Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Żywiec ponownie wybiera dostawcę autobusów elektrycznych. Tym razem Solarisa

infobus
14.03.2025 19:01
0 Komentarzy

14 marca 2025 r. Miejski Zakład Komunikacyjny w Żywcu zakończył ponowną ocenę ofert w przetargu na dostawę sześciu autobusów elektrycznych wraz z systemem ładowania.

Po wcześniejszym unieważnieniu wyboru (z wygraną firmy Busnex Poland z Yutongiem), teraz zdaniem spółki najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Solaris Bus & Coach, pokonując konkurencję dzięki najwyższej łącznej punktacji. O tych nieoczkiwanych zwrotach akcji w Żywcu pisaliśmy już wcześniej w TransInfo.

Rozkład jazdy:

  1. Która firma ostatecznie wygrała przetarg na dostawę autobusów elektrycznych dla MZK Żywiec?
  2. Jakie były trzy główne kryteria oceny ofert w tym przetargu?
  3. Jaki minimalny zasięg na jednym ładowaniu muszą zapewnić nowe autobusy elektryczne?
MZK Żywiec rozstrzyga przetarg na pierwsze autobusy elektryczne / fot. UM Żywiec

Analiza ofert i budżetu

Przetarg na nowe autobusy elektryczne dla Żywca budził sporo emocji, ponieważ po pierwotnej ocenie liderem był Busnex Poland (Yutong U12). Jednak po ponownej analizie ofert i uwzględnieniu pełnej dokumentacji, komisja przetargowa zdecydowała się na Solarisa, który zdobył 95,81 punktu, zostawiając pierwszego zwycięzcę o 2,65 pkt z tyłu.

Zamawiający na realizację zamówienia przeznaczył 18,45 mln PLN brutto. Ostatecznie, ceny złożonych ofert były wyższe, co wymusiło na MZK Żywiec dokładniejszą analizę pozacenowych kryteriów oceny. W przetargu wzięły udział cztery firmy, ale oferta Karsana została odrzucona, gdyż wykonawca nie przedstawił wymaganego świadectwa homologacji.

Zwycięska oferta Solaris Bus & Coach opiewa na 20.221.200 PLN brutto (16.440.000 PLN netto), co oznacza jednostkową cenę Urbino 12 electric na poziomie 2.740.000 PLN netto za autobus.

Z kolei Busnex Poland zaproponował 20.098.200 PLN brutto (16.340.000 PLN netto) z jednostkową ceną U12 na poziomie 2.723.333 PLN netto.

Trzeci Irizar e-mobility, mimo najniższej ceny spośród zakwalifikowanych ofert, czyli 19.483.938 PLN brutto (15.840.600 PLN netto, 2.640.100 PLN netto za autobus ie bus 12), otrzymał mniej punktów w kryterium parametrów technicznych.

MZK Żywiec rozstrzyga przetarg na pierwsze autobusy elektryczne.
MZK Żywiec rozstrzyga przetarg na pierwsze autobusy elektryczne.

Kryteria oceny ofert

Zamawiający przy wyborze najkorzystniejszej oferty zastosował trzy kryteria oceny:

cena (60%),

parametry techniczne (20%)

oraz gwarancja (20%).

W tej konfiguracji Solaris zdobył przewagę dzięki wysokiej ocenie parametrów technicznych oraz maksymalnej punktacji za gwarancję. Busnex, mimo dobrej oferty cenowej, stracił punkty za liczbę miejsc dostępnych z niskiej podłogi oraz sposób ich rozmieszczenia.

Z kolei Irizar nie otrzymał punktów w kryterium T1, ponieważ zaoferował konstrukcję nadwozia wykonaną z połączenia aluminium i stali nierdzewnej, co nie zostało najwyżej ocenione przez zamawiającego. Tym samym Solaris uzyskał najwyższą końcową punktację 95,81 pkt, wyprzedzając Busnex Poland (93,16 pkt) i Irizar e-mobility (92,00 pkt).

Żywiecki elektrobusy

Nowe autobusy elektryczne mają długość 12 metrów i będą wyposażone w elektryczny układ napędowy z silnikiem centralnym lub zintegrowanym w osiach napędowych. Wymagany minimalny zasięg na jednym ładowaniu wynosi 300 km w warunkach SORT-2, a energia będzie magazynowana w bateriach o wysokiej gęstości energetycznej.

Pojazdy będą niskopodłogowe, z minimum 30 miejscami siedzącymi, z czego co najmniej 8 ma być dostępnych z niskiej podłogi. Dla komfortu pasażerów przewidziano klimatyzację, ogrzewanie elektryczne, system informacji pasażerskiej LED oraz gniazda USB przy siedzeniach. Autobusy będą przystosowane do ładowania zarówno przez złącze plug-in, jak i pantograf odwrócony.

MZK Żywiec planuje wprowadzenie nowych pojazdów do eksploatacji do końca 2025 roku. Link do przetargu: http://www.bip.mzk.zywiec.pl/index.php?modul=aktualnosci&kat_id=286&id=84

Komentarze