MZK Żagań wybiera Zonsona i odrzuca Veramo. Cztery elektrobusy za ponad 10 mln zł
15 października 2025 r. Miejski Zakład Komunikacyjny w Żaganiu poinformował o wyborze najkorzystniejszej oferty w postępowaniu przetargowym dotyczącym zakupu autobusów elektrycznych.
Chodzi o dostawę fabrycznie czterech fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów elektrycznych klasy I kategorii MIDI oraz stacji ładowania. O tym zamówieniu – z dofinansowaniem unijnym w ramach konkursu CUPT-KPO – pisaliśmy już wcześniej w TransInfo. Dodajmy, że równolegle toczy się jeszcze postępowanie na cztery miejskie eklektyki z ofertę Busnex.
Rozkład jazdy:
- Ile autobusów elektrycznych zamówił MZK Żagań w ramach tego postępowania?
- Która firma złożyła najkorzystniejszą ofertę?
- Do kiedy mają zostać dostarczone pierwsze pojazdy?
Cztery elektryki
Zamówienie dotyczy dostawy czterech zeroemisyjnych autobusów elektrycznych midi oraz kompletu infrastruktury ładowania. Przetarg został ogłoszony w ramach konkursu CUPT-KPO i projektu „Rozwój transportu publicznego w Powiecie Żagańskim poprzez zakup 4 autobusów zeroemisyjnych”, finansowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy (KPO) w komponencie E – Zielona, inteligentna mobilność.
Celem przedsięwzięcia jest modernizacja floty MZK Żagań oraz całkowite wycofanie z ruchu wysłużonych autobusów z silnikami diesla. Elektrobusy będą obsługiwać trasy miejskie i podmiejskie, w tym kierunek Żagań – Żary.
Według założeń mają to być pojazdy niskopodłogowe, o długości 9–11 metrów, z pojemnością minimum 50 pasażerów i 20 miejscami siedzącymi. Wymagany układ drzwi to 1-2-0 lub 2-2-0, a moc napędu co najmniej 160 kW. Autobusy muszą zapewniać zasięg minimum 280 km (wg normy E‑SORT‑2), przy pojemności baterii co najmniej 280 kWh. Ładowanie odbywać się będzie przez złącze CCS Combo (plug‑in) z mobilnych ładowarek dostarczonych przez wykonawcę.
MZK Żagań oczekiwało autobusów niskopodłogowych klasy I kategorii MIDI, w pełni elektrycznych, z niezależnym napędem osiowym i systemem odzysku energii z hamowania. Autobusy mają być wyposażone w pełną klimatyzację z funkcją pompy ciepła, kabinę kierowcy typu zamkniętego, tablice LED, ekrany LCD HD i system monitoringu 360°.
Analiza ofert
W postępowaniu wzięły udział trzy firmy: MMI Sp. z o.o. z Redzikowa, Busnex Poland Sp. z o.o. z Warszawy oraz Veramo S.A. z Elbląga. Oferta Veramo została jednak odrzucona na podstawie art. 226 ust. 1 pkt 12 i 14 ustawy Prawo zamówień publicznych – wykonawca nie wyraził zgody na przedłużenie terminu związania ofertą.
Z pozostałych dwóch wykonawców najkorzystniejszą ofertę złożyła firma MMI, proponując realizację kontraktu za 10.302.480 PLN brutto, czyli 8.375.187 PLN netto z autobusami chińskiej marki Zonson. Z kolei Busnex Poland zaproponował cenę 12.300.000 PLN brutto / 10 000 000 PLN netto, oferując autobusy Yutong E9.
W przypadku MMI można przypuszczać, że oferowanym pojazdem jest Zonson Electric Midi, produkowany dla rynku europejskiego w chińskich zakładach Zonson Electric Vehicles, którego dystrybucją w Polsce zajmuje się MMI.
Przy czterech zamawianych pojazdach, oferta MMI oznacza cenę jednostkową netto na poziomie 2 093 797 PLN netto za jeden autobus elektryczny. Z kolei kwota przewidziana na realizację zamówienia wynosi 15 153 600 PLN brutto.
Wszystkie oferty zmieściły się więc w planowanym budżecie MZK Żagań, a najtańsza propozycja MMI pozostawiła blisko 4,8 mln zł oszczędności w stosunku do limitu finansowego projektu.
Zamawiający podkreślił, że MMI spełniło wszystkie warunki udziału w postępowaniu, a jego oferta uzyskała 83,56 pkt w ocenie, wobec 76,91 pkt zdobytych przez Busnex. O ostatecznym zwycięstwie zdecydowała przede wszystkim niższa cena oraz korzystniejszy termin realizacji. Decyzja zamawiającego została podjęta zgodnie z kryteriami oceny ofert:
✅ cena – 60 pkt
✅ termin wykonania zamówienia – 25 pkt
✅ gwarancja na autobus – 10 pkt
✅ gwarancja na akumulator trakcyjny – 5 pk
Zamówienie obejmuje również dostawę stacji ładowania oraz szkolenie kierowców i obsługi technicznej. Pierwsze pojazdy mają dotrzeć do Żagania do końca trzeciego kwartału 2026 r. Szczegółowe informacje o zamówieniu dostępne są w SWZ: 👉 https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-34a98c27-ad25-4de8-944e-e4d91b1c9107
Zakupowe tło
MZK Żagań systematycznie rozbudowuje flotę autobusów elektrycznych w ramach kilku równoległych projektów wspieranych środkami z Krajowego Planu Odbudowy oraz Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W latach 2024–2025 spółka zamówiła łącznie osiem pojazdów zeroemisyjnych, z czego połowa to:
- autobusy klasy II (opis powyżej) – 25 marca 2025 r. Powiat Żagański, jako beneficjent projektu, podpisał umowę na realizację inwestycji „Poprawa mobilności na terenie Powiatu Żagańskiego poprzez zakup 4 autobusów zeroemisyjnych”. Projekt obejmuje także zakup dwóch mobilnych ładowarek plug-in CCS Combo-2 o mocy min. 80 kW. Całkowita wartość zadania wynosi 12.595.280 PLN, z czego ponad 9.200.000 PLN stanowi dofinansowanie. Przetarg ruszył 1 kwietnia 2024 r. i, a dostawa ma się zakończyć do 30 czerwca 2026 r. https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-34a98c27-ad25-4de8-944e-e4d91b1c9107
- druga połowa – elektryczne midibusy klasy I. To zamówienie, zrealizowane w ramach nowego projektu dofinansowanego z EFRR, stanowi rozszerzenie strategii zeroemisyjnego transportu lokalnego. Dwie pierwsze sztuki mają trafić do Żagania do końca I kwartału 2026 r., kolejne – w ciągu roku od podpisania umowy. ównolegle, 4 lutego 2025 r. MZK Żagań ogłosił przetarg, a otwarcie ofert nastąpiło 11 marca i przyniosło pojedynek między Karsanem a Busnexem (Yutongiem), następnie turecka oferta została odrzucona i postepowanie na tym stanęło: https://ezamowienia.gov.pl/mp-client/search/list/ocds-148610-a5534313-bdf4-4e39-bf35-1ebe9c833ccd
Komentarze