MZUK Wałbrzych także uziemia część autobusów wodorowych. I wskazuje na wodór
4 marca 2025 roku Miejski Zakład Usług Komunalnych w Wałbrzychu poinformował o konieczności wycofania z eksploatacji sześciu z 14 autobusów wodorowych kursujących na liniach obsługiwanych przez miejskiego operatora.
To już druga taka poważna awaria floty autobusów wodorowych w Polsce w ciągu zaledwie dwóch dni – po Poznaniu problem pojawił się w Wałbrzychu. Obie sprawy łączy ten sam dostawca paliwa, czyli Orlen, co rodzi poważne pytania o jakość dostarczanego wodoru i kontrolę jego parametrów. Dzisiaj Solaris wydał swój pierwszy komunikat w tej sprawie.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów wodorowych zostało wycofanych z eksploatacji przez MZUK Wałbrzych 4 marca 2025 roku?
- Jaka firma dostarczyła wodór, którego jakość jest obecnie badana?
- Z jakiego programu zostały sfinansowane autobusy wodorowe eksploatowane w Wałbrzychu?
Wałbrzych
W Wałbrzychu powodem uziemienia części wodorowców jest podejrzenie, że dostarczony przez Orlen wodór mógł nie spełniać parametrów jakościowych wymaganych dla wodoru stosowanego w transporcie publicznym, czyli zgodnych z normą ISO 14687:2019.
-„Podczas dostawy wodoru od firmy Orlen stwierdzono, iż część paliwa mogła nie spełniać norm jakościowych wymaganych dla wodoru typu automotive (ISO 14687:2019). W związku z tym dziś 6 z 14 autobusów wodorowych pozostaje wycofanych z eksploatacji” – poinformował MZUK Wałbrzych w oficjalnym komunikacie.
Na razie przewoźnik nie odnotował zakłóceń w realizacji kursów, ponieważ wycofane pojazdy zastąpiono autobusami rezerwowymi z napędem konwencjonalnym. Jednocześnie MZUK podkreśla, że sytuacja nie miała wpływu na bezpieczeństwo pasażerów i kierowców.
Poznań
To już drugi w ostatnich dniach przypadek problemów z autobusami wodorowymi w Polsce – zaledwie dzień wcześniej o wycofaniu swojej całej wodorowej floty poinformowało MPK Poznań. Tam jednak powodem były sygnały awaryjne z pokładowych systemów diagnostycznych. W przypadku Wałbrzycha, kluczowy trop prowadzi bezpośrednio do jakości dostarczanego paliwa, co jest istotnym sygnałem alarmowym dla całego rynku.
Wałbrzych już od 2023 roku eksploatuje flotę 14 autobusów Solaris Urbino 12 Hydrogen, które – podobnie jak w Poznaniu – zostały zakupione w ramach programu Zielony Transport Publiczny, realizowanego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Każdy z tych 12-metrowych autobusów jest wyposażony w wodorowe ogniwo paliwowe o mocy 70 kW oraz zbiorniki na wodór o pojemności 37,5 kg. Zasięg operacyjny wynosi do 350 km na jednym tankowaniu.
Zakup całej floty kosztował miasto około 45.000.000 PLN netto, czyli 55.350.000 PLN brutto, a same autobusy – podobnie jak w Poznaniu – dostarczył producent Solaris Bus & Coach.
MZUK Wałbrzych potwierdza, że obecnie trwają szczegółowe analizy we współpracy z firmami Orlen – odpowiedzialną za dostawy wodoru – oraz Solaris, który odpowiada za serwis pojazdów. Kluczowe będzie sprawdzenie próbek pobranego paliwa oraz ocena wpływu ewentualnych zanieczyszczeń na pracę ogniw paliwowych.
Zgodnie z obowiązującymi standardami, wodór wykorzystywany do zasilania pojazdów komunikacji publicznej musi spełniać rygorystyczne normy czystości ISO 14687:2019. Nawet niewielkie odstępstwa od tych parametrów mogą prowadzić do poważnych awarii ogniw paliwowych i systemów pokładowych, co w konsekwencji unieruchamia całą flotę.
Dla indywidualnych czytelników za 15 zł rocznie, a dla firm od 99 zł rocznie! Sprawdź naszą ofertę:
-
Subskrypcja na 12 m-cy
1 adres e-mail – prywatny15.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
1 adres e-mail – firmowy99.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 5 firmowych adresów e-mail495.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
do 10 adresów e-mail990.00 zł przez 1 rok -
Subskrypcja biznes na 12 m-cy
bez żadnych limitów!1,990.00 zł przez 1 rok
Komentarze