MZK Żagań znowu zależy na czasie. Elektrobusy z szybką dostawą. Analiza SWZ
Miejski Zakład Komunikacyjny w Żaganiu jest na ponownych zakupach autobusów elektrycznych. Tym razem chodzi o cztery autobusy wraz z infrastrukturą ładowania.
Będą to pojazdy klasy I kategorii MIDI. Zakupy mają dofinansowanie w ramach projektu „Rozwój transportu publicznego w Powiecie Żagańskim poprzez zakup 4 autobusów zeroemisyjnych” w ramach Program funduszy UE: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego (EFRR) (2021/2027). O ogłoszeniu przetargu na nowe pojazdy pisaliśmy już wcześniej w InfoBusie. O podobne, wcześniejsze zamówienie walczą producenci spoza UE – Karsan i Yutong. Jak będzie w tym przypadku? Sprawdzamy SWZ.
Rozkład jazdy:
- Ile nowych pojazdów transportu publicznego przewidziano do zakupu w ramach Krajowego Planu Odbudowy?
- Jakie obowiązki w zakresie taboru zeroemisyjnego będą obowiązywać miasta powyżej 100 tys. mieszkańców od 1 stycznia 2026 roku?
- Jakie formy wsparcia przewidziano dla prywatnych przewoźników realizujących przewozy na zlecenie samorządów?
Kryteria oceny ofert
Zmawiający będzie oceniał oferty z uwzględnieniem czterech kryteriów:
- cena – 60 pkt,
- najkrótszy termin wykonania zamówienia – 25 pkt,
- najdłuższa zaoferowana gwarancja na autobus – 10 pkt,
- najdłuższa zaoferowana gwarancja na akumulator trakcyjny – 5 pkt.
Specyfikacja techniczna
Kolejne elektrobusy dla MZK mają mieć długość od 9,0 do 11,0 m, a ich wysokość nie może przekraczać 3,5 m. Autobusy muszą przewieźć minimum 50 osób, z czego 20 na miejscach siedzących. Będą to pojazdy niskowejściowe tzn. bez stopni pomiędzy początkiem pierwszych drzwi, a końcem drzwi środkowych. Wymagany układ drzwi to: 1-2-0 lub 2-2-0.
Zamawiający dopuszcza rozwiązania napędu poprzez zastosowanie jednego lub wielu silników elektrycznych z zastrzeżeniem, że moc (łączna) uzyskana zagwarantuje pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Moc silnika/silników ma być nie mniejsza niż 160 kW. Autobusy muszą posiadać system odzyskiwania energii podczas hamowania i jazdy z góry i wykorzystywać ją do doładowania akumulatorów lub kondensatorów (zależnie od zastosowanego rozwiązania technicznego) tzw. rekuperacji.
Energia elektryczna ma być magazynowana w akumulatorach lub superkondensatorach (lub innych urządzeniach, będących wynikiem postępu technicznego o porównywalnych lub lepszych zdolnościach magazynowania energii w stosunku do akumulatorów lub superkondensatorów), które będą ładowane z ładowarek mobilnych za pomocą złącza CCS-Combo (plug-in) dostarczonych przez wykonawcę w ramach niniejszego postępowania. Ilość zmagazynowanej energii w pojeździe musi umożliwić przejechanie autobusu (w pełni obciążonego i z załączonym ogrzewaniem lub klimatyzacją) przy zasilaniu elektrycznym w warunkach E-SORT-2 co najmniej 280 km, bez doładowywania baterii. Zamawiający wymaga, aby pojemność magazynu energii była nie mniejsza niż 280 kWh.
Miejsce pracy kierowcy to kabina pełna, wydzielona. Wyposażona zostanie m.in. w radio, roletę przeciwsłoneczną, gniazdo USB, wieszaki na ubrania. Pasażerowie pojadą na fotelach z wysokim oparciem, miękkich, wyposażonych w tapicerkę wysokiej jakości węzełkową na oparciu i siedzisku, z uchwytami na każdym fotelu od strony przejścia.
Pojazdy będą wyposażone w tablice kierunkowe wykonane w technologii LED, świecące w kolorze białym. Wewnątrz znajdzie się wyświetlacz jednostronny LCD z podświetleniem LED, o rozdzielczości min. HD i w rozmiarze min. 21 cali, umożliwiający wyświetlanie numeru i przebiegu linii, wyświetlanie czasu (daty i godziny) zsynchronizowanego ze sterownikiem tablic.
Podsumowanie
MZK Żagań nie zmienił kryteriów oceny ofert od ostatniego przetargu. Zmieniła się za to klasa pojazdów – wcześniej miały to być elektrobusy międzymiastowe (klasa II), teraz przewoźnik szuka autobusów miejskich (klasa I). Nie powinno to mieć jednak wpływu na liczbę złożonych ofert. Wymagania zamawiającego w zakresie wyposażenia autobusów są bowiem bardzo zbliżone do tych z poprzedniego postępowania. W tej sytuacji możemy się spodziewać pojedynku Karsan vs Busnex Poland. Jednak wcale nie jest przesądzone, że będą to jedyni oferenci. Otwarcie ofert odbędzie się w dniu 27 maja.
Na koniec podajemy link do przetargu: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-34a98c27-ad25-4de8-944e-e4d91b1c9107
Komentarze