższym czasie planowane jest zwiększenie liczby elektrobusów:
- 7 nowych autobusów elektrycznych zostało zamówionych w ramach przetargu rozstrzygniętego na początku 2025 roku.
- 10 kolejnych elektrobusów zostanie dostarczonych na podstawie powyższego przetargu rozstrzygniętego.
Po dostarczeniu wszystkich zamówionych pojazdów, flota autobusów elektrycznych MZK Gorzów będzie liczyć łącznie 25 pojazdów. Warto dodać, że obecnie pojazdy elektryczne stanowią około 10% taboru autobusowego MZK. Nowe elektrobusy będą wyposażone w nowoczesne systemy ładowania, w tym stacje ładowania na terenie zajezdni oraz ładowarki pantografowe, co pozwoli na ich efektywną eksploatację na różnych liniach miejskich.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze