Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

MZK Zielona Góra z nową marką autobusów. Umowa z ARP E-Vehicles

infobus
18.01.2023 20:01
0 Komentarzy

18 stycznia prezydent Zielonej Góry Janusz Kubicki podpisał umowę ze spółką ARP E-Vehicles z Solca Kujawskiego na dostawę pięciu elektrycznych autobusów miejskich Pilea 10E.

Tym samym, w tym roku flota Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Zielonej Góra zyska aż 28 elektrobusów, w tym w marcu 12 „elektryków” od Solarisa i Mercedesa; jesienią 11 „jamników” i pięć pierwszych Pilei. Obecnie MZK dysponuje taborem 85 autobusów, w tym 43 elektryczne. Po tegorocznych dostawach stan e-busów wzrośnie do 71 egzemplarzy!

Zielony lider

-„To kolejna umowa na dostarczenie elektrycznych autobusów niskopodłogowych dla Zielonej Góry – mówi prezydent Janusz Kubicki. – Chcemy, aby nasz tabor był niemal w całości elektryczny i przyjazny środowisku.  Mamy też do dyspozycji kilka nowych autobusów przegubowych. Będziemy liderem w Europie. Autobusy elektryczne w mieście przejechały łącznie 11 milionów kilometrów.”

Autobusy z Solca Kujawskiego pojawią się na zielonogórskich ulicach jesienią br. Pojazdy są wyposażone w baterie pozwalające przejechać bez potrzeby ładowania co najmniej 220 kilometrów, mogą przewieźć 60 pasażerów. Na terenie zajezdni MZK będą uruchomione dwie dwuwyjściowe stacje wolnego ładowania autobusów elektrycznych prądem stałym, o mocy wyjściowej 60-120 kW. Wartość zamówienia to 15 mln 329 tys.

-„Niedawno podpisaliśmy umowę z miastem Sieradz, któremu dostarczymy sześć autobusów – przypomniał Piotr Śladowski, członek zarządu ARP E-Vehicles. – W Zielonej Górze też pojawią się autobusy marki Pilea. To polski, innowacyjny, lekki, elektryczny pojazd. Baterie zamontowane są pod podłogą, ich ciężar sprawia, że pojazd jest stabilny, nie wychyla się na rondach i zakrętach.

Dyrektor MZK Zielona Góra Robert Karwacki poinformował, że pięć midibusów ARP zostanie skierowanych na mniej obciążone linie, z mniejszym dostępem do punktów ładowania.

fot. Bartosz Mirosławski / UM Zielona Góra

Solarisy i mercedesy

To nie pierwszy kontrakt na dostawę nowego taboru. W marcu Zielona Góra zyska 12 „elektryków”.  Firma Solaris Bus & Coach z Bolechowa za kwotę około 23 mln 596 tys. zł dostarczy osiem autobusów typu solo. Jednostką napędową Solarisów Urbino 12 electric są dwa silniki elektryczne, zintegrowane z osią napędową. Mają 12 metrów długości, baterie będą ładowane w zajezdni i na pętlach w mieście.

Z kolei EvoBus Polska sprowadzi cztery elektryczne pojazdy Mercedes-Benz eCitaro G o długości 18 metrów z silnikami zasilanymi akumulatorami litowo-jonowymi typu NMC drugiej generacji o łącznej mocy do 258 kWh. Autobusy będą miały 18 metrów długości. Koszt zadania to ok. 14 mln 700 tys. zł.

W przetargu uwzględniono tzw. opcję, która pozwala na zakup kolejnych pojazdów. Firma z Bolechowa jesienią dostarczy 6 autobusów 12- metrowych i 5 pojazdów 10-metrowych skierowanych do obsługi Dzielnicy Nowe Miasto.

Cały projekt pn. Elektryfikacja Linii Komunikacji Miejskiej w Zielonej Górze kosztuje ok. 38  mln 193 tys. zł, z czego UE daje 26 mln 179 tys. zł, resztę dokłada miasto. Zadanie jest współfinansowane z budżetu Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Składa się na niego: pętla na os. Mazurskim, rozbudowa infrastruktury do ładowania autobusów na pętlach przy ul. Zawadzkiego „Zośki” i Wrocławskiej i nowa stacja ładowania przy zajezdni przy ul. Chemicznej.

fot. Bartosz Mirosławski / UM Zielona Góra

Komentarze